Transport lyfter frågan om ”Vita jobb” på LO-kongressen
Fredagen den 25 maj börjar LO:s kongress. På fyra dagar ska 282 förslag från medlemsförbunden diskuteras. 23 av dem kommer från Transport.
Stöd det palestinska folket, avskaffa monarkin och slå ihop alla LO-förbund till ett. Det är huvudmeningen i några av de nästan 300 motioner som ska behandlas på kongressen.
Till LO-kongressen kan alla de 14 förbund som är med i Landsorganisationen lämna in förslag, motioner. Men förbundens avdelningar kan också självständigt skriva motioner till kongressen.
Svenska transportarbetareförbundet har centralt lämnat in en egen motion till kongressen och en tillsammans med SEKO. Den gemensamma motionen berör en rad frågor om Transportpolitik, som förbunden hoppas på att LO ska arbeta för politiskt.
– Hela transportbranschen, framförallt åkeri och taxi är rätt kaotisk. Det krävs långtgående politiska åtgärder för att bringa ordning i branschen. Eftersom det krävs ett brett anslag för att lösa problemen, tycker vi att det är lämpligt att LO hjälper till att få fram en helhetslösning. Inte minst när det påverkat klimatet i så stor utsträckning, säger Martin Viredius, transports tredje vice ordförande.
Transports egen motion handlar om upphandlingar, i kölvattnet av projektet ”Vita jobb”. Förbundet vill nu att LO centralt ska ta på sig ett ansvar för att samordna medlemsförbunden för att säkra goda arbetsvillkor i samband med privat och offentlig upphandling.
LO:s styrelse är positiv till initiativet, men säger att man anser att samordningen är de enskilda förbundens ansvar. Men Viredius tycker att man inte läst motionen ordentligt.
– Det där kommer vi bråka om. De har läst motionen som om den bara handlar om offentliga upphandlingar. Men det gäller även privata upphandlingar, och där måste alla förbund ta sitt ansvar.
Som exempel har IF Metall vid SSAB i Oxelösund förhandlat fram en policy där företaget förbinder sig att bara anlita avtalsbundna entreprenörer.
Transports avdelningar har sammanlagt lämnat in 21 motioner. Flitigast har avdelningen 3 i Göteborg och avdelning 26 i Luleå varit.
– Vi tycker väl att det finns en hel del som behöver förändras, säger Anders Berg, ombudsman på avdelning 26.
Själv ligger han bakom två motioner. De ena handlar om att skapa ett särskilt ungdomsmedlemskap, där personer som är på väg in i arbetslivet kan vara med i LO centralt. På så sätt skulle man inte behöva byta fack när man hoppar runt mellan olika jobb.
Den andra motionen är inne på samma linje. Anders Berg vill att man utreder en hopslagning av LO:s 14 medlemsförbund till ett. På så sätt skulle man kunna få samordningsvinster, slippa gränsdragningstvister och fånga upp medlemmar redan direkt efter gymnasiet, innan de bestämt vilket yrke de kommer fastna för.
– Vi skulle också kunna komma närmare medlemmarna, med ett fackligt center i varje kommun.
Anders Berg har testat idén på många som han mött. Generellt är ofta de yngre positiva.
– När man kommer upp i åldrarna tycker man det är viktigt att det heter IF Metall, Byggnads eller Transport, säger han.
Det stora hindret mot ett förbund tror han själv är pengarna. Vissa förbund är rika, andra har mindre i kassan. Där skulle det bli svårt att komma överens om vart pengarna skulle gå vid en sammanslagning. Att det är så det ligger till fick Berg till och med veta när han presenterade förslaget för Karl Petter Thorwaldsson, nominerad till ordförande för LO.
– Han tyckte det verkade vara en bra idé, men att jag är 15-20 år för tidigt ute.
Alla motioner och andra ärenden som kommer behandlas på kongressen finns på LO:s hemsida.