Transport rustar för ny avtalsmatch
Direkt efter påsk inleder Transport förhandlingar om nya löner för åkerichaufförer, terminalare och miljöarbetare. En vecka senare, den 8-9 april, står bevakningspersonalen på tur. Samtidigt gnisslar det rejält mellan ett par andra LO-förbund som är i slutspurten av avtalsmatchen.
Transports största löneavtal, Transportavtalet, löpte ut redan den sista februari. Samma sak gäller uppgörelsen för sopgubbarna.
För att inte trassla till förhandlingarna inom industrin avvaktade förbundet med att gå in i realförhandlingar med motparten, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA.
Men efter påskhelgen är det alltså dags. Till den 2-3 april har Transport kallat in chaufförernas och terminalarnas stora förhandlingsdelegation. Förbundsjurist Marcel Carlstedt säger:
– Målet är att teckna ett nytt avtal första veckan. Från Transports sida valde vi att inte trassla till det genom att köra i gång samtidigt med industrin. Då förväntar vi oss att BA inte krånglar nu.
– När vi träffades i vintras presenterade BA en lång lista med helt orealistiska försämringar för våra medlemmar. Den visan duger inte nu. Då kan vi lika gärna varsla om konflikt direkt.
Transport gick ursprungligen ut med bara tre krav. Det vill säga ett tolv månader långt avtal, 860 kronor i lönelyft och en begränsning av företagens möjlighet att hyra in personal.
Under vintern har en ny het fråga seglat upp. Det handlar om Arbetsdomstolens, AD:s, syn på alkotester. I februari kom en omdebatterad dom som öppnar för kundföretag, ”tredje man”, att testa inte bara egen personal – utan också besökande chaufförer.
– Domen är extremt illavarslande, säger Marcel Carlstedt. Jag förstår faktiskt inte hur arbetsgivarna kan tycka att den är bra. Att parterna, fack och arbetsgivare, kan göra upp om olika saker välkomnar jag. Men här handlar det om något helt annat.
– Vi kan få en utveckling där yrkesgrupper som sopgubbar, väktare och åkerichaufförer tvingas underkasta sig alla möjliga former av kontroller ute hos kunderna. Vad godkänner AD nästa gång? Urinprov för att kolla spår av droger? Eller krav på utdrag ur belastningsregistret?
Målet för Transport är nu att driva igenom regler i åkeriavtalet, som hindrar arbetsgivarna från att sparka anställda som vägrar gå med alkotester och andra integritetskänsliga kontroller.
Enligt Carlstedt är det viktigt att få med skrivningen även i andra avtal, exempelvis miljöarbetarnas. Deras delegation kommer att kallas in den 4-5 april. Veckan efter väntar väktare, ordningsvakter och annan personal i bevakningsbranschen.
När LO-förbunden diskuterade gemensamma avtalskrav enades man om en ”samordning” som förenklat innebär ettårigt avtal och lönelyft på 700 kronor för alla som tjänar under 25 000 kronor i månaden.
Nu är IF Metall och de övriga industrifacken igång och förhandlar om ett treårigt avtal. Hur ser Transport på det?
Marcel Carlstedt igen:
– Med rätt innehåll kan vi väl tänka oss en lång avtalsperiod. Men då måste medlemmarna få betalt för att de säljer fredsplikt under lång tid framöver. Min uppfattning är att avsteg från ettårsavtal ska beslutas i LO-styrelsen, inte av ett enskilt förbund.
IF Metall och de övriga tre industrifacken i LO är inne i slutfasen av sina löneförhandlingar. Facken har sagt nej till bud på 5,5 procent på tre år.
Byggnads och Elektrikerna har också klättrat upp i ringen. Byggnads varslade om strejk, sedan förhandlingarna kört fast. Det statliga Medlingsinstitutet valde då att utnyttja sin möjlighet att skjuta upp varslade stridsåtgärder i 14 dagar.
Elektrikerna har retat upp IF Metall genom att lägga ett konfliktvarsel som slår direkt mot tillverkningsföretag inom industrin. En av tvistefrågorna mellan de två facken är huruvida Elektrikerna förankrat sitt varsel i LO-styrelsen, i enlighet med LO:s stadgar, innan det lades.