Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.
Close
Tommy Wreeth talar på höstens första avtalsråd.
Close
Avtal 2025

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

Höstens första avtalsråd inleddes med externa gäster. LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä och från arbetsgivarsidan Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen och Hanna Alsén, förhandlingschef på Motorbranschens Arbetsgivareförbund.

Veli-Pekka Säikkälä påminde om det tydliga mandat LO-kongressen gav om att arbeta för kortare arbetstid.

Säikkälä lyfte också vikten av tjänstgöringsgrad; för den som arbetar ofrivillig deltid är mer tid ofta av större betydelse för inkomsten än lönepåslag. Något som ser väldigt olika ut inom olika avtalsområden – inom industrin har alla i princip 100-procentiga tjänster till skillnad från inom handeln där deltid snarare är norm.

En fråga som nu ska utredas inom LO för att få svar på hur en arbetstidsförkortning kan se ut, hur mycket det skulle kosta och också vad man skulle kunna tjäna in.

Han pratade också om LO-samordningen som ska vara siffersatt tills förbunden lämnar sina svar om de deltar i den eller inte. Sista dag för att göra det är den 29 november.

Däremot ville Säikkälä inte säga när siffersättningen görs.

Veli-Pekka Säikkälä och Marcus Dahlsten.
LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä var första gästtalare. I bakgrunden syns Transportföretagens vd Marcus Dahlsten. Foto: Lilly Hallberg

Dahlsten och Alsén hade med sig från sina 9 000 medlemsföretag att det inte finns något som helst intresse för arbetstidsförkortning.

Däremot vill de kunna nyttja arbetstiden på ett flexibelt sätt. Svenska företag får svårt att konkurrera med till exempel Kina och USA som har helt andra arbetstider.

– Om vi ser ur ett makroperspektiv så är det ett bekymmersamt läge i Europa, sa Marcus Dahlsten och berättade vidare att hans största oro är att Kina eskalering i  Taiwan.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth replikerade Dahlsten med att säga att det alltid går dåligt för Sverige och att det framför allt går väldigt dåligt så fort det är avtalsförhandlingsdags. För det fick Wreeth en spontan applåd från deltagarna som rest in till Stockholm från landets alla delar.

Efter att ha lyssnat på Veli-Pekka Säikkälä, Marcus Dahlsten och Hanna Alsén började det interna arbetet med att mejsla fram kraven. Tommy Wreeth liknar arbetet vid en julgran.

– Från början finns det många kulörta kulor i granen. Nu gäller det att plocka ner de vi vill gå vidare med, sa Tommy Wreeth.

Terminal, hamn och stuveri samlades

På höstens andra avtalsråd där ombud för avtalen terminal, hamn och stuveri samlades upprepades övningarna. Från arbetsgivarsidan Transportföretagen var Annika Nordin, avdelningschef arbetsgivarservice och juridik samt förhandlingschef väg och sjöfart och Johan Grauers, förhandlingschef hamn inbjudna. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth inledde dagarna med att tala om bland annat arbetstidsförkortning.

– Veli-Pekka säger att den faktiska arbetstiden i Sverige är 39 timmar i veckan. Varför står det då 40 i lagen? Lagen borde bättre spegla verkligheten, sa Tommy Wreeth.

Han betonade också att det var viktigt för ombuden att verkligen gå till botten i frågan. Att kunna svara på vad som menas med arbetstidsförkortning, Är det kortare arbetsdag, mer semester eller något annat vi vill ha frågade han.

– Vi har olika system med arbetsförkortning redan i dag i vissa avtal. Kanske ska vi bygga vidare på dem i stället för att uppfinna nya system, sa Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders:
    2 november, 2024

    Vi som ständigt natt ska jobba Max 30 timmar i veckan ha betalt för 40 timmar i veckan sen ska lönen upp med minst 7000kr i månaden sen ska pension vara mellan 63-65 år som är chaufför då vissa är slitna i kroppen slut lön ska vara 98 procent när man gå i pension

  2. Stefan:
    31 oktober, 2024

    Jag behöver ingen högre lön,vill ha mer fritid. Jobbar 40 timmar natt/ vecka på terminal och har en minut arbetstidsförkortning per arbetad timme. Man skäms tamme fan för att berätta det för folk. Vilka andra jobbar 40 timmar natt/vecka. Ob tillägg ska vi inte prata om,varför har vi ej ob fram till arbetstiden slut,efter 06,00 är det tydligen ingen obekväm arbetstidsförkortning??

  3. Johan Larsson:
    31 oktober, 2024

    Andra avtalsrådet var inte åkeri, hamn o stuveri, utan terminal, hamn och stuteri.

  4. Kristina Sjöberg:
    31 oktober, 2024

    Tack för skarpa ögon. Jag hade rätt på två av tre ställen och nu ska det vara rätt på alla tre.

  5. Carina Bergsten:
    31 oktober, 2024

    Hej. Angående kortare arbetsvecka är det inte möjligt att använda sig av en mer utbyggd arbetstidsförkortning för då kan man få ta ut en extra ledig dag om man känner att man behöver. Jag kör tankbil med rullande 3-veckors schema och en fråga som retar mig fruktansvärt är när storhelger infaller på söndag så får jag inget extra för att jobba. Jag sitter med samma lön som vilken söndag utan att få övertid när andra sitter hemma och har trevligt med sina familjer. Kom nu inte med att alla borde få va hemma ändå för då kan våra mackar stanna då man på vissa stationer har liten kapacitet. Och jag jobbar med service till våra kunder och nöjda kunder är min stora glädje på jobbet. Jag tycker att detta skulle behöva tas upp då vi kör alla helger året runt.

  6. Ninni Lindholm:
    31 oktober, 2024

    Transport borde jobba för att vi på Samhall ska ha regelrätta löner på Samhall då vi har för liten lön för allt vi gör. Cheferna tar väck tillägg och sänker dom flesta till lönenivå 1 du inte fjäskar för chefen. Hur kan facket acceptera det? Inte konstigt att fackförbunden tappar medlemmar när dom står på arbetsgivarens sida. Vad är fackförbunden rädda för?

Lästips:

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Jan "Kirre" Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.