Transport reserverade sig vid omdebatterat beslut om LAS
LAS. Transport reserverade sig när LO:s representantskap på torsdagskvällen på nytt diskuterade och fattade beslut om avtalet som bäddar för förändringar i LAS, lagen om anställningsskydd.
– Jag är mycket bekymrad över läget i LO och hur LO har hanterat detta, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
LAS har varit en het facklig och politik fråga i flera år. Efter förra valet och den omdebatterade januariöverenskommelsen ökade trycket på fackförbunden att åtminstone förhandla om anställningstryggheten med arbetsgivarsidan.
Efter hårda duster enades fack och arbetsgivare om ett avtal som skulle ligga till grund för ny lagstiftning. Fast ett enigt LO sa nej till uppgörelsen. Det var i oktober 2020.
Någon månad senare skapade Kommunal och IF Metall rubriker i medierna. LO:s två största förbund hade vid sidan av de övriga tolv förbunden fortatt förhandla med Svenskt Näringsliv. I december 2020 anslöt man sig till LAS-uppgörelsen.
Det blev ett ramaskri i LO och en rad förbund, bland dem Transport, talade om ett historiskt svek.
När det stod klart att LAS och anställningsskyddet ändå skulle komma att förändras uppstod flera problem. Ett var att skyddet vid uppsägningar skulle bli olika för olika LO-medlemmar, beroende på vilket förbund man tillhör.
I LO-styrelsen väcktes frågan om att ta upp nya förhandlingar med Svenskt Näringsliv. Om de omställningsförsäkringar som funnits i många år – AGB och TSL.
Flera fackförbund, bland dem Transport, såg problem om LO på nytt skulle sätta sig vid förhandlingsbordet och diskutera LAS. Transport argumenterade för att LO-förhandlarna skulle ha ett ”låst” mandat. Det vill säga förhandlingarna fick bara gälla försäkringarna, inte hela LAS-paketet.
När frågan diskuterades i LO-styrelsen fick Transport mothugg. Majoriteten av förbunden ville ha ett öppet förhandlingsmandat. Tommy Wreeth valde till slut att reservera sig mot beslutet som styrelsen fattade.
På torsdagskvällen togs frågan upp på ett extrainkallat representantskapsmöte, som hölls digitalt bakom stängda dörrar (datorskärmar). Transport fortsatte slåss för ett låst mandat, men blev nedröstat.
Tommy Wreeth är besviken. Han ser en risk att LO-ledningen nu byter fot och vill skriva på hela huvudtalet.
– Det står allt mer klart att LO-ledningen inte klarar att stå emot trycket från IF Metall och Kommunal. I stället agerar man på kommando av de två största förbunden. Är det verkligen så vill ha det i framtiden?
I en presskommentar från Svenskt Näringsliv fick Tommy Wreeth vatten på sin kvarn. Där skriver förhandlingschef Mattias Dahl:
”Vi välkomnar att LO nu verkar ha svängt och är på väg att skriva på huvudavtalet.”
Det är en slutsats som LO-ledningen snabbt tillbakavisade. De nya förhandlingarna ska vara avslutade i augusti. Sedan ska frågan på nytt tas upp i LO:s representantskap.