Transport och bygg vill ha krafttag mot fifflet
– Vårt land har blivit ett eldorado för organiserad brottslighet! Taxibranschen är ett exempel. I åkeribranschen orsakar illegalt cabotage och dieselstölder jätteproblem. Sverige är numera det mest avreglerade, mest liberala, landet i världen. Det sa Transportbasen Lars Lindgren på ett stort seminarium om svartjobb och fiffel.
I går, onsdag, bjöd Skatteverket in representanter från transport- och byggbranscherna till diskussion. Temat var den illojala konkurrens och det omfattande fiffel som båda näringarna brottas med.
Först upp i talarstolen var Skatteverkets generaldirektör Ingemar Hansson. Han hävdade att skattefusket minskat på senare år. Hansson – som tidigare jobbade som statssekreterare åt finansminister Anders Borg – lutade sig huvudsakligen mot en enkät. I den uppger svenska företagare att de känner färre som skattefuskar och att konkurrensen från oseriösa företag minskat.
Jens Hoffman, vd för byggföretaget Dipart, var inbjuden som talare. Han gav en helt annan bild än Ingemar Hansson. I ett känsloladdat anförande sa Hoffman:
– Det är inte första gången jag medverkar i sådana här sammanhang. Det är samma tugg hela tiden! Skatteverkets anställda sitter inne på kontoret och tittar bara i de papper som bolagen väljer att skicka in.
– Mitt företag har 200 anställda, vi omsätter 250 miljoner. Det är fruktansvärt irriterande att gång på gång räkna på jobb som kommunerna lägger ut. Jobb som sedan går till fuskare som kör med svart arbetskraft. Som inte betalar en krona i skatt. Det händer för lite! Oavsett vilken politisk färg det är på regeringen.
På seminariet medverkade både fack och arbetsgivare från bygg- och transportsektorerna. Från båda sidorna finns en påtaglig samsyn: det behövs radikala åtgärder om företag i framtiden ska kunna konkurrera på lika villkor.
I byggbranschen efterlyser man främst:
- Krav på id-brickor och så kallade personalliggare på alla byggarbetsplatser.
- Skatteverket ska ha rätt att göra oannonserade besök på byggena. Så är det inte i dag. Företagen måste varskos åtta dagar innan kontrollen.
- Facket, Byggnads, vill också ha en regeländring så att löner och inbetald skatt redovisas månadsvis, för varje enskild anställd. I dag betalar arbetsgivarna in en klumpsumma och först efter årets slut specificeras skatt och avgifter för varje individ. Skatteverket vill ha samma regeländring, men byggarbetsgivarna bromsar.
Transports ordförande Lars Lindgren och Anders Norberg, vice vd i arbetsgivarorganisationen Transportgruppen, pekade båda på konsekvenserna av den omfattande illegala cabotagetrafiken som utländska åkerier bedriver i Sverige.
Lindgren sa:
– Jag är själv gammal chaufför. Jag ser kompisar som sadlade om och blev åkare. Företagare som nu får sina livsverk slagna i spillror, för att ingen agerar mot det som pågår på våra vägar. Det behövs krafttag.
– Samma sak gäller i taxi. Där vill vi ha etableringskontroll igen. Och priskontroll. Den fria prissättning som vissa åkare kör med är helt orimlig. Vi vill dessutom ha elektroniska färdskrivare i alla taxibilar. Plus tömningscentraler där alla uppgifter från taxametern tankas ner.