Transport kräver vd:ns avgång

Vd:n slog mobilen ur handen på chauffören Allonias Sebhatu när han filmade under en lugn taxiprotest. Nu vill Transport att vd:n ska få sparken. Men Allonias Sebhatu själv säger att problemet egentligen inte handlar om en våldsam vd, utan om rätten till kollektivavtal.

Den 31 mars samlades omkring 200 taxichaufförer på Stockholms gator. De protesterade mot den dåliga ersättningen vid färdtjänstresor men också för rätten till kollektivavtal och försäkringar. Flera av dem slöt samman utanför Taxi 020:s kontor för att – återigen – kräva kollektivavtal. Företagets vd Claes Löfvenberg kom ut för att prata med förarna. Allonias Sebhatu filmade samtalet.

Den som tittar på filmen ser hur Claes Löfvenberg oprovocerat slår mobilen ur handen på Allonias. Telefonen faller till marken och glaset går sönder. Filmen har fått stor medial uppmärksamhet. I kväll kommer händelsen även att följas upp i SVT:s lokala Stockholmssändning samt programmet Sverige i dag.

– Jag kollade om jag hade räddat filmen och insåg att jag hade en historia som kommer att bli enorm, säger Allonias Sebhatu. Det här visar hur de behandlar oss och jag hoppas att det leder till en förändring. Men jag är lite ledsen på att medierna lägger fokus på att vd:n slår en förare. Jag vill att medier ska fokusera på att det är frågan om kollektivavtal som har gjort honom arg. Vi har inte krävt att han ska ge oss pengar eller göra oss alla till miljonärer. Vi har bara krävt att vi ska ha kollektivavtal.

Av filmen framgår det att Claes Löfvenberg ser att han blir filmad av Allonias Sebhatu en stund innan han slår bort telefonen. Man kan också höra honom säga ”ta bort den där telefonen.”.  Ändå säger han så här i en intervju med SVT:s regionala nyheter:

– Jag vänder mig om och ser att någon person för fram något tillhygge mot mig och jag blir livrädd och sedan försvann jag från platsen.

Tillhygge?

– Den här personen tog någonting och körde upp i mitt ansikte, jag kunde inte se vad det var. Det var en reflexhandling och sedan sprang jag som du ser på filmen.

Transports förbundssekreterare Markus Pettersson säger att händelsen med telefonen är fullständigt oacceptabel och att han aldrig sett något liknande på svensk arbetsmarknad.

– Det är en strategi som det här företaget systematiskt har använt under en lång tid, säger han. Man slår ner facklig aktivitet där man gång på gång hittar anledningar till repressalier när folk försöker organisera sig. Jag utgår ifrån att den här direktören inte kan vara kvar efter en sådan händelse.

Så ni förväntar er att han blir petad från sin post?

– Jag kan bara konstatera att skulle det ha varit det omvända, det vill säga att en av våra medlemmar vid en lugn och stillsam dialog med verkställande direktör i ett av de största företagen i branschen i Sverige skulle börja använda sig av handgripligheter … Jag kan sätta min ena hand på att den medlemmen hade blivit av med sina uppdrag för det företaget. Jag utgår från att ägarna inte behandlar människor olika utifrån vad de har för lön eller position i företaget.

Markus Pettersson hoppas också att händelsen ska få politikerna att vakna.

– Stockholms läns landsting använder våra skattepengar för att försörja den här typen av företag, säger han. Vi har länge påtalat att det här är ett företag som är oseriöst i grunden, som gör allt för att undkomma arbetsrätt och kollektivavtal, som behandlar sina chaufförer för jävligt. Men fortfarande väljer Stockholms läns landsting att göda det med skattepengar.

– Om inte det här får politikerna att vakna så vet jag inte hur långt det ska gå innan de inser att det företag som de upphandlar för att köra våra absolut mest sköra människor i samhället beter sig på det här viset. Det är anmärkningsvärt, om jag ska uttrycka mig diplomatiskt. Men för jävligt, om jag ska vara helt ärlig.

Allonias Sebhatu hoppas också på att händelsen med telefonen ska leda till förändring, men att peta vd:n behöver inte automatiskt leda till något bättre, säger han.

– Det spelar ingen roll om det är han som avgår, eller någon annan. Det krävs att hela Cabonlinegruppen (före detta Fågelviksgruppen, reds anm) börjar tänka på arbetsmiljön och ger oss kollektivavtal. Vi nöjer oss inte med kollektivavtalsliknande villkor. Vi vill ha hundra procent kollektivavtal. Och vi har bestämt att vi inte slutar protestera innan vi har fått det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.