Transport larmar om mobbning på CSG
Bevakning. Utfrysning, förlöjligande och mobbning från chefer. Oklara rutiner, slarv med nycklar, brist på skyddsutrustning och trasiga personlarm. Transport larmar om en rad brister på bevakningsbolaget CSG i Örebro. Nu har Arbetsmiljöverket gjort en inspektion.
Förra hösten uppmärksammade SVT bevakningsföretaget CSG i Stockholm. En grupp anställda och tidigare anställda vittnade om övervåld, rasism och en utbredd tystnadskultur. Nu har verksamheten i Örebro också hamnat i blåsväder. Lokaltidningen Nerikes Allehanda har i en rad artiklar rapporterat om olika missförhållanden. Och på senare tid har Transports lokala ombudsman Clas Hellsing ägnat nästan all arbetstid åt företaget. Flera förhandlingar har genomförts och ytterligare står på tur.
Enligt Clas Hellsing var upprinnelsen till konflikten mellan arbetsledning och delar av personalen en WhatsApp-grupp i sociala medier som en grupp anställda startat.
– Där ventilerade de hur de mådde och hade det på jobbet. Det kom till en av chefernas kännedom och han reagerade ganska hårt, säger Clas Hellsing.
I nästa steg agerade en anställd visselblåsare, som enligt en ny lag baserad på ett EU-direktiv, ska öka skyddet för anställda på större företag att skriftligen eller muntligen kunna rapportera om missförhållanden. (Se faktaruta intill).
Visselblåsaren använde sig av ett icke spårbart mejlkonto och skrev till CSG:s vd och HR-chef, förklarar Clas Hellsing.
– Mejlet gick ut på att anställda inte förstår sig på chefstillsättningarna, att företaget tillsätter avdelningschef, gruppledare och arbetsledare som inte har medarbetarnas förtroende. Den inställningen kan jag förstå. Hur ska en chef som mobbar, förnedrar och förlöjligar anställda inför deras arbetskamrater kunna leda ett arbetslag?
Stormöte på Eurostop
Med anledning av mejlet tog företagsledningen kontakt med Clas Hellsing. Bolaget gjorde en åtgärdsplan och stramade upp en del rutiner och rollbeskrivningar för några arbetsledare. Men Hellsing ansåg att det skulle dröja alldeles för länge innan de viktiga åtgärderna var på plats.
– Personalen behöver förändring här och nu! Vi vill att företagshälsovården ska få i uppdrag att undersöka hur de anställda mår och föreslå åtgärder. Att personalen ska kunna gå dit för samtal anonymt, utan att behöva fråga en chef som kanske kränker dem, om lov.
I januari i år anordnade CSG ett stormöte på Eurostop i Örebro, med anställda, vd Patrik Berg från Stockholm och Transport, berättar Clas Hellsing. Det pratades om att gå ut i vild strejk. Något som facket inte kan stödja. Röster höjdes då för massjukskrivning, vilket ledningen besvarade med att de kan begära läkarintyg från första sjukdagen och vidta arbetsrättsliga åtgärder.
– Jag sa att människor har rätt att sjukskriva sig om de mår dåligt på jobbet. Efter mötet var personalen stressad och uppskrämd, säger Clas Hellsing.
En anställd köptes ut
Några dagar efter stormötet kallades en anställd in till ledningen. Kollegorna hörde att det gapades och skreks i rummet, beskriver Hellsing.
– Efter det såg de aldrig sin kollega mer på jobbet, säger han.
CSG varslade den personen om avsked, med hänvisning till att han förbrukat sitt förtroende och varit illojal mot företaget. Transport kallade till förhandling som utmynnade i att personen blev utköpt genom en sekretessbelagd uppgörelse.
Enligt Clas Hellsing hoppades bolaget att stämningen skulle lugna sig efter detta, men så blev det inte.
– Droppen var när kontrollanterna på Länstrafikens bussar fick problem med sina personlarm. GPS-funktionen fungerade inte. De kände sig otrygga för det kan vara stökigt på bussarna.
Busskontrollanterna upplevde inte att de fick stöd från ledningen och kontaktade därför facket. Det var helg och en facklig representant kom till CSG:s kontor för att svara på frågor.
– Kontrollanterna undrade om de måste gå ut och jobba. Vi sa att de i första hand ska tänka på sin säkerhet och inte arbeta utan fungerande larm. Det stack i chefens ögon att behöva meddela Länstrafiken att de saknade personal att sätta in.
”Hotade att sparka ut oss”
Enligt Hellsing ringde den chefen sedan till bolagets skyddsombud, som var på väg ut på sitt kvällspass. Ombudet blev tillsagt att omedelbart be Transports representanter från avdelningen att lämna lokalen, då besöket inte var anmält och låg utanför kontorstid.
– Vi var obehöriga och skulle ut omgående annars skulle de sparka ut oss, säger Clas Hellsing.
Fackets representant lämnade kontoret. Därefter skedde en upprörd mejlväxling mellan vd Patrik Berg och ombudsman Clas Hellsing. Positionerna var låsta. Fack och medarbetare upplevde en omedelbar och allvarlig fara för personalens liv och hälsa och skyddsombudet skickade därför, med stöd av arbetsmiljölagen, in en så kallad 6:6 a-anmälan till Arbetsmiljöverket.
Den 23 mars kom två inspektörer från myndigheten till CSG för inspektion och bolaget och skyddsombudet fick ge sin syn på arbetsmiljön. Företaget och facket väntar nu på Arbetsmiljöverkets beslut och eventuella åtgärder i frågan.