Transport och HF möts efter strandade hamnförhandlingar
I dag, måndag, har Transport träffat representanter för Hamnarbetarförbundet, HF. Förbunden diskuterade den aktuella situationen efter att Transport strandade förhandlingarna om ett nytt avtal i förra veckan.
– Vi vill hålla våra kamrater i HF informerade om utvecklingen i avtalsförhandlingarna, förklarade Transports förbundsordförande Lars Lindgren när han kom ut från mötet på Transports förbundskansli i Stockholm.
Transportarbetareförbundets senaste avtal med arbetgivarorganisationen Sveriges hamnar löpte ut den 31 augusti, men parterna har stått långt ifrån varandra. Den stora tvistefrågan gäller inflytandet över arbetstiderna, där arbetsgivarna vill ha betydligt mer att säga till om, medan arbetarna och facket envist stretar emot. Inflytande går inte att värdera i pengar, anförde Transports förbundsjurist efter att förbundet strandat förhandlingarna den 3 september.
Transport och HF har, till och från, haft en frostig relation även om förbunden nu beskriver klimatet som gott. Inför eventuella stridsåtgärder väljer man att kraftsamla ihop.
Erik Helgeson är förtroendeman på HF, i Göteborgs hamn. Han säger:
– Transport och vi har en gemensam bild av problemet i hamnarna och vad som behöver göras. Arbetstidens förläggning är en fråga som vi måste ta strid om.
Han pekar på att Transport ”äger” och tecknar avtal med arbetsgivarna, men att förbundet kan begära sympatiåtgärder från Hamnarbetarförbundet.
– Vi har diskuterat det och är beredda att säga ja, om vi får en formell förfrågan. Jag uppfattar det som en utbredd uppfattning bland hamnarbetarna att vi ska slåss för att få behålla det begränsade inflytande vi har över arbetstiden i dag.
Ändå har Sveriges hamnar agnat ett ganska ”fett bete” och erbjudit 1 200 kronor i lönelyft för en 14 månaders period?
– Det kan låta mycket, på kort sikt, om man jämför 4,1 procents lyft med Industriavtalets generella på 2,6 procent. Men räknar man ut vad arbetsgivarsidans motkrav skulle kosta i förlorad ob-ersättning, så skulle det betyda en ekonomisk förlust för oss. Det inflytande vi skulle förlora går heller inte att mäta i pengar.
– Så även om arbetsgivarnas löneförslag vid en första anblick ser högt ut är det ändå ett skambud på lång sikt.
Helgeson tycker att Sveriges hamnars argument om att hamn- och stuveriavtalet är gammalmodigt och behöver förnyas låter som en gammal repig skiva, som hakat upp sig.
– Jag har aldrig fattat vad som är så modernt med att gå tillbaka till 1800-talet, då arbetsgivarna hade all makt att bestämma över arbetstiderna.
Med hänvisning till dagens möte med Transport tillägger Erik Helgeson:
– Helt solklart har vi en intressegemenskap med Transport när det gäller avtalet. Vi måste agera samordnat och samfällt med en jäkla kraft. Det ska arbetsgivarna veta.