Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Transport ska organisera kabinpersonal – taxitelefonister till Unionen

Facket. Transport och Unionen är överens. Kabinpersonal ska organiseras av Transport och taxitelefonister av Unionen. Dessutom ska arbetsledare inom bevakning räknas som tjänstemän.

Det var i början av 2024 som Transport meddelade att de börjat skriva in flygets kabinpersonal. Det ledde till en halvårslång förhandling om gränsdragning mellan Transport och Unionen om vilka yrkesgrupper som ska tillhöra vilket fackförbund.

Nu står det klart att Transport från och med februari 2025 kommer att bära och förhandla avtalet för kabinpersonalen och att Unionen kommer att rekommendera sina medlemmar inom yrket att byta fackförbund.

I praktiken innebär det att Transport är det fack som förhandlar om löner, gör lokala överenskommelser och utser skyddsombud. Däremot kommer pensionsvillkor och omställningsavtal fortfarande att ligga kvar hos Unionen och tjänstemännens förhandlingsorganisation PTK.

– Det gör att vi säkrar att de får behålla sina pensionsavtal och att vi bär de lokala och centrala avtalen på bolagen. Hos oss blir kabinpersonalen en förhållandevis stor medlemsgrupp. De kommer att gå in i vår flygavdelning och blir en stark grupp på en gång, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Taxitelefonister byter fack

Överenskommelsen innebär också att taxitelefonisterna kommer att organiseras av Unionen.

– Det är klart att det svider i hjärtat att lämna ifrån sig en yrkesgrupp. Men vi har bråkat sedan 1960-talet om var gruppen hör hemma och nu har vi träffat en överenskommelse som ska hålla på lång sikt. Unionen organiserar redan transportledare och transportplanerare i hela åkerisektorn och det är i mångt och mycket ett liknande jobb.

Arbetsledare i bevakningsbranschen

En annan del av överenskommelsen rör bevakningsbranschen. All larmpersonal som inte jobbar som larmoperatör kommer att tillhöra Unionen.  Transport organiserar också gruppledare och kvalificerade gruppledare och planerar att fortsätta göra det. Men det finns en grupp gruppledare som också jobbar i en arbetsledande roll och de personerna kommer från och med nästa år att organiseras av Unionen.

– Vissa företag i branschen har haft en tendens att trycka ut arbetsledarfunktioner på gruppledare och kvalificerade gruppledare, så kan vi inte ha det. Jag tycker att rollerna tydliggörs i överenskommelsen, säger Wreeth och hänvisar till fjärde paragrafen i fackförbundens överenskommelse.

I överenskommelsen står det att Unionen ska organisera personer som ”har direkt arbetsledande arbetsuppgifter i förhållande till dina kollegor bestående av t.ex. att sätta och upprätthålla mål för individ eller grupp, att planera och organisera arbetsuppgifter för individ eller grupp, att följa upp prestation för individ eller grupp, att ansvara för löne- och medarbetarsamtal, att ha arbetsmiljöansvar eller delegerat arbetsmiljöansvar, att ha budgetansvar och/eller att ha befogenhet att utfärda varningar”.

Under onsdagen den 11 december träffade Transport och Unionen klubbar inom bevakning och kabin i digitala möten för att informera om den nya ordningen.

– Vi har gemensamt förklarat varför vi anser att det är en lämplig väg att gå. Det finns befogade frågor. Vissa går att svara på snabbare och vissa går inte att besvara förrän vi tittat på fallen specifikt, säger Tommy Wreeth.

I ett pressmeddelande från Unionen säger ordförande Peter Hellberg:

– Nu blir det tydligt vilka befattningar som ska organiseras i vilket förbund. Det är bra för medlemmarna, för förbunden och för den svenska modellen. De yrkesgrupper som tillfaller Unionen har arbetsuppgifter som är tjänstemannalika och ska därför organiseras av ett tjänstemannaförbund. Vi är glada att välkomna dem till Unionen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan, taxitelefonist:
    11 december, 2024

    Tack Transport för att ni sålt ut oss taxitelefonister, utan att ens informera oss förtroendevalda innan det går ut i tidningen och på hemsidan. Ofantligt dåligt gjort. Jag brukar inte använda så starka ord, men jag har gett blod, svett och tårar till mitt fackförbund, både på avdelnings-, sektions- och klubbnivå. Sitter på jobbet och funderar vad som händer med överenskommelsen som jag nyss tecknade med chefen i en förhandling, vad jag ska göra med mina nya kunskaper som försäkringsinformatör, avtalsrådet jag tagit ledigt för, LO-facken i kommunerna som jag blivit invald i, mötet med Folksam på onsdag, mötet med politiker jag ska delta i för Transports räkning om en vecka. Allt arbete kastas i papperskorgen utan ett ord. Jag förstår att man gör upp med Unionen för helheten, men jag som just sagt till chefen att samråda med kollegorna om schemaändringar är otroligt besviken på att ingen har samrått med oss som berörs. Jag känner mig så sviken.

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.