Transport satsar på unga när ministern raggar jobb
Regeringen ber om hjälp. Fack och arbetsgivare i olika branscher har träffat arbetsmarknadsministern Ylva Johansson för att prata ihop sig om hur nyanlända ska kunna få de jobb de är utbildade till – i yrken där det saknas folk i Sverige. Transport styr i stället in på hur unga lastbilschaufförer utan jobb ska bli anställningsbara.
– Språkbarriären är så hög, säger Transports ordförande Lars Lindgren efter mötet på arbetsmarknadsdepartementet. Man måste kunna svenska hyggligt för att få jobb i våra branscher och andra serviceyrken.
Med på samma trepartssamtal som Lars Lindgren var LO-förbund som Fastighets, Hotell- och restaurang samt Handels. Från tjänstemännen kom Jusek och Unionen. Dessutom var arbetsgivarna i samma branscher representerade.
Frågan var alltså hur nyanlända invandrare ska ges en knuff in på arbetsmarknaden. Ylva Johansson (S) och statssekreteraren Irene Wennemo är ute efter olika ”snabbspår”, där nyanländas utbildning och kompetens ska kunna matchas mot företagens behov.
Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) svarade med en detaljerad handlingsplan för hur unga, arbetslösa lastbilsförare ska komma in i branschen. Oavsett var de kommer ifrån. Projektet har en prislapp på cirka fyra miljoner kronor som fack och arbetsgivare hoppas på statligt bidrag till.
Natali Sial, pressekreterare hos Ylva Johansson, berättar att det förslaget hamnar bland alla andra idéer som Irene Wennemo samlar in den närmaste månaden.
– Allting är fortfarande väldigt öppet, säger hon och berättar att känslan på departementet är mycket positiv efter de inledande trepartssamtalen.
Lars Lindgren berättar gärna mer om handlingsplanen för att underlätta för unga, arbetslösa lastbilschaufförer att få jobb.
– Många av dem har kanske bara C-behörighet, medan åkerierna nästan alltid anställer folk som får köra tyngre fordon också. Det saknas uppåt 6 000 chaufförer, men arbetsgivarna vill ha flexibiliteten som det ger att de flesta kan köra alla bilar.
Projektet är tvåårigt och ett försök har pågått en kortare period i Skåne. Idén bygger på individuella åtgärdsplaner för de unga arbetslösa och sedan dels fortbildning via Arbetsförmedlingen, dels lärande direkt ute på arbetsplatser. Där tar handledare, som fått sin utbildning via Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, hand om de unga. Resultatet ska bli högre kompetens hos dem som söker chaufförsjobb.
– Det här kan bli ett sätt att hjälpa våra medlemmar som saknar tillräcklig utbildning och kunskap för de lediga chaufförsjobben, säger Lars Lindgren.
Ett jobbprojekt som handlar om lager- och terminalarbetare är också på gång i transportbranschen. Där handlar det om att validera utbildning och kunskaper inhämtade i ett annat land till svenska förhållanden. Där är detaljerna inte färdiga än.
Och söder om Stockholm pågår sedan åtta år yrkesutbildningen Svenska för lastbilsförare på SFI Söderort. En majoritet av de invandrade lastbilschaufförerna får jobb efter den vuxenutbildningen, som Transportarbetaren skrev om förra veckan.