Transport polisanmäler lettiskt åkeri
Åkeri. Polisen, Arbetsmiljöverket och Skatteverket. Transport prövar en rad olika vägar för att stoppa utländska åkerier som bryter mot EU-regler och konkurrerar med låga löner och dåliga villkor. I dag polisanmälde facket ett transportföretag från Lettland.
Lettiska transportföretaget Samskip Van Dieren anklagas av Transports för att bryta dels mot lagen om vägtrafikregister, dels mot vägtrafikskattelagen. Tommy Jonsson jobbar med fackförbundets verksamhet för ordning och reda i åkeribranschen, och han har haft koll på Samskip i flera år.
– Bilarna lämnar inte Sverige, säger han. Förarna kommer med bussar till uppställningsplatserna. Företaget har fasta kunder här.
Alltså ska fordonen vara registrerade i Sverige, är hans slutsats. Och därmed ska Samskip betala vägskatt i Sverige.
Hans hopp står till polisen, och att polisens utredning ska visa detta. Företaget har tidigare hävdat att transporterna i Sverige är tillfälliga och att de därför ska räknas som godkänd kombitrafik (alltså transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil).
Tidigare har Transport anmält både Transport Samskip och det slovakiska åkeriet Bring Trucking till Arbetsmiljöverket för brott mot utstationeringsdirektivet. Hittills utan resultat.
Direktivet slår fast att utländska företag som bedriver verksamhet i ett annat EU-land ska anmäla vilken personal de har i landet till ett register. I Sverige sköts det av Arbetsmiljöverket (AV). Grunden är att utstationerad arbetskraft ska ha villkor som följer de svenska lagarna för till exempel arbetsmiljön, semester och arbetstid. Lönerna får inte understiga lägstalönerna i kollektivavtalen.
En polisanmälan om Bring Trucking, med dragbilar registrerade i Slovakien men som körs stadigt på de svenska vägarna, har lagts ner. ”Omöjligt att utreda”, löd beskedet till Tommy Jonsson.
– Nu hoppas vi att polisen ska komma vidare med Samskip. Och att Skatteverket snart ska komma med besked om hur de båda åkerierna ska skatta.