I juni 2017 varslar APM Terminals 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Varslet sades bero på minskade volymer på grund av den segdragna fackliga konflikten i Göteborgs hamn.
Close
Göteborgs hamn.
Close

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Förra onsdagen, den 13 maj, stoppade Hamnarbetarförbundet med kort varsel arbete med fartyget Wes Janine i Göteborgs containerhamn. Hon ska ha lastats av avtalslösa hamnarbetare i Lissabon, under en pågående konflikt. Ytterligare ett fartyg varslades samtidigt om sympatiblockad. Det fartyget, Wes Gesa, har nu anlöpt Göteborg. Hamnarbetarförbundets blockad är en sympatiaktion för de portugisiska hamnarbetarnas fackförbund SEAL.

Portugisiska SEAL har också sökt stöd av Svenska Transportarbetareförbundet. Förbundet fick hemställan i mitten av förra veckan. Sedan dess har Transport med olika medel aktivt arbetat för att få fram information om den så kallade Lissabonkonflikten.

– Vi har ett antal frågor – några har vi fått svar på, men inte alla. Det går inte att ta beslut om sympatiåtgärder innan vi har fullödig information, säger Peter Lövkvist, chef för Transports internationella enhet.

Senare under dagen ska ha han ha åter ha kontakt med Internationella transportarbetarefederationen (ITF). Transport har sedan tidigare också varit i fortlöpande kontakt med Europeiska transportarbetarefederationen (ETF).

Förutom frågor om konfliktens syfte och laglighet gäller det bland annat om stöd från arbetarnas centralorganisation i Portugal, motsvarande LO, och om sympatiåtgärder från andra grupper i landet.

Transport vill ha svar på:

  • Om konflikten är laglig.
  • Vad SEAL vill uppnå med konflikten.
  • Om det har begärts förhandlingar om ett nytt kollektivavtal.
  • Om man har fått stöd av centralorganisationen UGT, motsvarande LO i Portugal, när det gäller transporter till och från hamnen, exempelvis av lastbilschaufförer.
  • Vad som händer i de andra länderna på fartygets rutt innan det att hon anlöper en svensk hamn.

”Förbundsstyrelsen kan omöjligen ta ställning och beslut så länge ovanstående frågor är obesvarade” heter det på Transports Facebooksida.

Hamnarbetarförbundets sympatiblockad är riktad mot samtliga svenska hamnar. Containerfartyget från Portugal, som i dag ligger i svensk hamn, kunde ha anlöpt Helsingborg men gick på Göteborg – efter att ha stoppats i Danmark, av hamnarbetare i Århus. Hon lossas nu av bemanningsanställda och transportare.

Hamnarbetarförbundet hoppas få med sig Transport i sympatiblockaden.

– Det måste inte ske den här veckan, konflikten kommer inte att vara över i morgon direkt, säger Erik Helgeson, vice ordförande för Hamnarbetarförbundet.

Sympatiåtgärder tillåtna

Arbetsgivarförbundet Sveriges Hamnar tecknade ett kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet förra året. Det skulle säkra fredsplikten. Tidigare hade arbetsgivarparten bara rikstäckande avtal med Transport.

Men fredsplikten gäller inte sympatiåtgärder. På onsdagen uttalade sig Transportföretagens vd, Marcus Dahlsten, i Sveriges Radio och sa att han inte tycker att sympatiåtgärder som de som nu pågår i Göteborgs hamn ska vara tillåtna.

Hamnarbetarförbundets Erik Helgeson är inte förvånad:

– De, och Svenskt Näringsliv som helhet, vill ju ha bort alla slags sympatiåtgårder.

Däremot betonar Erik Helgeson att hans förbund inte har något intresse av motsättningar med Transport.

I ett pressmeddelande riktar Hamnarbetarförbundet kritik mot arbetsgivaren APM Terminals som, menar facket, kringgår blockaden genom att flytta bort alla Hamnarbetarförbundets medlemmar och i stället lossar fartyget med oorganiserad arbetskraft från bemanningsföretag och ”medlemmar i minoritetsfacket, som ännu inte varslat om sympatiåtgärder till stöd för de portugisiska hamnarbetarna”:

– Jag kan bara svara för Transport, vi behöver få fram mer information. Annars kan inte förbundsstyrelsen ta beslut i ärendet, som sagt, säger Peter Lövkvist.

– Jag har inga synpunkter på vad minoritetsfacket, Hamnarbetarförbundet, gör vid APM Terminals.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan larsson:
    21 maj, 2020

    Kunde man inte frågat danskarna hur dom resonerade, där verkar beslutet gått snabbare.

Lästips:

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.