Transport kritiskt till nytt försäkringsavtal
En ny försäkringsuppgörelse ska ge mer i plånboken för föräldralediga LO-medlemmar. Men samtidigt får arbetsgivarna tillbaka miljardbelopp från det gemensamma försäkringsbolaget Afa. – Det är ett alldeles för högt pris att betala för föräldraförsäkringen, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Försäkringsuppgörelsen mellan LO och Svenskt Näringsliv blev klar i början av april. När avtalet träder i kraft vid årsskiftet får privatanställda LO-medlemmar rätt till föräldrapenningtillägg i upp till sex månader. Tillägget ger den anställde ett påslag på lönen som gör det mindre kostsamt att vara hemma med barn. På så sätt hoppas LO kunna bidra till ett jämnare uttag av föräldraledigheten mellan mammor och pappor.
Men det nya avtalet innebär också eftergifter. Föräldrapengen blir en del av det försäkringspaket som LO-medlemmar på arbetsplatser med kollektivavtal har genom försäkringsbolaget Afa. Bolaget betalar ut pengar till anställda vid till exempel arbetsskador och längre sjukfrånvaro.
I den nya uppgörelsen ingår att arbetsgivarna ska få tillbaka försäkringspremier som man tidigare betalat in till Afa. Bakgrunden är den förändring av sjukförsäkringen som har skett under alliansens tid vid makten. Eftersom färre får sjukersättning betalas också mindre pengar ut av de försäkringar som fungerar som komplement till sjukersättningen. Det har gjort att stora summor pengar ligger kvar oanvända hos Afa.
Redan under förra årets avtalsrörelse kom Svenskt Näringsliv och LO överens om att betala tillbaka premier som betalats in till avtalsgruppförsäkringen (AGS) under åren 2007 och 2008. Den överenskommelsen gav arbetsgivare inom privat näringsliv, kommun och landsting 17,3 miljarder kronor i återbäring. I årets uppgörelse ingår att nu också betala tillbaka premier för åren 2005 och 2006. Sannolikt rör det sig om utbetalningar i samma storleksordning som 2012.
Transport är ett av tre LO-förbund som reserverat sig mot uppgörelsen.
– Själva försäkringslösningen med sex månader är bra. Men priset är för högt tycker jag. Det är för mycket pengar. Med dem skulle man kunna förbättra försäkringarna i stället, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Dessutom ser han ett annat skäl till att rata uppgörelsen. I avtalet ingår också en klausul om att försäkringsförhandlingarna i framtiden ska lyftas ut från de övriga avtalsförhandlingarna. Lars Lindgren befarar att ett sånt förfarande kommer ta ifrån LO viktiga påtryckningsmedel när man i framtiden ska komma överens om försäkringarna.
– Det innebär i praktiken fredsplikt.
Att använda pengarna till förbättrade försäkringar kräver dock att parterna kan komma överens. Olika förslag, som till exempel tandvårdsförsäkring har tagits upp i förhandlingarna, men Svenskt Näringsliv och LO har inte kunnat enas. Nu går pengarna i stället tillbaka till arbetsgivarna.
– Det här är ju en del av uppgörelsen. Arbetsgivarens argument har varit att eftersom det är en förmånsbaserad försäkring kommer de också få betala om det behövs mer pengar i framtiden, säger Lasse Thörn på LO:s arbetslivsenhet.
Att försäkringarna är förmånsbaserade innebär att arbetsgivarna måste betala in så mycket att det täcker de utgifter som Afa har. Skulle till exempel utbetalningarna av sjukersättning öka igen höjs arbetsgivarnas premier. Lasse Thörn är optimistisk om att så kommer bli fallet i framtiden.
– Ja, det hoppas jag. Dels för att politikerna nu har skruvat sjukförsäkringen så långt åt det här hållet. Då kanske man börjar skruva åt andra hållet snart igen. Dels vill ju vi förbättra försäkringsvillkoren för flera av våra försäkringar i framtiden.