Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.
Close
Tommy Wreeth talar på höstens första avtalsråd.
Close
Avtal 2025

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

Höstens första avtalsråd inleddes med externa gäster. LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä och från arbetsgivarsidan Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen och Hanna Alsén, förhandlingschef på Motorbranschens Arbetsgivareförbund.

Veli-Pekka Säikkälä påminde om det tydliga mandat LO-kongressen gav om att arbeta för kortare arbetstid.

Säikkälä lyfte också vikten av tjänstgöringsgrad; för den som arbetar ofrivillig deltid är mer tid ofta av större betydelse för inkomsten än lönepåslag. Något som ser väldigt olika ut inom olika avtalsområden – inom industrin har alla i princip 100-procentiga tjänster till skillnad från inom handeln där deltid snarare är norm.

En fråga som nu ska utredas inom LO för att få svar på hur en arbetstidsförkortning kan se ut, hur mycket det skulle kosta och också vad man skulle kunna tjäna in.

Han pratade också om LO-samordningen som ska vara siffersatt tills förbunden lämnar sina svar om de deltar i den eller inte. Sista dag för att göra det är den 29 november.

Däremot ville Säikkälä inte säga när siffersättningen görs.

Veli-Pekka Säikkälä och Marcus Dahlsten.
LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä var första gästtalare. I bakgrunden syns Transportföretagens vd Marcus Dahlsten. Foto: Lilly Hallberg

Dahlsten och Alsén hade med sig från sina 9 000 medlemsföretag att det inte finns något som helst intresse för arbetstidsförkortning.

Däremot vill de kunna nyttja arbetstiden på ett flexibelt sätt. Svenska företag får svårt att konkurrera med till exempel Kina och USA som har helt andra arbetstider.

– Om vi ser ur ett makroperspektiv så är det ett bekymmersamt läge i Europa, sa Marcus Dahlsten och berättade vidare att hans största oro är att Kina eskalering i  Taiwan.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth replikerade Dahlsten med att säga att det alltid går dåligt för Sverige och att det framför allt går väldigt dåligt så fort det är avtalsförhandlingsdags. För det fick Wreeth en spontan applåd från deltagarna som rest in till Stockholm från landets alla delar.

Efter att ha lyssnat på Veli-Pekka Säikkälä, Marcus Dahlsten och Hanna Alsén började det interna arbetet med att mejsla fram kraven. Tommy Wreeth liknar arbetet vid en julgran.

– Från början finns det många kulörta kulor i granen. Nu gäller det att plocka ner de vi vill gå vidare med, sa Tommy Wreeth.

Terminal, hamn och stuveri samlades

På höstens andra avtalsråd där ombud för avtalen terminal, hamn och stuveri samlades upprepades övningarna. Från arbetsgivarsidan Transportföretagen var Annika Nordin, avdelningschef arbetsgivarservice och juridik samt förhandlingschef väg och sjöfart och Johan Grauers, förhandlingschef hamn inbjudna. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth inledde dagarna med att tala om bland annat arbetstidsförkortning.

– Veli-Pekka säger att den faktiska arbetstiden i Sverige är 39 timmar i veckan. Varför står det då 40 i lagen? Lagen borde bättre spegla verkligheten, sa Tommy Wreeth.

Han betonade också att det var viktigt för ombuden att verkligen gå till botten i frågan. Att kunna svara på vad som menas med arbetstidsförkortning, Är det kortare arbetsdag, mer semester eller något annat vi vill ha frågade han.

– Vi har olika system med arbetsförkortning redan i dag i vissa avtal. Kanske ska vi bygga vidare på dem i stället för att uppfinna nya system, sa Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders:
    2 november, 2024

    Vi som ständigt natt ska jobba Max 30 timmar i veckan ha betalt för 40 timmar i veckan sen ska lönen upp med minst 7000kr i månaden sen ska pension vara mellan 63-65 år som är chaufför då vissa är slitna i kroppen slut lön ska vara 98 procent när man gå i pension

  2. Stefan:
    31 oktober, 2024

    Jag behöver ingen högre lön,vill ha mer fritid. Jobbar 40 timmar natt/ vecka på terminal och har en minut arbetstidsförkortning per arbetad timme. Man skäms tamme fan för att berätta det för folk. Vilka andra jobbar 40 timmar natt/vecka. Ob tillägg ska vi inte prata om,varför har vi ej ob fram till arbetstiden slut,efter 06,00 är det tydligen ingen obekväm arbetstidsförkortning??

  3. Johan Larsson:
    31 oktober, 2024

    Andra avtalsrådet var inte åkeri, hamn o stuveri, utan terminal, hamn och stuteri.

  4. Kristina Sjöberg:
    31 oktober, 2024

    Tack för skarpa ögon. Jag hade rätt på två av tre ställen och nu ska det vara rätt på alla tre.

  5. Carina Bergsten:
    31 oktober, 2024

    Hej. Angående kortare arbetsvecka är det inte möjligt att använda sig av en mer utbyggd arbetstidsförkortning för då kan man få ta ut en extra ledig dag om man känner att man behöver. Jag kör tankbil med rullande 3-veckors schema och en fråga som retar mig fruktansvärt är när storhelger infaller på söndag så får jag inget extra för att jobba. Jag sitter med samma lön som vilken söndag utan att få övertid när andra sitter hemma och har trevligt med sina familjer. Kom nu inte med att alla borde få va hemma ändå för då kan våra mackar stanna då man på vissa stationer har liten kapacitet. Och jag jobbar med service till våra kunder och nöjda kunder är min stora glädje på jobbet. Jag tycker att detta skulle behöva tas upp då vi kör alla helger året runt.

  6. Ninni Lindholm:
    31 oktober, 2024

    Transport borde jobba för att vi på Samhall ska ha regelrätta löner på Samhall då vi har för liten lön för allt vi gör. Cheferna tar väck tillägg och sänker dom flesta till lönenivå 1 du inte fjäskar för chefen. Hur kan facket acceptera det? Inte konstigt att fackförbunden tappar medlemmar när dom står på arbetsgivarens sida. Vad är fackförbunden rädda för?

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.