Transport röstade nej till LO:s löneförslag
Avtal 2022. LO:s styrelse har röstat ja till att utgå från 4,4 procents löneökning i nästa års avtalsrörelse. Transports ordförande röstade nej till samordningen.
Förra veckan hade LO:s styrelse enats om ett första steg i samordning inför lönerörelsen. Då handlade det om en särskild satsning på lägstalöner och ett avtal som är 12 månader.
– Nästa steg är att siffersätta och det är en betydligt svårare nöt att knäcka, sa Transports förbundsordförande Tommy Wreeth då.
En vecka senare. Tisdagen den 1 november träffas Transports avtalsråd för bevakning och flyg på en konferensanläggning nära Arlanda i Stockholm.
Dagen före hade Facken inom industrin presenterat sina krav i förhandlingen. Det rörde sig om ett 12 månader långt avtal med löneökning på 4,4 procent, en låglönesatsning och mer pengar till en typ av pensionslösning som finns inom industrin.
LO:s styrelse sa under måndagen ja till förslaget. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth röstade som enda ledamot nej.
Transport har tittat på ett avtal för tyska metallarbetare som landade på 6,5 procent under 18 månader och en engångsutbetalning på ett antal tusenlappar. Vilket skulle vara ungefär 4,5 procent i lönepåslag och en möjlig engångsbetalning utöver det.
– Om man tittar förhandlingsresultaten tidigare år har Facken inom industrin fått ut ungefär 70-80 procent av vad de har krävt. Om man får 75 procent landar vi på en löneökning på 3,3 procent och det är inte bra nog, säger Tommy Wreeth.
Vid avtalskonferens deltog också Bevakningsföretagen från Almega och Transportföretagen. Deras representanter var tydliga med att hela arbetsgivarsidan under Svenskt Näringsliv står bakom det märke som fack och arbetsgivare inom industrin ställer sig bakom.
– Varje gång vi går in i en avtalsrörelse är det katastrof för de svenska företagen och vi måste stå tillbaka. Jag kan konstatera att många företag inom bevakning och åkeri går väldigt bra och har gjort det en lång tid, också under pandemin, säger Tommy Wreeth och fortsätter:
– Svenska åkerier har ofta en klausul som gör att de får bättre betalt när dieselpriserna går upp. Men arbetarna har ingen liknande klausul som höjer lönerna när deras utgifter går upp.
Hur är stämningen i LO-styrelsen nu?
– Flera ledamöter uttryckte att siffran vi landade i är för låg. Men det var 13 av 14 som röstade ja. Jag röstade nej.
Nästa steg är att alla LO-förbund ska lämna in ett skriftligt ställningstagande till LO senast den 9 december.
– Jag har röstat nej i LO-styrelsen. Men det är Transports förbundsstyrelse som fattar det slutgiltiga beslutet om hur vi ställer oss, säger Tommy Wreeth.
Som det ser ut nu kommer Transport att gå fram ensamma med lönekrav som ligger högre än de andra LO-förbunden.
– Allt beror så klart på var märket till slut landar. Det blir tufft att knäcka märket ensamma men jag tycker nog att vi är skyldiga våra medlemmar att försöka att få ut mer pengar eller andra värden i avtalsrörelsen.