Transport kräver vd:ns avgång

Vd:n slog mobilen ur handen på chauffören Allonias Sebhatu när han filmade under en lugn taxiprotest. Nu vill Transport att vd:n ska få sparken. Men Allonias Sebhatu själv säger att problemet egentligen inte handlar om en våldsam vd, utan om rätten till kollektivavtal.

Den 31 mars samlades omkring 200 taxichaufförer på Stockholms gator. De protesterade mot den dåliga ersättningen vid färdtjänstresor men också för rätten till kollektivavtal och försäkringar. Flera av dem slöt samman utanför Taxi 020:s kontor för att – återigen – kräva kollektivavtal. Företagets vd Claes Löfvenberg kom ut för att prata med förarna. Allonias Sebhatu filmade samtalet.

Den som tittar på filmen ser hur Claes Löfvenberg oprovocerat slår mobilen ur handen på Allonias. Telefonen faller till marken och glaset går sönder. Filmen har fått stor medial uppmärksamhet. I kväll kommer händelsen även att följas upp i SVT:s lokala Stockholmssändning samt programmet Sverige i dag.

– Jag kollade om jag hade räddat filmen och insåg att jag hade en historia som kommer att bli enorm, säger Allonias Sebhatu. Det här visar hur de behandlar oss och jag hoppas att det leder till en förändring. Men jag är lite ledsen på att medierna lägger fokus på att vd:n slår en förare. Jag vill att medier ska fokusera på att det är frågan om kollektivavtal som har gjort honom arg. Vi har inte krävt att han ska ge oss pengar eller göra oss alla till miljonärer. Vi har bara krävt att vi ska ha kollektivavtal.

Av filmen framgår det att Claes Löfvenberg ser att han blir filmad av Allonias Sebhatu en stund innan han slår bort telefonen. Man kan också höra honom säga ”ta bort den där telefonen.”.  Ändå säger han så här i en intervju med SVT:s regionala nyheter:

– Jag vänder mig om och ser att någon person för fram något tillhygge mot mig och jag blir livrädd och sedan försvann jag från platsen.

Tillhygge?

– Den här personen tog någonting och körde upp i mitt ansikte, jag kunde inte se vad det var. Det var en reflexhandling och sedan sprang jag som du ser på filmen.

Transports förbundssekreterare Markus Pettersson säger att händelsen med telefonen är fullständigt oacceptabel och att han aldrig sett något liknande på svensk arbetsmarknad.

– Det är en strategi som det här företaget systematiskt har använt under en lång tid, säger han. Man slår ner facklig aktivitet där man gång på gång hittar anledningar till repressalier när folk försöker organisera sig. Jag utgår ifrån att den här direktören inte kan vara kvar efter en sådan händelse.

Så ni förväntar er att han blir petad från sin post?

– Jag kan bara konstatera att skulle det ha varit det omvända, det vill säga att en av våra medlemmar vid en lugn och stillsam dialog med verkställande direktör i ett av de största företagen i branschen i Sverige skulle börja använda sig av handgripligheter … Jag kan sätta min ena hand på att den medlemmen hade blivit av med sina uppdrag för det företaget. Jag utgår från att ägarna inte behandlar människor olika utifrån vad de har för lön eller position i företaget.

Markus Pettersson hoppas också att händelsen ska få politikerna att vakna.

– Stockholms läns landsting använder våra skattepengar för att försörja den här typen av företag, säger han. Vi har länge påtalat att det här är ett företag som är oseriöst i grunden, som gör allt för att undkomma arbetsrätt och kollektivavtal, som behandlar sina chaufförer för jävligt. Men fortfarande väljer Stockholms läns landsting att göda det med skattepengar.

– Om inte det här får politikerna att vakna så vet jag inte hur långt det ska gå innan de inser att det företag som de upphandlar för att köra våra absolut mest sköra människor i samhället beter sig på det här viset. Det är anmärkningsvärt, om jag ska uttrycka mig diplomatiskt. Men för jävligt, om jag ska vara helt ärlig.

Allonias Sebhatu hoppas också på att händelsen med telefonen ska leda till förändring, men att peta vd:n behöver inte automatiskt leda till något bättre, säger han.

– Det spelar ingen roll om det är han som avgår, eller någon annan. Det krävs att hela Cabonlinegruppen (före detta Fågelviksgruppen, reds anm) börjar tänka på arbetsmiljön och ger oss kollektivavtal. Vi nöjer oss inte med kollektivavtalsliknande villkor. Vi vill ha hundra procent kollektivavtal. Och vi har bestämt att vi inte slutar protestera innan vi har fått det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.