Avtal 2023

Transport uppmanar reklamutdelare att söka andra jobb

Reklamutdelare. Transport har sagt upp avtalet för distribution av direktreklam. Ett avtal som kan vara Sveriges sämsta säger förbundet och uppmanar nu medlemmarna att söka andra jobb. Nu ligger bollen hos Almega Tjänsteföretagen.

Avtalet sas upp den 3 juli i år. Det som fick Transport att säga upp avtalet var att man inte kan komma överens om vad normalprestation innebär. Det säger Magnus Thelander, förhandlare på Svenska Transportarbetareförbundet.

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport.
Magnus Thelander. Foto Kristina Sjöberg

– Som det har sett ut har arbetsgivaren ensidigt kommit undan med att bestämma normalprestation. På det sätter berövas medlemmarna rätten till garantilön. Vi vill därför ta bort skrivningen om normalprestation. Exakt hur vi ska lösa frågan vet vi inte än, men det gäller att båda parter vill lösa det. Och vi upplever att Almega inte är intresserade av det så vi såg ingen annan utväg än att slutgiltigt säga upp avtalet.

Transport förbereder en information som ska gå ut till berörda medlemmar. Om effekterna av detta och om vilka handlingsalternativ de har.

– Så här långt bedömer vi att villkoren från kollektivavtalet har flutit in i anställningsvillkoren för de som har en tillsvidareanställning. I alla fall tills arbetsgivare säger upp anställningsavtalet. Vi ska kontrollera med LO-TCO Rättskydd innan vi skickar ut medlemsinformationen.

För behovsanställda blir det annorlunda då varje ny arbetsomgång kan ses som en nyanställning och när inte något kollektivavtal finns så bestämmer arbetsgivaren arbetsvillkoren.

– Där ser vi en fara för att arbetsgivaren kommer att erbjuda nya sämre villkor för varje gång man blir anställd. Vår uppmaning är faktiskt att försöka hitta andra nya jobb. Och det gäller alla, även de som är tillsvidareanställda.

Magnus Thelander betonar att det inte är konstruktionen med prestationslön som är problemet.

– Vi har andra avtal med prestationslön där det fungerar bra. Och det är inget fel på jobbet. Det är villkoren som är dåliga. Det här kan nog vara Sveriges sämsta avtal, så nu är det upp till Almega Tjänsteföretagen om de vill göra branschen anständig. Bollen ligger hos dem, säger Magnus Thelander.

Läs mer om tvisten kring normalprestation

24 februari 2022

Transport förlorade om reklamlöner i domstol

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.