Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

– Flyttar Nordea från Sverige så flyttar vi från Nordea, kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth. Nu kommer vi att verkställa det beslut som förbundets styrelse fattade i juni.

Nordea har sedan tidigt i våras utrett en flytt från Sverige. Skälet är att regeringen då aviserade att avgifterna till den så kallade resolutionsreserven skulle höjas. Det handlar om avgifter som bankerna betalar till statskassan. Pengarna ska, enligt regeringen, användas för att skydda vanliga skattebetalare för kostnader vid en framtida finanskris.

Regeringen har sedan dess mildrar sitt förslag, men Nordea kommer ändå fram till att Finland är en bättre bas för banken. Där hamnar den under Europeiska centralbankens översyn, i stället för att lyda under svenska regler.

– Det kommer att innebära något lägre resolutionsavgifter, säger vd:n Casper von Koskull, enligt TT.

Banken skriver i ett pressmeddelande att det ur kundernas perspektiv inte blir några ”förändringar i vår dagliga verksamhet”.

Transport har, liksom LO-facken Kommunal och Handels, deklarerat att förbundet kommer att lämna Nordea om huvudkontoret flyttar. Frågan har också diskuterats på LO:s styrelsemöte efter sommaren, då Transport drev linjen att centralorganisationen borde avsluta affärerna med Nordea.

– Jag kommer att ta upp frågan igen nu på måndag, säger Tommy Wreeth. För LO:s del handlar det om mycket pengar som finns placerade hos Nordea.

När det gäller Transport ligger dock inte kapitalförvaltningen där. Däremot anlitar fackförbundet Nordea för det månatliga flödet av medlemsavgifterna. På ett års sikt hanterar Nordea mellan 240 och 250 miljoner kronor för Transports räkning.

– Nu startar vi processen för att byta bank, men det är inte hundra procent klart var vi hamnar än, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Martti:
    8 september, 2017

    Inte för att jag har nått emot finnar....men rent utsagt för på ren svenska för jävligt gjort av Nordea!!

  2. Helena G:
    7 september, 2017

    Snälla Transport, byt då till Handelsbanken. Det vore mkt uppskattat. :-)

  3. Mikael Rolf:
    7 september, 2017

    Hejdå, Nordea. Duger inte Sverige åt er, så ska inte min familjs pengar sponsra er verksamhet något mer. 5 st kunder mindre direkt och många fler när övriga i släkten ska uppmanas göra det samma.

  4. Lennart:
    7 september, 2017

    Dom andra bankerna kommer ju att göra likadant för att konkuransen mellan bankerna skall bli likvärdig, så att skifta bank hjälper nog inte i längden om man inte kan hitta en liten nischad bank som ser till kunden istället för kapitalet.

  5. olle:
    6 september, 2017

    Tycker att alla ska lämna Nordea.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.