I juni 2017 varslar APM Terminals 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Varslet sades bero på minskade volymer på grund av den segdragna fackliga konflikten i Göteborgs hamn.
Close
Göteborgs hamn.
Close

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Förra onsdagen, den 13 maj, stoppade Hamnarbetarförbundet med kort varsel arbete med fartyget Wes Janine i Göteborgs containerhamn. Hon ska ha lastats av avtalslösa hamnarbetare i Lissabon, under en pågående konflikt. Ytterligare ett fartyg varslades samtidigt om sympatiblockad. Det fartyget, Wes Gesa, har nu anlöpt Göteborg. Hamnarbetarförbundets blockad är en sympatiaktion för de portugisiska hamnarbetarnas fackförbund SEAL.

Portugisiska SEAL har också sökt stöd av Svenska Transportarbetareförbundet. Förbundet fick hemställan i mitten av förra veckan. Sedan dess har Transport med olika medel aktivt arbetat för att få fram information om den så kallade Lissabonkonflikten.

– Vi har ett antal frågor – några har vi fått svar på, men inte alla. Det går inte att ta beslut om sympatiåtgärder innan vi har fullödig information, säger Peter Lövkvist, chef för Transports internationella enhet.

Senare under dagen ska ha han ha åter ha kontakt med Internationella transportarbetarefederationen (ITF). Transport har sedan tidigare också varit i fortlöpande kontakt med Europeiska transportarbetarefederationen (ETF).

Förutom frågor om konfliktens syfte och laglighet gäller det bland annat om stöd från arbetarnas centralorganisation i Portugal, motsvarande LO, och om sympatiåtgärder från andra grupper i landet.

Transport vill ha svar på:

  • Om konflikten är laglig.
  • Vad SEAL vill uppnå med konflikten.
  • Om det har begärts förhandlingar om ett nytt kollektivavtal.
  • Om man har fått stöd av centralorganisationen UGT, motsvarande LO i Portugal, när det gäller transporter till och från hamnen, exempelvis av lastbilschaufförer.
  • Vad som händer i de andra länderna på fartygets rutt innan det att hon anlöper en svensk hamn.

”Förbundsstyrelsen kan omöjligen ta ställning och beslut så länge ovanstående frågor är obesvarade” heter det på Transports Facebooksida.

Hamnarbetarförbundets sympatiblockad är riktad mot samtliga svenska hamnar. Containerfartyget från Portugal, som i dag ligger i svensk hamn, kunde ha anlöpt Helsingborg men gick på Göteborg – efter att ha stoppats i Danmark, av hamnarbetare i Århus. Hon lossas nu av bemanningsanställda och transportare.

Hamnarbetarförbundet hoppas få med sig Transport i sympatiblockaden.

– Det måste inte ske den här veckan, konflikten kommer inte att vara över i morgon direkt, säger Erik Helgeson, vice ordförande för Hamnarbetarförbundet.

Sympatiåtgärder tillåtna

Arbetsgivarförbundet Sveriges Hamnar tecknade ett kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet förra året. Det skulle säkra fredsplikten. Tidigare hade arbetsgivarparten bara rikstäckande avtal med Transport.

Men fredsplikten gäller inte sympatiåtgärder. På onsdagen uttalade sig Transportföretagens vd, Marcus Dahlsten, i Sveriges Radio och sa att han inte tycker att sympatiåtgärder som de som nu pågår i Göteborgs hamn ska vara tillåtna.

Hamnarbetarförbundets Erik Helgeson är inte förvånad:

– De, och Svenskt Näringsliv som helhet, vill ju ha bort alla slags sympatiåtgårder.

Däremot betonar Erik Helgeson att hans förbund inte har något intresse av motsättningar med Transport.

I ett pressmeddelande riktar Hamnarbetarförbundet kritik mot arbetsgivaren APM Terminals som, menar facket, kringgår blockaden genom att flytta bort alla Hamnarbetarförbundets medlemmar och i stället lossar fartyget med oorganiserad arbetskraft från bemanningsföretag och ”medlemmar i minoritetsfacket, som ännu inte varslat om sympatiåtgärder till stöd för de portugisiska hamnarbetarna”:

– Jag kan bara svara för Transport, vi behöver få fram mer information. Annars kan inte förbundsstyrelsen ta beslut i ärendet, som sagt, säger Peter Lövkvist.

– Jag har inga synpunkter på vad minoritetsfacket, Hamnarbetarförbundet, gör vid APM Terminals.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan larsson:
    21 maj, 2020

    Kunde man inte frågat danskarna hur dom resonerade, där verkar beslutet gått snabbare.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.