Transport har lämnat in sitt nej till LO:s lönekrav
Avtal 2023. Transport ställer sig utanför LO:s siffersatta lönekrav inför nästa års avtalsförhandlingar.
Som Transportarbetaren tidigare berättat röstade Tommy Wreeth, Transports ordförande, nej till 4,4 procent i lönekrav den 1 november. Transports förbundsstyrelse röstade också nej tisdagen den 6 december och dagen därpå skickades beskedet till LO-borgen som är ett stenkast från Transports högkvarter. Främsta motivet var att Transport befarar att det utfallet efter förhandlingarna blir för lågt.
– Om vi utgår från tidigare år får vi kanske 75 procent av kravet. Då landar vi på 3,3 procent och det är alldeles för lite, säger Wreeth.
– Det är just siffersättningen vi inte kan ställa oss bakom. Vi står bakom de andra kraven.
Om LO-styrelsen sagt att 4,4 procent var en lägstanivå hade Transport kanske sagt ja, men så blev inte fallet den här gången.
– Jag har hela tiden sagt att vi borde klara av att få samma löneökning som tysk industri. Då är det 4,5 procent i lön och ett engångsbelopp som kompenserar oss för att vi frös lönerna under pandemin. För när vi tittar tillbaka fick anställda i kommuner löneökning under pandemin, företagen fortsatte sin aktieutdelning och vd-lönerna fortsatte öka. De enda som tog ansvar var arbetarna. Det vill vi ha tillbaka nu.
På fredag ska alla LO:s förbund ha lämnat in sina svar om de kommer att delta i samordningen.