Transport lämnar få fall till Rättsskyddet
Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.
I artikeln Sjuka kommer i kläm riktar enhetschef Robert Sjunnebo vid LO-TCO Rättsskydd skarp kritik mot Försäkringskassan, som man anser tillämpar reglerna alltför strikt. Följden blir att sjuka och arbetsskadade efter sex månader blir av med sin sjukpenning och uppmanas söka enklare jobb på den vanliga arbetsmarknaden.
– Men Transport har inte fått in några nya fall där Försäkringskassan nekat medlemmar sjukpenning. Jag har väntat på att det skulle komma in en ”skrälldus”, men det har det inte gjort, säger Sture Thorsell, försäkringsansvarig på förbundet.
I dagsläget har Transport ett äldre ärende som handlar om sjukpenning och livränta hos LO-TCO Rättsskydd. Andra fackförbund står för de 755 ärenden som kom in förra året.
Det är inte givet att alla medlemmar som begär rättshjälp får det beviljat. Hos Transport regleras det i stadgarna. Medlemmar kan få stöd att hävda sina intressen gentemot arbetsgivare eller hjälp om de till följd av sin yrkesutövning eller sitt medlemskap hamnar i ”rättsliga åtgärder som kan föra till rättegång”.
De som vill ha rättshjälp ska vända sig till avdelningsstyrelsen i den lokalavdelning de tillhör. Är alla handlingar på plats och styrelsen säger ja, går frågan vidare till Transports juridiska kommitté. I den sitter förbundets ordförande och avtalssekreterare samt Sture Thorsell, som förbereder ärendena innan kommittén fattar beslut.
Vad krävs för en medlem ska få rättshjälp i ett sjukpenningärende?
– Att det finns medicinska underlag med läkarintyg och så vidare. Vi gör en bedömning i varje enskilt fall utifrån det underlag vi får in och tittar på Försäkringskassans motivering i sitt beslut, säger han.
– Håller vi inte med kassan skickar vi upp fallet för bedömning hos Rättsskyddet. Anser byrån att vi bör driva det vidare så får den göra det. Det måste finnas en rimlig grund för det.
Han konstaterar att inflödet av ärenden från avdelningarna inte är särskilt stort.
Transportarbetarens kontakter med ett antal avdelningar visar dock att många regionala skyddsombud ägnar allt mer tid åt att hjälpa medlemmar som fått sin sjukpenning indragen och hänvisas till arbetsförmedlingen.
En del regionala skyddsombud känner uppgivenhet, eftersom det är så svårt att ”få rätt” mot Försäkringskassan, och någon tycker det är svårt att förmå Transport att driva ärenden genom juristbyrån.
Det tillbakavisas av Sture Thorsell. Han uppfattar heller inte att avdelningarna är ”för dåliga” på att skicka ärenden vidare till förbundet.
– Jag tror problemet är att medlemmarna inte hör av sig till sina avdelningar eller kommer in i sista minuten. Då kan det vara för sent eftersom kassan har så snäva tidsramar när det gäller att bedöma arbetsförmågan.
Vad skiljer då Transports medlemmar från andra?
– Ingen aning. Vad vi vet är att många som drabbas av en sjukdom eller skada på arbetet biter ihop och jobbar på tills de faller ihop.
– Samtidigt klagar de inte över hälsan eller går till doktorn. Det ligger medlemmarna i fatet senare, att de inte har tillräcklig dokumentation över sina besvär i journaler och läkarintyg.
Sture Thorsell uppmanar medlemmarna att göra precis tvärtom:
– Bit inte ihop! Kontakta din avdelning. Det är lättare att få hjälp om du kommer i tid. Rättshjälpen börjar redan på avdelningen hos regionala skyddsombudet som ger rådgivning och stöd.