Close
Mats Fredlund i Stockholms tingsrätt.
Close

Transport överklagar dom om uteslutning av SD-politiker

Facket. Transport överklagar nu domen från Stockholms tingsrätt, som ogiltigförklarade uteslutningen av en aktiv SD-politiker i Kiruna.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson säger:

– Jag vill än en gång betona att vi inte utesluter medlemmar på grund av deras sympatier eller vilket parti de röstar på. Men vi anser fortfarande att det är oförenligt med våra stadgar att vara medlem i Transport och samtidigt aktiv företrädare för Sverigedemokraterna.

– Men huvudskälet till vår överklagan är faktiskt den viktiga principfrågan. Det är helt orimligt att staten, genom en domstol, går in och tolkar stadgarna i en ideell förening. SD är antagligen den organisation i Sverige som uteslutit flest medlemmar. Ska tingsrätten prova de ärendena också?

Transport har i snart 20 år haft en konsekvent linje i synen på Sverigedemokraterna (SD). En rad kongresser har behandlat frågan och beslutet har hela tiden blivit att aktiva SD-politiker inte kan vara medlemmar i förbundet.

Beslutet grundas i stadgarna, som i portalparagrafen utgår från alla människors lika värde.

Förbundsstyrelsen och förbundsrådet har under årens lopp fattat beslut om ett antal uteslutningar. En av dem gällde SD-politikern Mats Fredlund, som sitter i kommunfullmäktige i Kiruna.

Fredlund överklagade och drev frågan vidare till domstol. I början av mars kom utslaget från tingsrätten i Stockholm. Transport hade inte grund för att uteslutningen, ansåg rätten.

På tisdagen tog Transports förbundsstyrelsen upp ärendet. En enig styrelse beslutade att förbundet ska överklaga den fällande domen till nästa instans, hovrätten. Där krävs så kallat prövningstillstånd för att tvisten ska tas upp på nytt.

I överklagan vidhåller Transport att Mats Fredlund ”bedriver eller stöder verksamhet som är oförenlig med förbundets ändamål”.

Förbundet påpekar också att ideella föreningar har ett självbestämmande. Att de själva har rätt att sköta sina inre angelägenheter är grundläggande i en demokrati, skriver Transport.

Här tar facket stöd i en ILO-konvention (nr 87) som bland annat säger:

”Arbetar- och arbetsgivarorganisationer skola äga rätt att avfatta sina stadgar och reglementen samt utse sina representanter i full frihet, organisera sin förvaltning och verksamhet samt fastställa sitt handlingsprogram. 

Offentliga myndigheter skola avhålla sig från varje ingripande, som begränsar denna rätt eller inverkar menligt på dess lagenliga utövande.”

Förbundssekreterare Lars Mikaelsson utgår från att hovrätten kommer att bevilja prövningstillstånd.

– Sedan domen föll i tingsrätten har det blivit starka reaktioner. Många företrädare i andra fackförbund anser att vi ska stå på oss. Bakgrunden är förstås att tingsrättens linje, om den vinner gehör även i hovrätten, skulle kunna få stora konsekvenser för organisationernas självbestämmande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Seppo Wickman:
    8 december, 2022

    Nu har Transport slösat bort en kvartsmiljon på detta överklagandet, pengar som tillhör medlemmarna. Idag förlorade ni i Hovrätten, hur känns det? Kommer medlemmarna känna av förlusten av dessa pengar?

  2. Saied Tagavi:
    25 mars, 2021

    En stark fackföreningsrörelse värnar alltid om alla människors lika värde. Detta står klart i Transports stadgar som har beslutats av medlemmarna i sin kongress. Det finns inget hinder för Sverigedemokrater att vara transportmedlen, väljer denne däremot ta politiska uppdrag i SD så väljer samma person att ta bort transport. Tingsrätten ska inte sätta sig över Transports demokratiska process. Rätt att Transport överklagar Tingsrättens dom

    Transport Taxi & Buss Sektionenstyrelse / Förarklubb i Taxi Stockholms styrelse

  3. Anders Berg:
    24 mars, 2021

    Bra att Förbundsstyrelsen beslutat sig för att överklaga. Företrädare i andra förbund borde mer tydligt visa sitt stöd för Transports hållning. Särskilt LOs styrelse!

  4. Samuel Larsson:
    24 mars, 2021

    Är väldigt besviken på Transport. Har varit medlem ganska länge. Men jag kommer nog lämna förbundet. Mycket dåligt och respektlöst av er. Ok

  5. Bjarne Isacson:
    24 mars, 2021

    Det är bra att Transport beslutat sig för att överklaga domen.
    Föreningsfriheten måste ju betyda att en förening själv beslutar om syftet med föreningen och vilken värdegrund föreningen vilar på. Om du vill bli medlem i en förening så får man ju anta att du delar föreningens värdegrund.
    Om du blivit medlem, men sen bedriver en verksamhet som strider mot föreningens värdegrund och/eller stadgar, så är det ju självklart att föreningen prövar din rätt till medlemskap. Det gör alla föreningar, inklusive Sverigedemokraterna, utan att Tingsrätten hittills lagt sig i detta.
    Det bör dom avhålla sig i fortsättningen också!

