Transport inleder rond två i avtalsmatchen
I dag, tisdag, återupptar Transport förhandlingarna om ett nytt avtal för åkerichaufförer och terminalare. Det sker i skuggan av flera löneuppgörelser som andra LO-förbund tecknat de senaste dagarna. Avtal som LO och Svenskt näringsliv överraskande enats om ska gälla som norm för andra fackförbund.
Transport och motparten, Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA), inledde förhandlingarna för precis en vecka sedan. Lönematchen ajournerades i torsdags, efter en trög start.
Bara timmar efter att Transports förhandlingsdelegation, med ombud från hela landet, rest hem tecknade industrin ett tolvmånadersavtal som ger 2,2 procent, inklusive en delpension värd 0,2 procent.
I söndags spädde Handels på med en uppgörelse som ger 590 kronor mer i månaden.
Dagen efter, i går måndag, gjorde LO och Svenskt Näringsliv ett utspel som överraskande många i den fackliga rörelsen – inte minst i Transport. Vid en gemensam presskonferens meddelade man att LO och Svensk Näringsliv enats om att industrins och handelns båda avtal ska gälla som märke för övriga fackförbund.
När Transport nu går in till BA:s förhandlare finns det alltså två olika märken som seglar i luftrummet. Den ena är 2,2 procent, det andra 590 kronor.
Byggnads är ett förbund som hittils haft en hög svansföring i avtalsrörelsen, som omfattar 2,9 miljoner löntagare. Byggfacket har varslat om strejk från den 12 april för ett lönekrav på 3,2 procent.
Samtidigt har Byggnads meddelat att man accepterar märkessättningen.