Transport på tvärs mot LO

LO kommer inte att ställa ett ­absolut krav på kollektivavtal vid framtida offentliga upphandlingar. Det står klart efter ett beslut i LO:s styrelse. Transports ordförande Lars Lindgren ingår i styrelsen. Han valde att reservera sig. – Jag är oerhört besviken över LO:s hållning. Och det värsta är motiveringen som anges, säger han.

Inom EU köper stater och kommun­er varor och tjänster för enorma belopp. Bara i Sverige omsätter de offentliga upphandlingarna 600–800 miljarder kronor per år.

I många länder har upphandlingssystemet också lett till hård prispress och lönedumpning. Nyligen antog EU tre nya direktiv som ska göra det lättare att ta social hänsyn vid upphandlingarna.

Direktiven ska nu införas, implementeras, i ländernas nationella regelverk. Införandet kan göras på olika sätt och ger de enskilda staterna ett relativt stort manöverutrymme. I Sverige har den borgerliga regeringen redan tillsatt en utredning som ska se över frågan.

LO kommer att ingå i en referensgrupp till utredningen. Vilken linje ska då LO driva när EU-direktiven görs till svensk lag? Den frågan var nyligen uppe på LO-styrelsens bord. Lars Lindgren säger:

– Hela den svenska modellen bygger på att det finns kollektivavtal på arbetsplatserna. I höstas gick LO och Socialdemokraterna ut med ett tiopunktsprogram. Där står det klart och tydligt att arbetarrörelsen ska driva krav på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.

– Nu backar man! Den linje som LO tänker driva är att det räcker med att anbudsgivare som deltar i offentliga upphandlingar visar att man tillämpar de löner och anställningsvillkor som finns i våra avtal. Företagen behöver alltså inte teckna avtal. Skillnaden är himmelsvid.

Redan i dag är det många svenska offentliga upphandlare som ställer krav på att anbudsgivarna ska tillämpa ”kollektivavtalsenliga” villkor. Nuvarande rättspraxis anses inte medge att staten eller kommunerna ställer krav på regelrätta kollektivavtal.

Det kan låta som hårklyverier, men för fackförbunden innebär ett kollektivavtal att man kan före­träda medlemmarna. Företag som är bundna av avtal måste också hålla sig till de överenskomna spelreglerna, exempelvis förhandlingsordningen.

– Det gör att vi kan hjälpa medlemmarna om det uppstår tvister om bland annat lön. Kommer parterna inte överens kan vi gå till Arbetsdomstolen, påpekar Lars Lindgren.

Offentlig upphandling och kollektivavtal har varit en het potatis i många år. LO:s styrelse har behandlat EU-direktiven och deras implementering på flera sammanträden.

LO har utsett Dan Holke, chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd, till att ingå i en referensgrupp, som kopplats till den statliga utredningen. Lars Lindgren är kritisk även till det:

– Kollektivavtal eller inte är inte en juridisk fråga för facket, utan en ideologisk. Därför borde styrelsen ha utsett någon annan än en jurist.

Lindgren betonar än en gång att hela den svenska arbetsmarknaden bygger på att fack och arbets­givare tecknar kollektivavtal. Och har makt att förhandla om villkoren.

Han är upprörd över det huvud­argument som LO-styrelsen anför – när man backar från kravet på avtal. Det lyder: ”För att undvika en debatt om protektionism och nationalism…”

– Om höga fackliga ledare inte vågar stå upp för att svenska kollektivavtal ska gälla för allt arbete som utförs i Sverige är vi illa ute, säger Lars Lindgren.

Vid omröstningen i LO-styrelsen var Lindgren den enda ledamot som reserverade sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.