Nilsbuss sydöstra Småland färdtjänst upphandlad servicetrafik
Close
Nilsbuss kör servicetrafik åt bland annat Region Kalmar län. Arkivbild.
Close

Transport kör Nilsbuss till rätten

Arbetsrätt. Utebliven lön, oförutsägbara scheman och flexsystem som riskerar leda till ”undertid” – chaufförerna på småländska Nilsbuss har i flera år varit drabbade. En tidigare anställd har nu stämt bolaget på över 50 000 kronor och facket hoppas att det blir ett pilotfall.

I julveckan lämnades stämningsansökan till Norrköpings tingsrätt. Stämningen kommer från en yrkesförare och gäller fordran på lön från hans tidigare arbetsgivare, Vimmerbyföretaget Nilsbuss, som bland annat kör upphandlad, samhällsbetald, servicetrafik för Kalmar länstrafik (KLT).

Men fallet rör långt fler chaufförer. Framför allt färdtjänstförare har under längre tid varit i konflikt med arbetsgivaren. Om utebliven lön, men också om arbetsvillkor och undermåliga fordon. De har stöd från Transport, som i förhandlingar och möten påtalat att Nilsbuss upplägg har stora brister: Att bolaget systematiskt blåser både chaufförer och regionens trafikbolag på stora belopp.

I det aktuella ärendet som hamnat i tingsrätten företräds chauffören av LO-TCO Rättsskydd, på uppdrag av Transport.

– I vanliga fall förhandlar vi ju, att pröva något civilrättsligt är en ovanlig väg att gå. Men det var den väg som fanns kvar, säger Mats L Andersson, ombudsman på Linköpingsavdelningen.

– Det är vår skyldighet att företräda våra medlemmar på bästa sätt och då valde vi den här vägen.

Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om Nilsbuss. Sommaren 2020 blev en förare i Emmaboda av med jobbet sedan han krävt rättning av lönen och försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I förhandlingar mellan Transport och arbetsgivaren nåddes senare en uppgörelse för hans del. Men problemen fortsatte. Både i Emmaboda och på andra håll där Nilsbuss opererar, bland annat i Gamleby.

Till problemen hör att förarna är skyldiga att vara tillgängliga en halvtimme före arbetspassets början och en halvtimme efter ordinarie arbetstid, utan ersättning för jourtiden. Arbetspassen läggs ofta även ut med kort varsel, i mobil. Nilsbuss egen så kallade flexbank innebär ett system där all övertid hamnar, men riskerar att bli minustid om chauffören inte får någon körning i början av ett schemalagt pass. För den anställda går det inte att se rastavdrag på lönespecifikationen eftersom det bara anges sammanslaget, som ”flexsaldo”.

Dessutom drar företaget en och en halv timmes rast varje dag, trots att Nilsbuss från KLT får ersättning för att fordonen är inloggade hela passet – nio timmar – med enbart 45 minuters avdrag för rast.

– Vi har fått mycket hjälp och stöttning av facket som gjort att vi kommit vidare, sa en förare, som kör för Nilsbuss i Emmaboda, till Transportarbetaren i höstas.

Liksom flera kollegor uttryckte han också förhoppningen att en prövning i domstol ska ge utslag som ger fler rätt.

”Fog för kraven”

Förbundsjuristerna på LO-TCO Rättsskydd har bedömt att det finns fog för de krav som ställs på Nilsbuss: Företaget egna system, ”flexbanken”, saknar helt stöd i de kollektivavtal som reglerar anställningen.

– Just rätt lön är också en väldigt viktig fråga, det handlar om de anställdas grundläggande försörjning. Förbundet (Transport) vill att vi driver ett fall till att börja med. I sådana här ärenden handlar det alltid om enskilda bedömningar, men om vi får rätt i att Nilsbuss har gjort fel när de har använt sig av flextid så kan det hända att förbundet och arbetsgivaren kan förhandla sig fram till något i stället för att alla ärendena ska gå till domstol. Det skulle kunna bli både långdraget och dyrt, säger Lina Gertzell, arbetsrättsjurist på LO-TCO Rättsskydd, till tidningen Dagens Västervik.

Nilsbuss vd, Anders Fransson, sa i mellandagarna till tidningen att han inte kan kommentera ärendet innan de fått stämningen. Men att företaget anser att allt gått rätt till enligt det regelverk och de kollektivavtal som finns.

I Dagens Västervik kommenterar också KLT:s trafikdirektör Christer Holmgren stämningen mot Nilsbuss i mejl: ”Vi följer utvecklingen och ser att dessa problem till viss del hänger ihop med problematiken som har att göra med hur de sköter sitt uppdrag mot Kalmar länstrafik, skriver han i ett mejlsvar till oss. Vi för fortsatta diskussioner med Nilsbuss där vi behöver se klara förbättringar på deras sätt att utföra uppdraget om vi inte ska gå vidare med en uppsägning av avtalet.”

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Avtal 2025. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.