”Transport ska försvara kollektivavtalen till varje pris”
– Transport ska visa vägen i kampen mot den ekonomiska brottsligheten, bygga en stark organisation på arbetsplatserna och till varje pris försvara våra kollektivavtal. Det deklarerade förbundsordförande Lars Lindgren när han öppnade Transports kongress i Örebro på lördagseftermiddagen.
”Transport ska försvara kollektivavtalen till varje pris”
202 kongressledamöter, som valts ut att representera sina kollegor på förbundets trettiotredje kongress, hade samlats på Conventum i Örebro. Framför dem på borden låg tjocka luntor med över 300 motioner som ska betas av under sammanlagt sex dagar.
Under kongressen ska också en ny ledning för kommande fem år väljas. Någon motkandidat till Lars Lindgren som ordförande finns inte, men en knäckfråga är om förbundsstyrelsens verkställande utskott ska bestå av tre eller fyra ledamöter.
Lindgren har lett Transports under de senaste fem åren. Han beskrev dem som tuffa och intensiva ” med nedskärningarna i välfärdspolitiken och allt annat djävulskap som borgarna hittat på”.
– Att sätta sig ner och luta sig tillbaka finns det inte tid till. Vi ska visa vägen när det gäller hur man bygger upp en stark, ansvarstagande och modern facklig organisation, förklarade han.
Lars Lindgren stack inte under stol med den backe facket stretat uppför under senare år. Han räknade upp medlemstapp, krisande ekonomi, borgerlig regeringspolitik och ökande internationalisering. Men i stället för att fastna i eländesbeskrivningar manade han till moteld:
– Vi ska analysera verkligheten, finna strategier och tillämpa dem.
I den stora motionsfloran, som nu ska behandlas, finns förslag om allt från förbud för bemanningsföretag, till indragning av inkomstförsäkringen för arbetslösa, bekämpning av rasism och gratis medlemskap för unga. Kanske kommer ett antal av förslagsställarna att känna sig nedslagna av den sittande förbundsstyrelsens nekande svar till förslagen. Dem försökte Lars Lindgren lugna med att ledningen ofta inte var emot själva inriktningen i ideerna:
– Styrelsen kan i allt väsentligt dela motionärens uppfattning, men vilja undvika låsningar. Det kan till exempel handla om att kraven redan förverkligats eller att det finns alternativa metoder. I grund och botten är jag helt övertygad om att det finns en stor enighet kring vilka frågor som ska drivas och i vilken riktning vi bör påverka utvecklingen i vårt förbund, i våra branscher, i Sverige och EU.
Lindgren slog också ett slag för förbundets unga som nyligen klivit in i Transport och ska staka ut framtiden. Unga som i dag verkar på en betydligt otryggare arbetsmarknad, med mer eller mindre korta och tillfälliga anställningar.
På försommaren arrangerade Transport sitt tredje Ungdomsforum med medlemmar upp till 30 år. Några av ungdomarna därifrån passade, i en film som visades på kongressen, på att skicka en hälsning till ledamöterna i salen:
– Många av oss har över 30 år kvar på arbetsmarknaden, där inte mycket blivit bättre under de senaste åren. Kom ihåg att vi ungdomar inte bara är framtiden. Vi finns här och nu!
Budskapet möttes med applåder innan rockartisten Nina Söderqvist tog vid. Om hennes bejublade framförande av den gamla låten, ”Highway to hell” gav en fingervisning om kommande kongressdagar får framtiden få utvisa.
Fotnot. Direktsändningar från Transports kongress går att följa via förbundets webb, www.transport.se.