Transport rustar för ny avtalsmatch

Direkt efter påsk inleder Transport förhandlingar om nya löner för åkerichaufförer, terminalare och miljöarbetare. En vecka senare, den 8-9 april, står bevakningspersonalen på tur. Samtidigt gnisslar det rejält mellan ett par andra LO-förbund som är i slutspurten av avtalsmatchen.

Transports största löneavtal, Transportavtalet, löpte ut redan den sista februari. Samma sak gäller uppgörelsen för sopgubbarna.

För att inte trassla till förhandlingarna inom industrin avvaktade förbundet med att gå in i realförhandlingar med motparten, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA.

Men efter påskhelgen är det alltså dags. Till den 2-3 april har Transport kallat in chaufförernas och terminalarnas stora förhandlingsdelegation. Förbundsjurist Marcel Carlstedt säger:

– Målet är att teckna ett nytt avtal första veckan. Från Transports sida valde vi att inte trassla till det genom att köra i gång samtidigt med industrin. Då förväntar vi oss att BA inte krånglar nu.

– När vi träffades i vintras presenterade BA en lång lista med helt orealistiska försämringar för våra medlemmar. Den visan duger inte nu. Då kan vi lika gärna varsla om konflikt direkt.

Transport gick ursprungligen ut med bara tre krav. Det vill säga ett tolv månader långt avtal, 860 kronor i lönelyft och en begränsning av företagens möjlighet att hyra in personal.

Under vintern har en ny het fråga seglat upp. Det handlar om Arbetsdomstolens, AD:s, syn på alkotester. I februari kom en omdebatterad dom som öppnar för kundföretag, ”tredje man”, att testa inte bara egen personal – utan också besökande chaufförer.

– Domen är extremt illavarslande, säger Marcel Carlstedt. Jag förstår faktiskt inte hur arbetsgivarna kan tycka att den är bra. Att parterna, fack och arbetsgivare, kan göra upp om olika saker välkomnar jag. Men här handlar det om något helt annat.

– Vi kan få en utveckling där yrkesgrupper som sopgubbar, väktare och åkerichaufförer tvingas underkasta sig alla möjliga former av kontroller ute hos kunderna. Vad godkänner AD nästa gång? Urinprov för att kolla spår av droger? Eller krav på utdrag ur belastningsregistret?

Målet för Transport är nu att driva igenom regler i åkeriavtalet, som hindrar arbetsgivarna från att sparka anställda som vägrar gå med alkotester och andra integritetskänsliga kontroller.

Enligt Carlstedt är det viktigt att få med skrivningen även i andra avtal, exempelvis miljöarbetarnas. Deras delegation kommer att kallas in den 4-5 april. Veckan efter väntar väktare, ordningsvakter och annan personal i bevakningsbranschen.

När LO-förbunden diskuterade gemensamma avtalskrav enades man om en ”samordning” som förenklat innebär ettårigt avtal och lönelyft på 700 kronor för alla som tjänar under 25 000 kronor i månaden.

Nu är IF Metall och de övriga industrifacken igång och förhandlar om ett treårigt avtal. Hur ser Transport på det?

Marcel Carlstedt igen:

– Med rätt innehåll kan vi väl tänka oss en lång avtalsperiod. Men då måste medlemmarna få betalt för att de säljer fredsplikt under lång tid framöver. Min uppfattning är att avsteg från ettårsavtal ska beslutas i LO-styrelsen, inte av ett enskilt förbund.

IF Metall och de övriga tre industrifacken i LO är inne i slutfasen av sina löneförhandlingar. Facken har sagt nej till bud på 5,5 procent på tre år.

Byggnads och Elektrikerna har också klättrat upp i ringen. Byggnads varslade om strejk, sedan förhandlingarna kört fast. Det statliga Medlingsinstitutet valde då att utnyttja sin möjlighet att skjuta upp varslade stridsåtgärder i 14 dagar.

Elektrikerna har retat upp IF Metall genom att lägga ett konfliktvarsel som slår direkt mot tillverkningsföretag inom industrin. En av tvistefrågorna mellan de två facken är huruvida Elektrikerna förankrat sitt varsel i LO-styrelsen, i enlighet med LO:s stadgar, innan det lades.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.