Transport laddar för omfattande konfliktvarsel

Transport har strandat förhandlingarna på tre avtalsområden. Nu väntar varsel om stridsåtgärder för alla tre yrkesgrupperna. – Beslutet att varsla togs av förbundsstyrelsen i går (tisdag, reds. anm.). Nu avvaktar vi rätt tidpunkt för att få bra effekt. Varslen kommer att läggas inom en vecka, säger förbundsordförande Lars Lindgren.

Förra veckan inledde Transport förhandlingar om nya löneavtal för åkerichaufförer, terminalarbetare och miljöarbetare. Efter flera ronder mot Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, valde facket att avbryta överläggningarna.

I måndags inledde förbundet lönematchen även för bevakningsbranschen, med Almega som motpart. Även här slutade förhandlingarna med strandning.

Lars Lindgren säger:

– Stridsåtgärder är definitivt inget självändamål, men nu tvingas vi varsla för att sätta tryck på arbetsgivarna. Tyvärr har Transport de senaste avtalsrörelserna hamnat i ett läge där det inte går att föra förhandlingar med arbetsgivarna.

– I vart fall inte förhandlingar i den bemärkelse jag menar. Vi möts av en sorts diktat, en tvångströja som trätts på oss av industrins parter. Hela LO:s beslutsapparat kopplas in för att mejsla fram ett samordnat krav. Det förvandlas sedan till ”märke”. En benhård ram för alla förbund.

Det här är tredje avtalsrörelsen som Lars Lindgren leder sedan han tillträdde som förbundsordförande våren 2009.

Han är märkbart frustrerad. I grunden förklarar han sig positiv till att LO-förbunden samordnar sig och driver gemensamma krav mot arbetsgivarna.

Så har skett de senaste avtalsrörelserna. I den förra valde dock flera tunga industriförbund att stå utanför – eftersom man inte ställde upp på satsningen på en särskild kvinnopott.

Det som gör Lars Lindgren upprörd och besviken är bristen på solidaritet och dialog när industrisektorn gång på gång tecknar avtal som ligger långt från den ”samordning” LO-förbunden enats om.

Den här gången skrev industrifacken på ett treårigt avtal, som ger totalt 6,8 procent i lönelyft. Avtal som automatiskt blir riktmärke både för arbetsgivarna och för statliga Medlingsinstitutet.

– Samordningen utgick från ettårigt avtal och lönepåslag i kronor, förklarar Lars Lindgren. Alla som tjänar upp till 25 000 i månaden skulle ha 700 kronor mer. Därutöver gällde 2,8 procent. Upplägget var bra och skulle ha utjämnat löneskillnaderna i LO.

– Nu fick vi något annat och jag valde att reservera mig när uppgörelsen behandlades i LO:s styrelse. Jag accepterar inte att avtalet sätts som norm, som märke. Varken avtalets längd, nivån eller det försäkringspaket som ingick, är acceptabla.

Det nuvarande samordningskravet på ett årigt avtal och krontalspåslag – lika för alla upp till 25 000 kronor – beslutades av LO:s representantskap. LO-styrelsen fick sedan förtroendet att räkna fram ett realistiska belopp. Lindgren tycker att det är anmärkningsvärt att styrelsen bara kör över representantskapet.

För ett par dagar sedan gick LO-ledningen ut med en pressinformation där man betonade att alla förbunden står enade. LO skriver:

”Alla LO-förbund kommer att stå upp för varandra i den fortsatta avtalsrörelsen. Man är överens om treåriga avtal med löneökningar på 6,8 procent räknat på avtalsområdets genomsnittsförtjänst men minst 1 740 kronor.”

Lars Lindgren är inte imponerad:

– Den svåra frågan ställdes aldrig på presskonferensen. Kommer IF Metall, om en begäran hamnar hos dem, verkligen att vidta sympatiåtgärder för att Kommunals lågavlönade kvinnor ska få 1 740 kronor mer på tre år?

– I Transport har vi den senaste veckan försökt få gehör för krontalspåslag i våra avtalsförhandlingar, men möts bara av procentsnack från Almega och Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Transportsbasen Lindgren önskar att det fanns större förståelse för de enskilda förbundens förutsättningar:

– Vi är ett centraliserat förbund. Vi har massor av små arbetsplatser, där det inte går att bygga upp stora starka fackklubbar. Därför tvingas vi ha förhållandevis mycket detaljregleringar i våra kollektivavtal. Det går helt enkelt inte att lösa frågor i lokala uppgörelser.

– Vi behöver större frihet att förhandla. Just nu råder ett feltänk i LO. Det hävdas hela tiden av den internationellt konkurrensutsatta sektorn ska vara löneledande. Men det finns inte ens en analys av varför det ska vara så. I vart fall har jag inte sett någon.

Lars Lindgren är oroad över framtiden. Det finns, påpekar han, stora förväntningar hos medlemmarna på förbättrade arbetsvillkor, inte minst när det gäller lönerna:

– Samtidigt sitter vi fast i ett ”märke” och kan bara diskutera detaljer. Hur länge är LO-medlemmarna beredda att betala avgift till ett fack som inte längre tror att det går att slåss för förbättringar, annat än på marginalen?

Facket är just nu inne i en förvaltande fas. Rörelsen är i första hand inriktad på att bibehålla vunna framgångar, menar Lars Lindgren:

– Förhoppningsvis kan vi komma igen i en ny våg. Man ska vara klar över att arbetsgivarna alltid kommer att vilja ha kollektivavtal. De vill försäkra sig om fredsplikt. Och låga löner. Inte arbetstagare som varje morgon tjafsar om vilken betalning som gäller för jobbet som ska utföras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?