Transport pläderade för kilometerskatt på Elmia
Har ett svenskt transportsystem ett egenvärde? Den frågan ställdes till fem makthavare på Elmiamässan, bland dem Transports ordförande. – Ja absolut, blev svaret från alla utom transportköparnas representant, som tyckte att frågan var felställd.
Åkeribranschen har varit ett hett debattämne inför höstens val. Inte oväntat ansåg Richard Gegö, vd på branschorganisationen Sveriges åkeriföretag, att transportnäringen är viktig i ett modernt samhälle.
Green Cargos vd, Jan Kilström, instämde – med tillägget att det inte spelar någon roll om det är svenska eller utländska bolag som utför frakterna. Fast det ska vara lika spelregler för alla, inflikade han.
Transportbasen Lars Lindgren förklarade att facket inte heller har något emot konkurrens, men det ska vara på lika villkor.
Tommy Pilarp är jurist på Transportindustriförbundet, en organisation som samlar stora transportköpare. Han ansåg att frågan i stället borde vara: ”Hur kan vi stärka den svenska transportnäringen på en global marknad?”
Debatten tog ordentlig fart när Lars Lindgren argumenterade för en ny, avståndsbaserad kilometerskatt på svenska vägar. Han fick mothugg av alla, inklusive Lena Asplund, moderat politiker i panelen.
Lindgren stod på sig och påpekade att skatten inte är en skatt, utan en vägslitageavgift. Till skillnad från exempelvis fordonsskatter och punktskatten på diesel kommer den nya avgiften att gälla alla tunga fordon på svenska vägar. Även utländska.
Panelen diskuterade cabotage, lönedumpning, beställaransvar, klampning, bristande resurser för trafikpolisen och andra frågor som debatterats flitigt de senaste åren.
– Kom det egentligen några klara besked? viskade en man i publiken när den timslånga debatten led mot sitt slut.