Transport och HF möts efter strandade hamnförhandlingar

I dag, måndag, har Transport träffat representanter för Hamnarbetarförbundet, HF. Förbunden diskuterade den aktuella situationen efter att Transport strandade förhandlingarna om ett nytt avtal i förra veckan.

– Vi vill hålla våra kamrater i HF informerade om utvecklingen i avtalsförhandlingarna, förklarade Transports förbundsordförande Lars Lindgren när han kom ut från mötet på Transports förbundskansli i Stockholm.

Transportarbetareförbundets senaste avtal med arbetgivarorganisationen Sveriges hamnar löpte ut den 31 augusti, men parterna har stått långt ifrån varandra. Den stora tvistefrågan gäller inflytandet över arbetstiderna, där arbetsgivarna vill ha betydligt mer att säga till om, medan arbetarna och facket envist stretar emot. Inflytande går inte att värdera i pengar, anförde Transports förbundsjurist efter att förbundet strandat förhandlingarna den 3 september.

Transport och HF har, till och från, haft en frostig relation även om förbunden nu beskriver klimatet som gott. Inför eventuella stridsåtgärder väljer man att kraftsamla ihop.

Erik Helgeson är förtroendeman på HF, i Göteborgs hamn. Han säger:

– Transport och vi har en gemensam bild av problemet i hamnarna och vad som behöver göras. Arbetstidens förläggning är en fråga som vi måste ta strid om.

Han pekar på att Transport ”äger” och tecknar avtal med arbetsgivarna, men att förbundet kan begära sympatiåtgärder från Hamnarbetarförbundet.

– Vi har diskuterat det och är beredda att säga ja, om vi får en formell förfrågan. Jag uppfattar det som en utbredd uppfattning bland hamnarbetarna att vi ska slåss för att få behålla det begränsade inflytande vi har över arbetstiden i dag.

Ändå har Sveriges hamnar agnat ett ganska ”fett bete” och erbjudit 1 200 kronor i lönelyft för en 14 månaders period?

– Det kan låta mycket, på kort sikt, om man jämför 4,1 procents lyft med Industriavtalets generella på 2,6 procent. Men räknar man ut vad arbetsgivarsidans motkrav skulle kosta i förlorad ob-ersättning, så skulle det betyda en ekonomisk förlust för oss. Det inflytande vi skulle förlora går heller inte att mäta i pengar.

– Så även om arbetsgivarnas löneförslag vid en första anblick ser högt ut är det ändå ett skambud på lång sikt.

Helgeson tycker att Sveriges hamnars argument om att hamn- och stuveriavtalet är gammalmodigt och behöver förnyas låter som en gammal repig skiva, som hakat upp sig.

– Jag har aldrig fattat vad som är så modernt med att gå tillbaka till 1800-talet, då arbetsgivarna hade all makt att bestämma över arbetstiderna.

Med hänvisning till dagens möte med Transport tillägger Erik Helgeson:

– Helt solklart har vi en intressegemenskap med Transport när det gäller avtalet. Vi måste agera samordnat och samfällt med en jäkla kraft. Det ska arbetsgivarna veta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.