Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.
Close
Tommy Wreeth talar på höstens första avtalsråd.
Close
Avtal 2025

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

Höstens första avtalsråd inleddes med externa gäster. LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä och från arbetsgivarsidan Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen och Hanna Alsén, förhandlingschef på Motorbranschens Arbetsgivareförbund.

Veli-Pekka Säikkälä påminde om det tydliga mandat LO-kongressen gav om att arbeta för kortare arbetstid.

Säikkälä lyfte också vikten av tjänstgöringsgrad; för den som arbetar ofrivillig deltid är mer tid ofta av större betydelse för inkomsten än lönepåslag. Något som ser väldigt olika ut inom olika avtalsområden – inom industrin har alla i princip 100-procentiga tjänster till skillnad från inom handeln där deltid snarare är norm.

En fråga som nu ska utredas inom LO för att få svar på hur en arbetstidsförkortning kan se ut, hur mycket det skulle kosta och också vad man skulle kunna tjäna in.

Han pratade också om LO-samordningen som ska vara siffersatt tills förbunden lämnar sina svar om de deltar i den eller inte. Sista dag för att göra det är den 29 november.

Däremot ville Säikkälä inte säga när siffersättningen görs.

Veli-Pekka Säikkälä och Marcus Dahlsten.
LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä var första gästtalare. I bakgrunden syns Transportföretagens vd Marcus Dahlsten. Foto: Lilly Hallberg

Dahlsten och Alsén hade med sig från sina 9 000 medlemsföretag att det inte finns något som helst intresse för arbetstidsförkortning.

Däremot vill de kunna nyttja arbetstiden på ett flexibelt sätt. Svenska företag får svårt att konkurrera med till exempel Kina och USA som har helt andra arbetstider.

– Om vi ser ur ett makroperspektiv så är det ett bekymmersamt läge i Europa, sa Marcus Dahlsten och berättade vidare att hans största oro är att Kina eskalering i  Taiwan.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth replikerade Dahlsten med att säga att det alltid går dåligt för Sverige och att det framför allt går väldigt dåligt så fort det är avtalsförhandlingsdags. För det fick Wreeth en spontan applåd från deltagarna som rest in till Stockholm från landets alla delar.

Efter att ha lyssnat på Veli-Pekka Säikkälä, Marcus Dahlsten och Hanna Alsén började det interna arbetet med att mejsla fram kraven. Tommy Wreeth liknar arbetet vid en julgran.

– Från början finns det många kulörta kulor i granen. Nu gäller det att plocka ner de vi vill gå vidare med, sa Tommy Wreeth.

Terminal, hamn och stuveri samlades

På höstens andra avtalsråd där ombud för avtalen terminal, hamn och stuveri samlades upprepades övningarna. Från arbetsgivarsidan Transportföretagen var Annika Nordin, avdelningschef arbetsgivarservice och juridik samt förhandlingschef väg och sjöfart och Johan Grauers, förhandlingschef hamn inbjudna. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth inledde dagarna med att tala om bland annat arbetstidsförkortning.

– Veli-Pekka säger att den faktiska arbetstiden i Sverige är 39 timmar i veckan. Varför står det då 40 i lagen? Lagen borde bättre spegla verkligheten, sa Tommy Wreeth.

Han betonade också att det var viktigt för ombuden att verkligen gå till botten i frågan. Att kunna svara på vad som menas med arbetstidsförkortning, Är det kortare arbetsdag, mer semester eller något annat vi vill ha frågade han.

– Vi har olika system med arbetsförkortning redan i dag i vissa avtal. Kanske ska vi bygga vidare på dem i stället för att uppfinna nya system, sa Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders:
    2 november, 2024

    Vi som ständigt natt ska jobba Max 30 timmar i veckan ha betalt för 40 timmar i veckan sen ska lönen upp med minst 7000kr i månaden sen ska pension vara mellan 63-65 år som är chaufför då vissa är slitna i kroppen slut lön ska vara 98 procent när man gå i pension

  2. Stefan:
    31 oktober, 2024

    Jag behöver ingen högre lön,vill ha mer fritid. Jobbar 40 timmar natt/ vecka på terminal och har en minut arbetstidsförkortning per arbetad timme. Man skäms tamme fan för att berätta det för folk. Vilka andra jobbar 40 timmar natt/vecka. Ob tillägg ska vi inte prata om,varför har vi ej ob fram till arbetstiden slut,efter 06,00 är det tydligen ingen obekväm arbetstidsförkortning??

  3. Johan Larsson:
    31 oktober, 2024

    Andra avtalsrådet var inte åkeri, hamn o stuveri, utan terminal, hamn och stuteri.

  4. Kristina Sjöberg:
    31 oktober, 2024

    Tack för skarpa ögon. Jag hade rätt på två av tre ställen och nu ska det vara rätt på alla tre.

  5. Carina Bergsten:
    31 oktober, 2024

    Hej. Angående kortare arbetsvecka är det inte möjligt att använda sig av en mer utbyggd arbetstidsförkortning för då kan man få ta ut en extra ledig dag om man känner att man behöver. Jag kör tankbil med rullande 3-veckors schema och en fråga som retar mig fruktansvärt är när storhelger infaller på söndag så får jag inget extra för att jobba. Jag sitter med samma lön som vilken söndag utan att få övertid när andra sitter hemma och har trevligt med sina familjer. Kom nu inte med att alla borde få va hemma ändå för då kan våra mackar stanna då man på vissa stationer har liten kapacitet. Och jag jobbar med service till våra kunder och nöjda kunder är min stora glädje på jobbet. Jag tycker att detta skulle behöva tas upp då vi kör alla helger året runt.

  6. Ninni Lindholm:
    31 oktober, 2024

    Transport borde jobba för att vi på Samhall ska ha regelrätta löner på Samhall då vi har för liten lön för allt vi gör. Cheferna tar väck tillägg och sänker dom flesta till lönenivå 1 du inte fjäskar för chefen. Hur kan facket acceptera det? Inte konstigt att fackförbunden tappar medlemmar när dom står på arbetsgivarens sida. Vad är fackförbunden rädda för?

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Industrifacken säger nej till 7,7 procent i treårigt avtal

Avtal 2025. Arbetsgivarna inom industrin har godkänt ett medlingsbud på en 7,7-procentig löneökning på 36 månader. Facken inom industrin säger nej och kallar budet oacceptabelt.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gig-jobb På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.