Transport kräver betalt för inhyrda som väntar på jobb
Den sista april nästa år löper avtalet ut för omkring 120 000 bemanningsanställda. När det förnyas vill Transport bland annat ändra på arbetsvillkoren så det blir lättare att kombinera bemanningsjobb med familjeliv och fritid.
Inför avtalsförhandlingarna, som beräknas dra igång i slutet av februari eller början av mars, samlar nu LO in åsikter från de berörda medlemsförbunden om vilka skrivningar som bör finnas med i det nya avtalet. Vid förhandlingsbordet kommer de tre största LO-facken tillsammans med representanter från LO-kansliet att lägga fram en gemensam kravlista till motparten Almega bemanningsföretagen.
Transport vill att följande krav på förändring kommer med på listan:
1. Tillgänglighet. I dag är det teoretiskt möjligt att vara tillgänglig mer än sexton timmar per dag men ändå bara få betalt för de åtta timmar man blivit inringd på jobb. Detta gör det omöjligt att planera sin fritid eller ha ett vettigt familjeliv, anser Transport som vill att tillgänglighetstiden ska likställas med arbetad tid.
2. Rätt att avböja uppdrag med bibehållna anställningsförmåner. Korta besked och snabba puckar från arbetsgivaren ställer till problem om man har barn som ska lämnas och hämtas på dagis. I dag finns det ingen möjlighet att tacka nej till uppdrag på kort varsel med hänvisning till barnomsorg. Möjligheten att tacka nej på grund av sådana skäl och ändå få behålla sin garantilön bör skrivas in i det nya avtalet, anser Transport.
3. Facklig rätt att få ta del av handlingar för att kunna kontrollera löner och allmänna villkor. Facket har i dag ingen möjlighet att kontrollera ifall bemanningsavtalet följs. Enda sättet att få veta om det efterlevs är genom frivillig information från fackliga medlemmar. Rätten att ta del av handlingar som till exempel avlöningslistor, arbetstidskort och arbetstidsscheman för att kunna kontrollera lönerna och de allmänna villkoren, bör därför skrivas in det nya avtalet, anser Transport.
Bemanningsavtalet berör omkring 120 000 personer. Av dessa är 1 100 medlemmar i Transport och de finns främst inom terminalarbete.