Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt
Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.
Förra onsdagen, den 13 maj, stoppade Hamnarbetarförbundet med kort varsel arbete med fartyget Wes Janine i Göteborgs containerhamn. Hon ska ha lastats av avtalslösa hamnarbetare i Lissabon, under en pågående konflikt. Ytterligare ett fartyg varslades samtidigt om sympatiblockad. Det fartyget, Wes Gesa, har nu anlöpt Göteborg. Hamnarbetarförbundets blockad är en sympatiaktion för de portugisiska hamnarbetarnas fackförbund SEAL.
Portugisiska SEAL har också sökt stöd av Svenska Transportarbetareförbundet. Förbundet fick hemställan i mitten av förra veckan. Sedan dess har Transport med olika medel aktivt arbetat för att få fram information om den så kallade Lissabonkonflikten.
– Vi har ett antal frågor – några har vi fått svar på, men inte alla. Det går inte att ta beslut om sympatiåtgärder innan vi har fullödig information, säger Peter Lövkvist, chef för Transports internationella enhet.
Senare under dagen ska ha han ha åter ha kontakt med Internationella transportarbetarefederationen (ITF). Transport har sedan tidigare också varit i fortlöpande kontakt med Europeiska transportarbetarefederationen (ETF).
Förutom frågor om konfliktens syfte och laglighet gäller det bland annat om stöd från arbetarnas centralorganisation i Portugal, motsvarande LO, och om sympatiåtgärder från andra grupper i landet.
Transport vill ha svar på:
- Om konflikten är laglig.
- Vad SEAL vill uppnå med konflikten.
- Om det har begärts förhandlingar om ett nytt kollektivavtal.
- Om man har fått stöd av centralorganisationen UGT, motsvarande LO i Portugal, när det gäller transporter till och från hamnen, exempelvis av lastbilschaufförer.
- Vad som händer i de andra länderna på fartygets rutt innan det att hon anlöper en svensk hamn.
”Förbundsstyrelsen kan omöjligen ta ställning och beslut så länge ovanstående frågor är obesvarade” heter det på Transports Facebooksida.
Hamnarbetarförbundets sympatiblockad är riktad mot samtliga svenska hamnar. Containerfartyget från Portugal, som i dag ligger i svensk hamn, kunde ha anlöpt Helsingborg men gick på Göteborg – efter att ha stoppats i Danmark, av hamnarbetare i Århus. Hon lossas nu av bemanningsanställda och transportare.
Hamnarbetarförbundet hoppas få med sig Transport i sympatiblockaden.
– Det måste inte ske den här veckan, konflikten kommer inte att vara över i morgon direkt, säger Erik Helgeson, vice ordförande för Hamnarbetarförbundet.
Sympatiåtgärder tillåtna
Arbetsgivarförbundet Sveriges Hamnar tecknade ett kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet förra året. Det skulle säkra fredsplikten. Tidigare hade arbetsgivarparten bara rikstäckande avtal med Transport.
Men fredsplikten gäller inte sympatiåtgärder. På onsdagen uttalade sig Transportföretagens vd, Marcus Dahlsten, i Sveriges Radio och sa att han inte tycker att sympatiåtgärder som de som nu pågår i Göteborgs hamn ska vara tillåtna.
Hamnarbetarförbundets Erik Helgeson är inte förvånad:
– De, och Svenskt Näringsliv som helhet, vill ju ha bort alla slags sympatiåtgårder.
Däremot betonar Erik Helgeson att hans förbund inte har något intresse av motsättningar med Transport.
I ett pressmeddelande riktar Hamnarbetarförbundet kritik mot arbetsgivaren APM Terminals som, menar facket, kringgår blockaden genom att flytta bort alla Hamnarbetarförbundets medlemmar och i stället lossar fartyget med oorganiserad arbetskraft från bemanningsföretag och ”medlemmar i minoritetsfacket, som ännu inte varslat om sympatiåtgärder till stöd för de portugisiska hamnarbetarna”:
– Jag kan bara svara för Transport, vi behöver få fram mer information. Annars kan inte förbundsstyrelsen ta beslut i ärendet, som sagt, säger Peter Lövkvist.
– Jag har inga synpunkter på vad minoritetsfacket, Hamnarbetarförbundet, gör vid APM Terminals.