Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda
Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.
Korttidspermittering har införts för att rädda kvar anställda på företag som hamnar i tillfällig kris på grund av coronapandemin. Permitteringen kan innebära att den anställda bara jobbar 40 procent (eller mera), medan lönen ändå är minst 90 procent av den ordinarie. Arbetsgivarens kostnader minskas med hälften tack vare att staten går in och subventionerar.
Varje företag som vill permittera ska begära förhandling hos fackförbundet som det har kollektivavtal med. I Transports fall betyder det mycket att göra för lokala ombudsmän inom taxi och flyg.
– Det är också många åkerier som har ett katastrofalt läge och vill permittera. Men andra har fullt upp, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
Han berättar att avdelningarna samarbetar så att ombudsmännen i de hårdast drabbade landsändarna kan få hjälp.
Tommy Wreeth har i förhandlingar med arbetsgivarna i Transportföretagen deklarerat att facket inte går med på permitteringar i företag som samtidigt varslar anställda om uppsägning. Det vill säga staten ska inte betala delar av lönen under uppsägningstiden för den som blir av med jobbet.
– Vi har sagt nej till detta, i alla fall för tillfället. Jag tror inte att det skulle rädda några jobb på sikt, säger han.
Andra fackförbund i LO resonerar annorlunda. Hotell- och restaurangfacket har skrivit avtal om permittering med företag som har varslat om uppsägning.
– Jag skulle helst se att LO och Svenskt Näringsliv kunde komma överens i den frågan, säger Tommy Wreeth.
Han tror att en utvidgning av permitteringsreglera i detta läge skulle vara en möjlighet att rädda fler jobb. Permittering på heltid efterfrågas också av arbetsgivarna i Transports branscher.