Close
Mats Fredlund i Stockholms tingsrätt.
Close

Transport överklagar dom om uteslutning av SD-politiker

Facket. Transport överklagar nu domen från Stockholms tingsrätt, som ogiltigförklarade uteslutningen av en aktiv SD-politiker i Kiruna.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson säger:

– Jag vill än en gång betona att vi inte utesluter medlemmar på grund av deras sympatier eller vilket parti de röstar på. Men vi anser fortfarande att det är oförenligt med våra stadgar att vara medlem i Transport och samtidigt aktiv företrädare för Sverigedemokraterna.

– Men huvudskälet till vår överklagan är faktiskt den viktiga principfrågan. Det är helt orimligt att staten, genom en domstol, går in och tolkar stadgarna i en ideell förening. SD är antagligen den organisation i Sverige som uteslutit flest medlemmar. Ska tingsrätten prova de ärendena också?

Transport har i snart 20 år haft en konsekvent linje i synen på Sverigedemokraterna (SD). En rad kongresser har behandlat frågan och beslutet har hela tiden blivit att aktiva SD-politiker inte kan vara medlemmar i förbundet.

Beslutet grundas i stadgarna, som i portalparagrafen utgår från alla människors lika värde.

Förbundsstyrelsen och förbundsrådet har under årens lopp fattat beslut om ett antal uteslutningar. En av dem gällde SD-politikern Mats Fredlund, som sitter i kommunfullmäktige i Kiruna.

Fredlund överklagade och drev frågan vidare till domstol. I början av mars kom utslaget från tingsrätten i Stockholm. Transport hade inte grund för att uteslutningen, ansåg rätten.

På tisdagen tog Transports förbundsstyrelsen upp ärendet. En enig styrelse beslutade att förbundet ska överklaga den fällande domen till nästa instans, hovrätten. Där krävs så kallat prövningstillstånd för att tvisten ska tas upp på nytt.

I överklagan vidhåller Transport att Mats Fredlund ”bedriver eller stöder verksamhet som är oförenlig med förbundets ändamål”.

Förbundet påpekar också att ideella föreningar har ett självbestämmande. Att de själva har rätt att sköta sina inre angelägenheter är grundläggande i en demokrati, skriver Transport.

Här tar facket stöd i en ILO-konvention (nr 87) som bland annat säger:

”Arbetar- och arbetsgivarorganisationer skola äga rätt att avfatta sina stadgar och reglementen samt utse sina representanter i full frihet, organisera sin förvaltning och verksamhet samt fastställa sitt handlingsprogram. 

Offentliga myndigheter skola avhålla sig från varje ingripande, som begränsar denna rätt eller inverkar menligt på dess lagenliga utövande.”

Förbundssekreterare Lars Mikaelsson utgår från att hovrätten kommer att bevilja prövningstillstånd.

– Sedan domen föll i tingsrätten har det blivit starka reaktioner. Många företrädare i andra fackförbund anser att vi ska stå på oss. Bakgrunden är förstås att tingsrättens linje, om den vinner gehör även i hovrätten, skulle kunna få stora konsekvenser för organisationernas självbestämmande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Seppo Wickman:
    8 december, 2022

    Nu har Transport slösat bort en kvartsmiljon på detta överklagandet, pengar som tillhör medlemmarna. Idag förlorade ni i Hovrätten, hur känns det? Kommer medlemmarna känna av förlusten av dessa pengar?

  2. Saied Tagavi:
    25 mars, 2021

    En stark fackföreningsrörelse värnar alltid om alla människors lika värde. Detta står klart i Transports stadgar som har beslutats av medlemmarna i sin kongress. Det finns inget hinder för Sverigedemokrater att vara transportmedlen, väljer denne däremot ta politiska uppdrag i SD så väljer samma person att ta bort transport. Tingsrätten ska inte sätta sig över Transports demokratiska process. Rätt att Transport överklagar Tingsrättens dom

    Transport Taxi & Buss Sektionenstyrelse / Förarklubb i Taxi Stockholms styrelse

  3. Anders Berg:
    24 mars, 2021

    Bra att Förbundsstyrelsen beslutat sig för att överklaga. Företrädare i andra förbund borde mer tydligt visa sitt stöd för Transports hållning. Särskilt LOs styrelse!

