Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

– Vi är medvetna om att pensionssystemet måste ses över. Men så sent som i juni beslutade vår kongress att vi ska kämpa för sänkt pensionsålder, inte höjd, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Pensionsuppgörelsen, som släpptes i dag, får blandat mottagande. Den här gången är det sex partier som skrivit under. Det borgerliga blocket plus Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna står inte bakom och vänsterledaren Jonas Sjöstedt uttalar hård kritik. Fredrik Lundh Sammeli, ordförande (S) i riksdagens socialförsäkringsutskott är däremot odelat positiv:

– Det viktigaste för oss är att vanligt folk får en trygg och bra pension.

1994 gjorde de fyra borgerliga partierna och Socialdemokraterna upp om ett nytt pensionssystem. Vänstern och Miljöpartiet stod utanför den gången. Förutom en allmän pension infördes en premiepension där löntagarna själva fick välja hur en mindre del av pensionsslantarna skulle förvaltas.

Kritiken har vuxit gradvis mot den nya modellen. Löntagarna har numera 840 fonder att välja mellan och flera av dem har blåst insättarna på hundratals miljoner kronor. Prognoser visar också att utfallet – den samlade pensionen – blir betydligt mindre än vad som förespeglades på 1990-talet.

Den nya pensionsgruppen har nu enats om en rad förändringar:

  • Gränsen för att få ta ut allmän pension höjs i tre steg. Första höjningen sker 2020, från dagens 61 år till 62. 2023 höjs ribban till 63 år och 2026 till 64 år.
  • Gränsen för att lyfta så kallad garantipension skjuts fram, från 65 till 66 år.

LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson ser fördelar.

– Det här gör att människor inte tvingas att ta ut sin pension förrän den nya riktåldern, säger han i en kommentar.

I LO-yrkena ligger snittåldern för pensionering kring 64 år. Transport och Byggnads är de förbund där anställda pallar längst. För Transports del är snittet 64,2 år för män och 63,6 år för kvinnor.

Tommy Wreeth, ordförande i Transport, är tveksam till siffrorna som finns i en LO-undersökning från 2016.

– Min bild är att många av våra medlemmar har tunga, slitsamma jobb och en verklig pensionsålder som ligger närmare 61 än 64 år. Åtskilliga har också räknat med att lämna arbetslivet tidigare än vid 65.

– I Transport är vi medvetna om att dagens pensionssystem är underfinansierat. Men jag tycker att för mycket ansvar för att lösa ekonomin nu läggs på den enskilde arbetstagaren. Det hade varit rimligt med höjd pensionsavgift för arbetsgivarna.

En viktig fråga blir vad alla de arbetstagare som är utslitna i förtid ska leva av, när de inte längre får ta ut pension före 64 års ålder. Fredrik Lundh Sammeli (S) säger:

– Det viktigaste är att se till att människor inte slits ut på arbetsmarknaden. Det behövs mer utbildning och insatser för att förbättra arbetsmiljön.

Förslår pensionsgruppen sådana åtgärder? Exempelvis mer pengar till Arbetsmiljöverket?

– Nej, inga konkreta åtgärder. Det är inte vårt bord.

En central del i den nya blocköverskridande uppgörelsen är att människor ska förmås att arbeta längre. Rätten att stanna kvar i anställningen höjs i två steg. År 2020 från 67 år till 68, och 2023 till 69 år.

När pensionsuppgörelsen tecknades 1994 var målet att arbetstagarna skulle få 70 procent av sin slutlön i pension, när tjänstepensionen räknades med.

I verkligheten har det blivit betydligt mindre och prognoser från bland annat OECD har pekat på en total pension på under 50 procent av slutlönen om 10-20 år.

Vad är målet nu för pensionsgruppen?

– 70 procent bör vara målsättningen även i framtiden, säger Fredrik Lundh Sammeli. Men det är också en fråga om hur mycket människor vill avstå av sin lön till den framtida pensionen.

Transportbasen Tommy Wreeth betonar att det finns positiva delar i uppgörelsen. Garantipensionen höjs för de fattigaste pensionärerna, liksom bostadstillägget.

Riksdagspartierna ställer sig också bakom ett 30-punktsprogram som ska få bort de oseriösa aktörerna i premiepensionssystemet.

– Det är bra att staten tar ansvar och rensar upp, säger Tommy Wreeth. Kanske kan vi äntligen få slippa se miljarder i pensionspengar blöda ut till länder som Malta.

Han hade gärna sett att facket kopplats in tidigare i diskussionerna om en reformering av pensionssystemet:

– Då kunde vi haft med oss de frågorna i avtalsrörelsen. Våra medlemmar hade kanske varit beredda att avstå löneutrymme till förmån för bättre pensioner. Jag är också rädd för att pensionsuppgörelsen kan spela fel krafter i händerna, nu när vi går in i ett valår. Höjds pensionsålder är knappast en fråga man vinner val på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kuya Larsson:
    28 december, 2017

    Jag håller Socialdemokraterna skyldiga för sveket med pensionsuppgörelsen.
    Ett arbetareparti höjer inte pensionsåldern, kanske dags att byta namn från arbetareparti till något mer passande.

    Jag kommer att proteströsta på något av dom 2 prtierna som står utanför uppgörelsen.
    Aldrig igen kommer jag rösta på något av dom 6 partier som förvägrat mig 3 pensionsår och hundratusentals kronor i utebliven pension under dessa år.

  2. Lennart:
    18 december, 2017

    En gåbbe som Thorwaldsson kan säkert arbeta tills han är 80 år, men en chaufför som är runt 60 och däröver (känner ett antal) som är utslitna i höfter, knä och axlar kommer nog inte att klara detta, även efter ev. operationer. Detta är ett förslag för kontorsmänniskor ej för dem med stressande och fysiskt hårda arbetsuppgifter. Blir så förbaskat trött på att höra att det är vi knegare som skall betala än en gång när politikerna har misslyckats, för detta drabbar ju inte dom. Strandhäll skulle ju behöva vara ute i verkligheten någon månad för att se hur det är att jobba fysiskt och med en färdskrivare som jagar en.

Lästips:

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Transportarbetarens logga

Hyllning och tjat om tjänstepension

Pension. På onsdag infaller Tjänstepensionens dag. Och denna försäkring är det hög tid att ägna tid åt, oavsett var du befinner dig i arbetslivet.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.