Transport sågar Trafikverkets slutsatser om alkobommar
Trafikverket tycker inte att alkobommar ska bli ett permanent inslag i hamnarna. Det får Transports ordförande Lars Lindgren att gå i taket. – Vi har sett en massa exempel på hur chaufförer varit rejält påstrukna. Det är klart att har man en direkt kontroll så avstår folk från att dricka på färjorna, säger han.
De senaste åren har alkobommar testats i flera hamnar i Sverige för att se om de kan vara ett sätt att minska rattfylleriet på vägarna. Försöken har gjorts av Motorförarnas helnykterhetsförbund. Organisationens utvärdering visade att andelen alkoholpåverkade förare minskade efter att kontrollerna infördes.
I våras tillsatte regeringen en utredning, ledd av Trafikverket, för att utreda förutsättningarna för att permanenta alkobommarna. Enligt direktivet skulle utredningen ge förslag på vilka hamnar som bäst skulle passa för att bygga alkobommar.
I går släpptes utredningen. Men Trafikverket har inte gett några förslag på hamnar. I stället skriver myndigheten att utredningen inte rekommenderar automatiska nykterhetskontroller med hjälp av alkobommar.
– Alkobommar var ett alldeles utmärkt förslag. Jag var själv med personbil i Polen i somras och alla fick blåsa när vi rullade av, det tycker jag är jättebra, säger Lars Lindgren.
En anledning till att Trafikverket inte är lika entusiastiskt till idén är att en alkobom enbart kontrollerar om föraren är nykter. När polisen gör vanliga nykterhetskontroller kan man samtidigt kontrollera om förare är drogpåverkade, saknar körkort eller är efterlysta.
Ett annat problem som rapporten lyfter fram är kostnaden. Trots att själva bommarna är automatiska krävs myndighetspersonal på plats i hamnen för att hantera onyktra förare. Det skulle kräva resurser som varken Polisen, Tullverket eller Kustbevakningen har.
Lars Lindgren köper inte argumenten, och poängterar att antalet nykterhetskontroller på vägarna snarare har blivit färre de senaste åren.
– Jag blev jävligt upprörd, säger han. De har dragit ner på trafikpolisen rejält och den blir ju ändå mindre prioriterad. Det här är förödande, antingen får man ha polisen där och blåsa, eller så sätter man upp alkobommar.
Infrastrukturminister Anna Johansson har ännu inte hunnit läsa hela rapporten. Men hon säger att de försök som gjorts med alkobommar slagit ut väl.
– Vi har ju haft en försöksverksamhet där man kunde se en god effekt just när det gäller onykterheten för förare av tung trafik. Men Trafikverket har ett lite bredare anslag i rapporten och poängterar att det finns ett behov av att kontrollera även andra typer av brottslighet.
– Nu måste vi fundera på hur vi ska ta till oss rapporten och besluta oss för hur vi ska gå vidare.