  6. Martin Viredius:
    24 mars, 2021

    Klokt att överklaga. Det är inte rimligt att tingsrätten gör en totalbedömning av Transports verksamhet medan SD slipper undan med den förskönade bild som de själva presenterade i domstolen.
    Martin V

  7. Ingemar E L Göransson:
    24 mars, 2021

    Staten ska inte lägga sig i ideella föreningar. Det är ett hot mot föreningsrätten.

  8. Anders:
    23 mars, 2021

    Man får nog lugna ner sig och tänka ett steg till innan man börjar utesluta personer. I så fall måste ju dessa kunna blida ytterligare ett fack inom transportbranschen. Eller ska dom inte ha rätt att vara medlemmar i något fack alls? Den logiska följden måste ju bli att detta fack också har rätt att teckna kollektivavtal och då blir det stökigt.
    Om Transport vill ha ensamrätt på att teckna kollektivavtal får man nog ta med en och annan obekväm medlem. Man behöver ju inte rösta in dessa på några förtroendeuppdrag.

  9. Magnus:
    23 mars, 2021

    Tingsrätten har avkunnat en mycket märklig dom. Det är givetvis en självklarhet att en förenings medlemmar själva måste få bestämma vilka, som skall få vara medlemmar i den. Den som inte platsar, måste kunna uteslutas. SD själva leder ju dessutom stort över alla andra föreningar, när det gäller att utesluta de egna medlemmarna.

  10. Patrik Strand:
    23 mars, 2021

    Helt rätt av Transport. Det kan aldrig vara en domstols roll att tala om för en fackförening vem man ska bevilja medlemskap eller inte bevilja medlemskap. Det måste organisationen själv kunna avgöra. Annars hotas föreningsfriheten som är en grundläggande del av varje demokrati!

  11. Jeanette:
    23 mars, 2021

    Stå på er. Klart att alla kan få rösta som man vill men att vara aktiv med politiska uppdrag i våra svenska parlament med en politik som bryter mot fackföreningens själva kärna är ju helt galet. Hur ska medlemmar kunna lita på vad man säger när man å ena sidan säger att man är för en stark fackföreningsrörelse och alla människors lika värde å ena sidan arbetar politiskt för att krossa fackföreningsrörelsen.
    Denna fighten måste tas.

  12. Reino Jonsson:
    23 mars, 2021

    Ja nu tänker då inte jag gå över till transport. Riktigt skrämmande vilken syn ni har på era medlemmar, det här är ju en svensk fackförening och inte en instution i gamla Östtyskland. Sedan är det ju ni som inte står upp för människors lika värde när ni utesluter medlemmar. Är ju helt otroligt att ni inte anser att era medlemmar har lika värde..

  13. Jonny Jakobsson:
    23 mars, 2021

    Fackföreningen är en idéburen organisation. Det är självklart att medlemmarna måste få fastställa vilka idéer och värden organisationen skall vila på. Lika självklart är att man kan utesluta de medlemmar som inte vill omfamna och till och med motarbeta de idéer och värden som fastslagit i demokratiska beslut. Stå på er Transport. Jonny fd Kommunalare.

  14. Stefan:
    23 mars, 2021

    Skrämmande att transport drivs som DDR tyck som vi eller dra. Sitter själv i fackstyrelse tycker inte man ska blanda jobbet med vad man gör på fritiden.
    S jobbar inte för folk som jobbar längre. Själv röstar jag på M .vi har demokrati i detta land.

  15. Henrik Andersson:
    23 mars, 2021

    Jag tycker det är oerhört fjantigt att utesluta medlemmar på detta sättet, och med denna motiveringen? Att hänvisa till allas lika värde är ju strunt. Var har SD någonsin sagt att alla människor inte är lika värda? Att de inte anser att alla skall vara här, är en sak, men att de är mindre värda som människor är en annan. Och det ni nu då säger är att en SD anhängare inte är lika mycket värd som en S anhängare.... Jag anser att Transportarbetarförbundet nu biter sig själva i rumpan tyvärr. Olika åsikter skall bemötas med sakliga debatter, inte uteslutning.. De som inte tycker som vi får inte vara med och leka, det är ju små barns fasoner.. Tack för ordet.

Lästips:

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

David Ericsson

Hederliga gängkriminella?

Davids krönika. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.