Transport intensifierar avtalsförhandlingarna
Nu står mackpersonalen på tur. I dag, tisdag, inledde Transport förhandlingarna som rör omkring 5 000 medlemmar på bensinstationerna. Ett av de fackliga målen är att få bort en bestämmelse som ger lägre betalt när anställda jobbar mertid.
Den 29 mars klev Transport in i avtalsrörelsen. Bensinmackarna är den femte gruppen som kommer in på banan.
Dagens förhandlingar kan komma att påverkas av utvecklingen för den största medlemsgruppen – åkerichaufförer och terminalarbetare. Där har den stora förhandlingsdelegationen kallats in till klockan 15 i eftermiddag.
Ombuden får då ta ställning till ett sammanhållet bud som tröskats fram under de gångna veckorna. Skulle åkeri/terminal gå i mål är det troligt att uppgörelsen blir styrande för Transports övriga avtalsområden.
Ann-Sophie Graemer jobbar på en Statoilstation i Uppsala och ingår i den fackliga delegation som nu förhandlar mot två organisationer – Petroleumbranschens arbetsgivareförbund (PAF) och Motormännens arbetsgivareförbund (MAF). PAF reglerar villkoren på Statoil och MAF på övriga stationer, utom OKQ8 som har ett tredje avtal.
I startskedet är parterna faktiskt överens om att försöka slå ihop MAF- och PAF- avtalen till ett.
Vilka förväntningar har Ann-Sophie Graemers arbetskamrater inför avtalsförhandlingarna?
– Det har inte varit så mycket snack. Många hos oss är studenter som jobbar extra, de är inte med i facket. Men när jag förklarat att jag sitter med i Transports förhandlingsdelegation blir kommentaren oftast: ”Fixa en rejäl lönehöjning!”
Ann-Sophies station är relativt nybyggd och ligger vid E4 som fick en ny sträckning utanför Uppsala för några år sedan.
– Vi har väldigt många kunder, de flesta som långreser hamnar hos oss förr eller senare. Läget gör tyvärr att vi har många smitare också. I snitt är det nog en om dagen som struntar i att betala.
Oljebolaget Statoil har sålt hela sitt stationsnät och under våren kommer mackarna att byta namn till Circle K. En ny ägare har också inneburit andra förändringar, tycker Ann-Sophie Graemer:
– De har blivit ännu stressigare. Nu räknar man minuter.
Deltider är vanligt på landets bensinstationer. Arbetsgivarna anställer på låt säga 50 procent och sedan är personalen piskad att jaga mertid. Lösningen innebär förstås flexibilitet för arbetsgivaren. Men inte bara det. I bensinstationsavtalen är mertid faktiskt billigare än ordinarie arbetstid.
– Det är en av de viktigaste frågorna i årets avtalsrörelse. Här måste vi få en förändring, säger ombudsman Magnus Larsson, som ansvarar för bensinavtalen.
Transport har kallat in förhandlingsdelegationen två dagar, det vill säga måndag och tisdag.