Transport pushar för dansk modell när EU:s vägpaket införs

EU. I dag träffade Transport infrastrukturdepartementet för ett första möte om hur Sverige ska införa de nya reglerna i EU:s stora vägpaket, mobilitetspaketet. – Jag passade på att pusha för den danska modellen med ganska hårda straff vid lagbrott.

Det säger Transports internationella och politiska sekreterare Magnus Falk, som träffade departementets tjänstemän via videolänk.

– Det var ett allra första möte. Om några veckor kommer det att börja röra på sig och finnas mer att ta på, spår han.

Så sent som i somras fattade EU-parlamentet det slutgiltiga beslutet om förändringarna i transportsektorn, som tragglats fram och tillbaka i flera år. Tanken med de nya bestämmelserna är att skapa en mer jämlik konkurrens i åkeribranschen. Utlandsförarna som kör i Europa ska också få bättre villkor och högre löner.

Formellt började de nya reglerna för kör- och vilotider gälla redan i går, den 20 augusti. Fler förändringar träder i kraft om 18 månader och nya regler kring smarta färdskrivare ännu längre fram, berättar Magnus Falk.

– Men i väntan på att de ska implementeras befinner vi oss i ett slags vakuum. Vi har inte lagstiftning som täcker alla förändringar. Nya lagar och system måste nu tas fram när det gäller exempelvis veckovila i hytten och sanktioner för åkerier som bryter mot reglerna.

Transport har tidigare förordat Danmarks åkerimodell. Den innebär bland annat att utländska transportföretag måste anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som inte betalar danska avtalsenliga löner riskerar böter på minst 35 000 danska kronor. Blir företaget åter stoppat för fusk höjs böterna med 100 procent till 70 000 kronor för nya förseelser.

Den danska lagstiftningen, som politikerna klubbade i början av året, medför också ett pengatillskott för att sköta kontrollerna. Uppgiften landar i första hand hos polisen.

– Danmarks modell är lysande. Systematiken i sanktionssystemet gör att man kommer åt lagbrotten på ett annat sätt, kommenterar Magnus Falk.

Kontakter med Sveriges Åkeriföretag och BA (Biltrafikens arbetsgivareförbund), på arbetsgivarsidan pekar på att fack och arbetsgivare tycker ganska lika i frågan, förklarar han.

Samtidigt är flera statliga utredningar i omlopp, som rör branschen. Magnus Falk räknar upp utredningen om effektivare kontroller av yrkestrafik på väg, som ska slutredovisas senast den 1 mars 2021. Liksom en tidigare utredning om vägskatt för både svenska och utländska lastbilar och ekipage.

– Mycket är på gång, konstaterar han.

Även nya möten med arbetsgivarorganisationerna.

Vad är knepigast när det gäller att införa mobilitetspaketet i Sverige?

– Att bestämma sig och sätta ner foten, anser Magnus Falk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.