Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

– Vi är medvetna om att pensionssystemet måste ses över. Men så sent som i juni beslutade vår kongress att vi ska kämpa för sänkt pensionsålder, inte höjd, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Pensionsuppgörelsen, som släpptes i dag, får blandat mottagande. Den här gången är det sex partier som skrivit under. Det borgerliga blocket plus Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna står inte bakom och vänsterledaren Jonas Sjöstedt uttalar hård kritik. Fredrik Lundh Sammeli, ordförande (S) i riksdagens socialförsäkringsutskott är däremot odelat positiv:

– Det viktigaste för oss är att vanligt folk får en trygg och bra pension.

1994 gjorde de fyra borgerliga partierna och Socialdemokraterna upp om ett nytt pensionssystem. Vänstern och Miljöpartiet stod utanför den gången. Förutom en allmän pension infördes en premiepension där löntagarna själva fick välja hur en mindre del av pensionsslantarna skulle förvaltas.

Kritiken har vuxit gradvis mot den nya modellen. Löntagarna har numera 840 fonder att välja mellan och flera av dem har blåst insättarna på hundratals miljoner kronor. Prognoser visar också att utfallet – den samlade pensionen – blir betydligt mindre än vad som förespeglades på 1990-talet.

Den nya pensionsgruppen har nu enats om en rad förändringar:

  • Gränsen för att få ta ut allmän pension höjs i tre steg. Första höjningen sker 2020, från dagens 61 år till 62. 2023 höjs ribban till 63 år och 2026 till 64 år.
  • Gränsen för att lyfta så kallad garantipension skjuts fram, från 65 till 66 år.

LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson ser fördelar.

– Det här gör att människor inte tvingas att ta ut sin pension förrän den nya riktåldern, säger han i en kommentar.

I LO-yrkena ligger snittåldern för pensionering kring 64 år. Transport och Byggnads är de förbund där anställda pallar längst. För Transports del är snittet 64,2 år för män och 63,6 år för kvinnor.

Tommy Wreeth, ordförande i Transport, är tveksam till siffrorna som finns i en LO-undersökning från 2016.

– Min bild är att många av våra medlemmar har tunga, slitsamma jobb och en verklig pensionsålder som ligger närmare 61 än 64 år. Åtskilliga har också räknat med att lämna arbetslivet tidigare än vid 65.

– I Transport är vi medvetna om att dagens pensionssystem är underfinansierat. Men jag tycker att för mycket ansvar för att lösa ekonomin nu läggs på den enskilde arbetstagaren. Det hade varit rimligt med höjd pensionsavgift för arbetsgivarna.

En viktig fråga blir vad alla de arbetstagare som är utslitna i förtid ska leva av, när de inte längre får ta ut pension före 64 års ålder. Fredrik Lundh Sammeli (S) säger:

– Det viktigaste är att se till att människor inte slits ut på arbetsmarknaden. Det behövs mer utbildning och insatser för att förbättra arbetsmiljön.

Förslår pensionsgruppen sådana åtgärder? Exempelvis mer pengar till Arbetsmiljöverket?

– Nej, inga konkreta åtgärder. Det är inte vårt bord.

En central del i den nya blocköverskridande uppgörelsen är att människor ska förmås att arbeta längre. Rätten att stanna kvar i anställningen höjs i två steg. År 2020 från 67 år till 68, och 2023 till 69 år.

När pensionsuppgörelsen tecknades 1994 var målet att arbetstagarna skulle få 70 procent av sin slutlön i pension, när tjänstepensionen räknades med.

I verkligheten har det blivit betydligt mindre och prognoser från bland annat OECD har pekat på en total pension på under 50 procent av slutlönen om 10-20 år.

Vad är målet nu för pensionsgruppen?

– 70 procent bör vara målsättningen även i framtiden, säger Fredrik Lundh Sammeli. Men det är också en fråga om hur mycket människor vill avstå av sin lön till den framtida pensionen.

Transportbasen Tommy Wreeth betonar att det finns positiva delar i uppgörelsen. Garantipensionen höjs för de fattigaste pensionärerna, liksom bostadstillägget.

Riksdagspartierna ställer sig också bakom ett 30-punktsprogram som ska få bort de oseriösa aktörerna i premiepensionssystemet.

– Det är bra att staten tar ansvar och rensar upp, säger Tommy Wreeth. Kanske kan vi äntligen få slippa se miljarder i pensionspengar blöda ut till länder som Malta.

Han hade gärna sett att facket kopplats in tidigare i diskussionerna om en reformering av pensionssystemet:

– Då kunde vi haft med oss de frågorna i avtalsrörelsen. Våra medlemmar hade kanske varit beredda att avstå löneutrymme till förmån för bättre pensioner. Jag är också rädd för att pensionsuppgörelsen kan spela fel krafter i händerna, nu när vi går in i ett valår. Höjds pensionsålder är knappast en fråga man vinner val på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kuya Larsson:
    28 december, 2017

    Jag håller Socialdemokraterna skyldiga för sveket med pensionsuppgörelsen.
    Ett arbetareparti höjer inte pensionsåldern, kanske dags att byta namn från arbetareparti till något mer passande.

    Jag kommer att proteströsta på något av dom 2 prtierna som står utanför uppgörelsen.
    Aldrig igen kommer jag rösta på något av dom 6 partier som förvägrat mig 3 pensionsår och hundratusentals kronor i utebliven pension under dessa år.

  2. Lennart:
    18 december, 2017

    En gåbbe som Thorwaldsson kan säkert arbeta tills han är 80 år, men en chaufför som är runt 60 och däröver (känner ett antal) som är utslitna i höfter, knä och axlar kommer nog inte att klara detta, även efter ev. operationer. Detta är ett förslag för kontorsmänniskor ej för dem med stressande och fysiskt hårda arbetsuppgifter. Blir så förbaskat trött på att höra att det är vi knegare som skall betala än en gång när politikerna har misslyckats, för detta drabbar ju inte dom. Strandhäll skulle ju behöva vara ute i verkligheten någon månad för att se hur det är att jobba fysiskt och med en färdskrivare som jagar en.

Lästips:

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Transportarbetarens logga

Hyllning och tjat om tjänstepension

Pension. På onsdag infaller Tjänstepensionens dag. Och denna försäkring är det hög tid att ägna tid åt, oavsett var du befinner dig i arbetslivet.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.