Transport kräver nattlucka
Ett rån mot Shell i Sundsvall natten till i måndags gör kravet på nattlucka högaktuellt igen. Två beväpnade rånare tvingade till sig växelkassan i den helt öppna bensinstationen.
– Det är för jäkligt. På grund av ekonomin tänker man inte på personalen, säger Hans Åke Zachrisson, regionalt skyddsombud, Transport.
Vid tretiden på natten kunde de två maskerade rånarna gå rakt in i den olåsta butiken på Shell/7-eleven. Den ensamarbetande kvinnan tvingades lämna ifrån sig kassan innan rånarna försvann i en bil som polisen ännu inte har återfunnit.
Som brukligt vid rån är ärendet inte bara en polissak. Även Arbetsmiljöverket har kopplats in.
– Arbetsmiljöverket gör alltid en utredning i dessa fall. När macken i Torsboda rånades krävde verket nattlucka. Beslutet överklagades, men det ledde till att luckan skulle användas.
I dag har de flesta bensinmackar i området nattlucka. Det innebär att själva butiken vid bensinpumparna är låst mellan klockan 22.00 och 06.00. Expedieringen sker genom en lucka vid kassan.
– Shell sticker ut och har öppet i butikslokalen hela natten. Det är bedrövligt att personalen ska behöva jobba ensamma där. Ägaren säger att det är 7-elevens policy att ha det så.
Enligt Arbetsmiljöverket är det arbetsgivarens ansvar att undersöka riskerna i arbetet och åtgärda dem. I myndighetens föreskrifter beskrivs inte i detalj vilka åtgärder som ska vidtas.
Men detta innebär inte att Arbetsmiljöverket efter inspektioner avstår från specifika krav. Sluten kassahantering, överfallslarm och nattlucka är exempel på krav som ställs.
I en rapport till regeringen för ett par år sedan uppgav Arbetsmiljöverket att bensinmackar var den specialiserade butikstyp som anmält flest rån under perioden 2008 till 2012. Rånen var till och med vanligare än mot guldsmedsbutiker.
Transports linje är att i första hand säga nej till ensamarbete. Om någon ändå arbetar ensam ska nattlucka användas.
För ett par år sedan berättade Transportarbetaren om Sara som jobbade natt på Shell/7-eleven i västra Sverige. Hon låste upp butiksentrén med en fjärrkontroll om kunden bedömdes vara ofarlig. Ofta släppte hon in stamkunder som tankande bilen på natten.
I samband med intervjun förklarade Arbetsmiljöverket i väst att ett vanligt krav var nattlucka, särskilt på mackar utefter de stora vägarna.