Transport kräver hårdare straff för arbetsmiljöbrott

Politik. Tolv personer har hittills i år omkommit på jobbet. Redan den 1 januari dog en lastbilschaufför när han skulle lasta bilen. I dag träffade Transport arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) – och krävde tydligare lagar och skarpare straff.

Med på träffen var fack och arbetsgivare i de mest olycksdrabbade branscherna. Även experter från Arbetsmiljöverket medverkade.

– Vi och nästan alla de andra organisationerna var kritiska till Arbetsmiljöverket, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport, när han kommer ut från mötet på arbetsmarknadsdepartementet.

– Verkets inspektörer har inte kunskap om branscherna och de ger inte tillräckligt stöd till skyddsombuden.

Martin Miljeteig och förbundets ordförande Tommy Wreeth representerade Transport på träffen. De fick, som övriga parter, fem minuter på sig att beskriva sina viktigaste tankar och krav.

– Vi tog upp alltifrån vikten att jobba förebyggande med arbetsmiljön och ge skyddsombuden rätt förutsättningar – till att lagar, regler och straff kopplade till arbetsmiljölagen behöver skärpas, säger Martin Miljeteig.

Upphandlingar som inte tillåter konkurrens med dålig arbetsmiljö, var ett annat av Transports teman. Liksom vikten av att ge arbetarna rätt förutsättningar att sköta sitt jobb utan farlig stress.

– En anställd måste våga säga nej om arbetet är för farligt,.

Januari blev den värsta månaden på tio år, när antalet dödsolyckor i arbetslivet räknas samman. Nio personer omkom enligt Arbetsmiljöverkets officiella statistik, bland dem två chaufförer. Till dem kommer ytterligare en chaufför, anställd vid ett utländskt företag, som körde av vägen utanför Kalix.

I februari omkom två personer på jobbet. Och så sent som i dag dog en man på sin gård, i en olycka med tjurar.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson tackade för informationen från fack och arbetsgivare när mötet vid 17-tiden gick mot sitt slut.

– Varje dödsfall är ett misslyckande för arbetsgivaren och samhället, sa hon i ett pressmeddelande som också berättar att sex olika statsråd med ansvar för frågor kopplade till de mest olycksdrabbade branscherna tillsammans ska lyfta arbetet mot dödsolyckor i arbetslivet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Olof Lundin:
    5 mars, 2019

    Slopa "nattlossningar" vid obemannade butiker/lager! En ensam chaufför mitt i natten på ett butikslager i ex.vis Norrland eller i ett fryslager i Skandiahamnen med -25 grader har mycket små möjligheter att larma på hjälp 02:45 på natten när han ligger med en pall över sig!! I det andra fallet så fryser han ihjäl innan personal kommer på morgonen !!!!

  2. Peter Jansson:
    5 mars, 2019

    Visserligen är det bra med hårdare straff för arbetsmiljöbrott,men jag anser att det istället skall ställas krav på hur lossning och lastningsplatser ser ut hos de kunder som beställer eller tar emot gods/ transporter.Det är för mig förvånande att stora matbutiker inte har krav på att godset SKALL lossas/lastas via en väder tätad och halkfri lastbrygga!Jag har själv ramlat ner ifrån en bakgavellift i samband med lossning hos en matbutik som dagligen tar emot 24 meters ekipage på löpande band.Men,det är väl som vanligt att arbetare är utbytbara och när något sker så är det inte den som är ansvarig för den bristande arbetsmiljön som blir "straffad" utan den som skadar sig eller avlider som får ta "straffet".(Jag klarade mig undan vid mitt fall med lite ont i kroppen och en nyttig påminnelse i hur vansinnigt det är att lossa fullastade långtradare via bakgavellift. Valde strax därefter att byta arbete och arbetsgivare till ett med säkrare lossning/lastningssätt.)

Lästips:

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.