
Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav
Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.
Det var i november förra året Facken inom industrin presenterade sitt lönekrav i 2025 års avtalsrörelse. Facken inom industrin krävde 4,2 procents löneökning i ett ettårigt avtal. LO valde att gå fram med samma krav. Transport valde då att ställa sig utanför LO-samordningen och gå fram med egna avtalskrav.
På tisdagen den 14 januari växlade Transport och Transportföretagen avtalskrav för transportavtalet och miljöarbetaravtalet. Transport krävde då 4,5 procents löneökning i ett ettårigt avtal, de förde också fram andra avtalskrav som innefattade bland annat bättre varseltid gällande schemaläggning, höjda ob-tillägg, arbetstidsförkortning och lönetillägg för vissa behörigheter och kompetenser.
– Vi pratar om både tillägg för erfarenhet och kompetens, det kan vara både ren yrkesvana men också olika kompetenser i körkort och övriga behörigheter och expertkunskaper, säger Transports ordförande Tommy Wreeth och fortsätter:
– Vi kräver inte mer i löneökning än andra, men vi vill ha kompensation för den löneglidning som ofta förekommer inom industrin, men i princip är omöjlig att få ut i tjänstesektorn.
Ni har träffat arbetsgivarna för att växla krav. Du har ju varit med under tidigare avtalsrörelser. Upplever du att ni ligger närmare eller längre bort från varandra än vanligt?
– Det är nog lite ”som vanligt” i den frågan. Det blir inte skarpt läge förrän vi börjar de konkreta förhandlingarna. Vill arbetsgivarna hitta lösningar så kommer vi att göra det, vill dom ha trassel och tjafs så är vi beredda på det också, säger Wreeth.
Hur högt det så kallade märket blir är ännu inte fastställt. Det avgörs i förhandlingarna mellan Facken inom industrin och Industriarbetsgivarna. Industrins parter växlade sina krav innan jul. Då avfärdades fackens lönekrav på 4,2 procent som orealistiska.
Industrins parter har som mål att industriavtalet ska vara klart senast den 31 mars 2025.
Transportföretagen vill följa märket
Transportföretagens vd Marcus Dahlsten har inga planer på att låta Transport spräcka industrin märke:
– Vi kommer att följa märket, precis som förra gången. Det är avgörande för Sveriges konkurrenskraft och för att möjliggöra reallöneökningar. Transports lönekrav om att få mer än märket bygger på en feltolkning av hur lönerna sätts inom industrin. Deras krav skulle leda till högre lönekostnader för våra medlemsföretag än för övriga arbetsmarknaden. Det klarar inte företagen i transportbranschen. I övrigt är det för tidigt att kommentera de enskilda förslagen eller kraven, det sker i förhandlingarna, säger Dahlsten till Transportarbetaren.
Hur ser era avtalskrav ut? Vilka är högt prioriterade från era medlemsföretag?
– Det är viktigt att vi gemensamt finner en fungerande väg för att säkerställa företagens konkurrenskraft. Bara då kan branschen skapa ökad produktivitet. Detta är grunden för att trygga både dagens och morgondagens arbetstillfällen och grunden för goda villkor för dagens och framtidens medarbetare. I övrigt är det för tidigt att kommentera de enskilda förslagen eller kraven, det sker i förhandlingarna.
Artikeln uppdaterades klockan 13:03 den 16/1-25.