Transport på plats på Elmia
Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.
Det handlar om framtidens transporter och om dagsaktuella frågor inom fordonsbranschen. Om politik och kontroll av vägtransporter. Och om nätverkande, utställningar och utbildningar – och tävling i bästa motivlack.
Elmia Lastbil är en tung institution i alla bemärkelser. Nästa vecka är det dags igen för mässan, som sedan början av 1980-talet vartannat år hålls på mässområdet i Jönköping.
Sist det begav sig, år 2022, kom nära 31 000 besökare till Elmia. De allra flesta verksamma inom åkerinäringen på ett eller annat vis.
Onsdagen den 21 augusti inviger Sveriges infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) mässan. Han har framhållit Elmia Lastbil som ett utmärkt forum för att träffa branschen och diskutera avgörande frågor som svensk konkurrenskraft och utveckling mot fossilfrihet.
I ett pressmeddelande säger Andreas Carlson om mässan:
– Det är även ett bra tillfälle att träffa förare som varje dag, oavsett årstid och klockslag, utför ett väldigt viktigt arbete för Sverige och det svenska transportsystemet.
Just övergången till el är en fråga som diskuteras på flera av de inledande dagarnas seminarier, bland annat på ”Elektrifiering av transportsektorn – en nyckel till omställning” och ”Att bygga med el”.
Också hur de nu tillåtna längre och tyngre lastbilarna ska implementeras diskuteras första dagen, liksom hur det är möjligt att navigera i omställningen till hållbara transporter.
Transport har egen monter
Svenska Transportarbetareförbundet har en egen monter på mässområdet, närmare bestämt på plats D01:16, under de fyra dagar Elmia Lastbil pågår.
Transports ombudsman Tommy Jonsson kommer att delta i ett panelsamtal om hur kontrollen av åkerinäringen görs effektivare. Det gäller bland annat hur mobilitetspaketets goda intentioner om schysta villkor ska kunna realiseras.
Ett viktigt fokus under mässan ligger också på framtiden, och på dem som kommer att jobba inom åkerinäringen i morgon – framtidens förare. Hundratals transportelever och lärare deltar bland annat när det är dags för inspirationsdag.
Och så handlar det om nyrekrytering och hur den ska gå till. Förarbrist är ett fortsatt stort problem som lyfts även på årets mässa.
Sista dagen koras som vanligt vinnaren av priset Nordic Trophy på mässfältet. Finaste lastbilen av flera hundra utses då av en jury från tidningen Trailer, som tillsammans med Elmiamässan är arrangör.