Transport överklagar SD-dom
Arbetsrätt. Transports förbundsstyrelse beslutade på tisdagen att överklaga hovrättens ogiltigförklarande av uteslutningen av en SD-politiker till Högsta domstolen.
Svenska Transportarbetareförbundet kommer att ansöka om prövotillstånd hos Högsta domstolen (HD) i fallet som rör yrkeschauffören Mats Fredlund, som uteslöts ur förbundet 2019. Det sedan han valts in som ledamot för Sverigedemokraterna i Kiruna kommunfullmäktige.
När fallet kan komma upp i HD är oklart – eller ens om. HD beviljar långt ifrån prövning av alla domar från lägre domstolar.
– Transport överklagar till Högsta domstolen eftersom målet handlar om vår förenings självbestämmande. Det är oerhört viktigt för oss och hela fackföreningsrörelsen i stort, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson, i ett pressmeddelande från förbundet.
Svea hovrätt fastställde i sin dom den 8 december Stockholms tingsrätts dom från förra året. Transport kunde inte visa att förbundet har stöd i sina stadgar för uteslutningen av Fredlund.
I hovrättens domskäl talas också om betydelsen av ett fackligt medlemskap för den enskilda, inte minst när det gäller skydd vid konflikter på arbetsplatser – något som Fredlunds jurister framförde gör att det inte går att betrakta ett fackförbund som vilken förening som helst med rätt att välja medlemmar.
Tidigare HD-fall
Transport företräds av LO-TCO rättsskydd, vars förbundsjurister i sin talan under huvudförhandlingarna i hovrätten framförde hur mycket som förändrats på arbetsmarknaden sedan 1940-talet, då ett fackförbunds rätt att utesluta en medlem senast prövades rättsligt av Högsta domstolen. Då, för snart 100 år sedan, var fackligt medlemskap till och med ett krav för många arbeten.
I dag finns ett skydd för alla på en arbetsplats på ett helt annat vis, bland annat genom kollektivavtal – medlemmar såväl som icke medlemmar i det fack som organiserar på arbetsplatsen. Det måste också vägas in när det gäller ett fackförbunds rätt att utesluta en medlem som aktivt arbetar för en politik som går emot förbundets grundläggande värderingar och mål. Liksom rätten för en fackförening att tolka sina egna stadgar, enligt förbundsjuristernas argumentation.
– Vi är samma förbund sedan 1897 och vi har jobbat med stadgar sedan dess. Att nu staten säger att vi inte kan skriva stadgar eller inte klarar av att tolka dem. Det är upprörande, säger Lars Mikaelsson, förbundssekreterare och vice ordförande i Transport.
– Om hovrättens dom vinner laga kraft kränks våra medlemmars föreningsfrihet och vi anser att domen måste överprövas i högre instans.