  4. Samuel Larsson:
    24 mars, 2021

    Är väldigt besviken på Transport. Har varit medlem ganska länge. Men jag kommer nog lämna förbundet. Mycket dåligt och respektlöst av er. Ok

  5. Bjarne Isacson:
    24 mars, 2021

    Det är bra att Transport beslutat sig för att överklaga domen.
    Föreningsfriheten måste ju betyda att en förening själv beslutar om syftet med föreningen och vilken värdegrund föreningen vilar på. Om du vill bli medlem i en förening så får man ju anta att du delar föreningens värdegrund.
    Om du blivit medlem, men sen bedriver en verksamhet som strider mot föreningens värdegrund och/eller stadgar, så är det ju självklart att föreningen prövar din rätt till medlemskap. Det gör alla föreningar, inklusive Sverigedemokraterna, utan att Tingsrätten hittills lagt sig i detta.
    Det bör dom avhålla sig i fortsättningen också!

  6. Martin Viredius:
    24 mars, 2021

    Klokt att överklaga. Det är inte rimligt att tingsrätten gör en totalbedömning av Transports verksamhet medan SD slipper undan med den förskönade bild som de själva presenterade i domstolen.
    Martin V

  7. Ingemar E L Göransson:
    24 mars, 2021

    Staten ska inte lägga sig i ideella föreningar. Det är ett hot mot föreningsrätten.

  8. Anders:
    23 mars, 2021

    Man får nog lugna ner sig och tänka ett steg till innan man börjar utesluta personer. I så fall måste ju dessa kunna blida ytterligare ett fack inom transportbranschen. Eller ska dom inte ha rätt att vara medlemmar i något fack alls? Den logiska följden måste ju bli att detta fack också har rätt att teckna kollektivavtal och då blir det stökigt.
    Om Transport vill ha ensamrätt på att teckna kollektivavtal får man nog ta med en och annan obekväm medlem. Man behöver ju inte rösta in dessa på några förtroendeuppdrag.

  9. Magnus:
    23 mars, 2021

    Tingsrätten har avkunnat en mycket märklig dom. Det är givetvis en självklarhet att en förenings medlemmar själva måste få bestämma vilka, som skall få vara medlemmar i den. Den som inte platsar, måste kunna uteslutas. SD själva leder ju dessutom stort över alla andra föreningar, när det gäller att utesluta de egna medlemmarna.

  10. Patrik Strand:
    23 mars, 2021

    Helt rätt av Transport. Det kan aldrig vara en domstols roll att tala om för en fackförening vem man ska bevilja medlemskap eller inte bevilja medlemskap. Det måste organisationen själv kunna avgöra. Annars hotas föreningsfriheten som är en grundläggande del av varje demokrati!

  11. Jeanette:
    23 mars, 2021

    Stå på er. Klart att alla kan få rösta som man vill men att vara aktiv med politiska uppdrag i våra svenska parlament med en politik som bryter mot fackföreningens själva kärna är ju helt galet. Hur ska medlemmar kunna lita på vad man säger när man å ena sidan säger att man är för en stark fackföreningsrörelse och alla människors lika värde å ena sidan arbetar politiskt för att krossa fackföreningsrörelsen.
    Denna fighten måste tas.

  12. Reino Jonsson:
    23 mars, 2021

    Ja nu tänker då inte jag gå över till transport. Riktigt skrämmande vilken syn ni har på era medlemmar, det här är ju en svensk fackförening och inte en instution i gamla Östtyskland. Sedan är det ju ni som inte står upp för människors lika värde när ni utesluter medlemmar. Är ju helt otroligt att ni inte anser att era medlemmar har lika värde..

  13. Jonny Jakobsson:
    23 mars, 2021

    Fackföreningen är en idéburen organisation. Det är självklart att medlemmarna måste få fastställa vilka idéer och värden organisationen skall vila på. Lika självklart är att man kan utesluta de medlemmar som inte vill omfamna och till och med motarbeta de idéer och värden som fastslagit i demokratiska beslut. Stå på er Transport. Jonny fd Kommunalare.

  14. Stefan:
    23 mars, 2021

    Skrämmande att transport drivs som DDR tyck som vi eller dra. Sitter själv i fackstyrelse tycker inte man ska blanda jobbet med vad man gör på fritiden.
    S jobbar inte för folk som jobbar längre. Själv röstar jag på M .vi har demokrati i detta land.

  15. Henrik Andersson:
    23 mars, 2021

    Jag tycker det är oerhört fjantigt att utesluta medlemmar på detta sättet, och med denna motiveringen? Att hänvisa till allas lika värde är ju strunt. Var har SD någonsin sagt att alla människor inte är lika värda? Att de inte anser att alla skall vara här, är en sak, men att de är mindre värda som människor är en annan. Och det ni nu då säger är att en SD anhängare inte är lika mycket värd som en S anhängare.... Jag anser att Transportarbetarförbundet nu biter sig själva i rumpan tyvärr. Olika åsikter skall bemötas med sakliga debatter, inte uteslutning.. De som inte tycker som vi får inte vara med och leka, det är ju små barns fasoner.. Tack för ordet.

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Davids krönika. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.