Transport inleder avtalsrörelsen – först ut är hamnarbetarna
Hamn. I morgon, onsdag, inleder Transport förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna. Under tisdagen samlades den fackliga förhandlingsdelegationen för att gå igenom kraven som parterna tidigare utväxlat.
– Vi kommer att lyfta flera viktiga frågor. Bland annat automatiseringen och arbetsmiljön. Vi vill också reglera inhyrningen av personal. Att anlita bemanningsföretag är ju vanligt på den övriga arbetsmarknaden, men inte i hamnarna, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.
Transport och motparten, Sveriges Hamnar, har i nuläget satt ut två förhandlingsdagar – den 26 och 27 februari. Överläggningarna kompliceras av att det för första gången finns två hamnfack med två likalydande kollektivavtal.
Transports konkurrent, Hamnarbetarförbundet, träffades arbetsgivarna redan i januari. I mitten av februari utbytte Transport och Sveriges Hamnar avtalskrav.
– Som vanligt begär arbetsgivarna långtgående förändringar. Framför allt vill man kraftigt begränsa hamnarbetarnas inflytande över arbetstiderna, säger Per-Olof Norgren, central stuveriombudsman i Transport.
Till förhandlingsbordet tar Transport med sig de gemensamma avtalskrav som 12 av 14 LO-förbund ställt sig bakom. Det innebär i korthet ettårigt avtal och lönehöjningar på 3 procent. Plus en låglönesatsning som är tänkt att ge extra påslag till alla som tjänar under 26 100 kronor i månaden. Förbättrad avtalspension finns också med på kravlistan.
En reglering av arbetsmiljön och säkerheten i hamnarna är högt prioriterat när Transport nu påbörjar realförhandlingarna, betonar Norgren:
– Hamnar är farliga arbetsplatser. Och när det händer olyckor får det ofta väldigt allvarliga konsekvenser.