Transport medverkar på årets Pride-festival

Nästa vecka drar årets upplaga av Stockholms Pride-festival i gång. Som flera år tidigare är Transport en av de organisationer som finns på plats på området. – Det är väldigt viktigt att de fackliga organisationerna syns i det här sammanhanget, säger transportaren Ulf Berndtson.

Han är en av de som bemannar LO:s informationstält under festivalen. I tältet kommer besökare kunna träffa medlemmar från Transport och andra LO-förbund och få svar på frågor om facklig verksamhet.

Själv har Ulf Berndtson besökt Pride-festivalen under flera år. Dels av personliga skäl. Som öppet homosexuell vill han stödja den manifestation för allas lika rättigheter, oavsett sexuell läggning, som Pridefestivalen är.

Men han tycker också det är viktigt att de fackliga organisationerna finns med under Pride-veckan.

– Facklig verksamhet handlar ju inte bara om kollektivavtal och lönenivåer. Det handlar också om människosyn. Därför är det viktigt att Transport och de andra LO-förbunden visar att vi har en positiv attityd, att vi står för att alla ska bli schyst behandlade oavsett sexuell läggning, säger han.

Ulf Berndtson har arbetat fackligt under lång tid, både inom Transport och i LO. Tidigare var han också anställd som väktare på Arlanda. Att just Transport finns med på Pride tror han är extra viktigt eftersom förbundet organiserar anställda inom branscher där man kanske sällan talar högt om hbt-frågor.

Själv var Ulf Berndtson under sitt tidigare yrkesliv försiktig med vad han berättade om sitt privatliv.

– Jag har varit väldigt restriktiv med vad jag sagt till mina kollegor tidigare. Numera skulle jag kunna ställa mig upp på ett repskap och säga att jag är bög. Men jag har aldrig varit med om att man har pratat om de här frågorna inom Transport.

Med den bakgrunden ser Ulf fram emot att svara på frågor och träffa besökare i LO-tältet från och med onsdag.

– Jag hoppas att min och andras medverkan på Pride sakta men säkert kan förändra en del av de attityderna. Helst skulle jag vilja se att LO och Transport kunde starta ett samtal om hbt-frågor.

Erfarenheten från tidigare år säger honom att den fackliga närvaron på Pride är uppskattad av många.

– Jag har aldrig hört någon som undrat vad vi gjort där. I stället kommer folk förbi med beröm och positiva kommentarer till att LO ställer upp på det här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Alla har inte god arbetsmiljö

Ledare. Stockholms stora pridetåg som brukar anordnas vid månadsskiftet juli/augusti är för mig ett första tecken på att semestern närmar sig sitt slut och att jobbet väntar. Men det är inte alla förunnat att ha ett jobb att gå till. Arbetslösheten är den högsta på tio år. Nästan en av tio, 9,4 procent mer exakt, var arbetslös i juni.

Stockholm Pride

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.

Avdelning 25 Halmstad på Varberg Pride. Foto: Manuel Gomez

Pride i Varberg

Transport. Under parollen ”Orden skalla – kärlek åt alla!” deltog Transports avdelning 25 i Varbergs Pridefestival i början av juli.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.