Transport hissar varnings- flagg inför LO-samordningen
LO-förbunden har enats om gemensamma lönekrav till nästa års avtalsrörelse. Ettåriga avtal och en låglönesatsning för alla som tjänar under 24 000 kronor ingår. 13 LO-förbund backar upp samordningen. Transport har som enda förbund anmält en reservation. Inte mot själva kraven, utan mot ett tänkt regelverk som rör förhandlingsspelet internt i LO-familjen.
Inför 2016 års stora avtalsrörelse misslyckades LO med att ena förbunden. Samordningen stupade på olika syn på kvinno- eller låglönesatsning.
Under hösten har LO och förbunden jobbat hårt för att tröska fram nya krav – krav som alla fack kan ställa sig bakom.
I dag, onsdag, samlades LO:s representantskap i Stockholm. Det var en påtagligt nöjd LO-ledning som inför press och ett 100-tal facklig ombud meddelade att förbunden enats den här gången.
Avtalssekreterare Torbjörn Johansson sa:
– Förra året stod jag här i talarstolen och var upprörd och ledsen. Nu har förbunden verkligen varit bra och tagit i ordentligt för att vi ska få en samordning.
Formellt är samordningen än så länge ett förslag som facken har till den 2 december på sig att diskutera och godkänna.
LO har ännu inte lagt fast hur stora löneökningar som ska drivas, men när förbunden väl sätter sig vid förhandlingsborden ser grundstrategin ut så här:
- Låt säga att lönekravet hamnar på 2,5 procent. Då ska alla LO-medlemmar ha 2,5 procent i lönelyft. Fast det gäller inte de lågavlönade med löner upp till 24 000 kronor. Där vill LO i stället ha ett fast påslag i kronor (eftersom det ger mer än procenten). I det tänka räkneexemplet skulle krontalspåslaget bli 600 kronor.
- Avtalens lägstalöner ska höjas lika mycket som ovan. I kronor eller procent.
- Samtliga ersättningar i avtalet – exempelvis ob, övertid och semesterlön – räknas upp på samma vis.
Parallellt med löneförhandlingar ska LO ta en match med Svenskt Näringsliv om bättre avtalsförsäkringar och avtalspension.
Vid en pressträff strax efter representantskapet beskrev IF Metall-basen Anders Ferbe samordningskraven som en bra kompromiss.
– Låglönesatsningen kommer att ”träffa” omkring 30 000 kvinnor i vårt förbund, sa han.
Handels ställer sig bakom samordningen, men påminde om att deltider och visstidsanställningar är ett jätteproblem på förbundets arbetsplatser.
På själva representantskapsmötet var det bara Transport som hade invändningar mot samordningen. Marcel Carlstedt, förbundsjurist och biträdande avtalsansvarige, klev upp i talarstolen och sa:
– Transport står bakom kraven som redovisas här. Det är utmärkta krav som innehåller nytänkande som kan visa sig bli riktigt, riktigt bra för Sveriges arbetare.
– Men en svaghet är att dokumentet som lagts fram här också refererar till ett annat dokument som handlar om gemensamma principer för samordningsarbetet.
Marcel Carlstedt förklarade att principdokumentet diskuterats ingående i LO:s avtalsråd och styrelse, men i sista stund valde ledningen att inte lägga fram det för representantskapet. Han sa:
– I de gemensamma principer som diskuterats finns det skrivningar som Transport inte kan ställa sig bakom. 13 förbund har ställt sig bakom, men inte vi.
– I Transport vill vi slåss tillsammans med andra, men om det inte sker ändringar i principdokumentet förbehåller sig Transport rätten att inte delta i LO:s samordning i 2017 års avtalsrörelse.
Marcel Carlstedt kan i nuläget inte kommentera vad i principdokumentet som är kontroversiellt.
När LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson fick samma fråga sa han:
– Det får Transport stå för. Vi kommer att sträva efter att alla LO-förbund ska vara med i samordningen.