Transport: Slå ihop LO-facken
Slå ihop LO-förbunden till ett enda fack. Så lyder Transports förslag för att stärka arbetarrörelsen. I juni tar LO-kongressen upp frågan.
– Ett gemensamt LO-förbund kan vara en väg att få slut på tjafset som hotar att spräcka LO, säger Lars Lindgren, ordförande i Transport.
LO är paraplyet som samlar 14 olika arbetarfack: I dem finns industriarbetarna i IF Metall, undersköterskorna i Kommunal, byggnadsarbetarna i Byggnads och alla transportarbetare som är med i facket – för att nämna några.
I en motion till sommarens LO-kongress föreslår Transport att ett enda stort LO-förbund ska bildas av de olika yrkesfacken. Transport tycker att en utredning ska se över förutsättningarna för att skapa ett stor-LO. Motionen avslutas med att det nya förbundet bör starta senast 2028 – om nu utredningen kommer fram till att en sammanslagning är möjlig.
– Snabbare är det knappast möjligt att genomföra detta, säger Lars Lindgren. Alla småpåvar – inklusive jag själv – som i dag sitter i de olika förbunden behöver nog den tiden för att förbereda sig.
”Arbetsmarknaden präglas av splittring, fragmentisering och internationell konkurrens på ett helt annat sätt än tidigare”, står det i Transports motion. Den beskriver hur LO har förlorat sin position som samordnare av takten på löneökningarna sedan industrins fack och arbetsgivare slutit sitt industriavtal som de prioriterar framför alla andra avtal.
Transport föreslår att det ska finnas sex eller sju yrkessektioner i nya stor-LO. Utöver en LO-ordförande finns det då utrymme för ett antal sektionsordföranden.
LO:s nuvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson kommenterar inte förslaget i dag. Enligt organisationens pressavdelning vill ingen i ledningen säga något om kongressmotionerna förrän LO:s styrelse har enats om sina utlåtanden.
Transports Lars Lindgren ser en mängd fördelar med ett enda LO:
– Vi kan få en starkare arbetarrörelse igen om vi slipper gränsdragningstjafs mellan förbunden. Och det blir lättare för den som är ny på arbetsmarknaden att gå med i facket – och stanna kvar om man byter bransch. Vi får slagstyrka och kan lättare ställa upp om någon sektor ska gå i konflikt.
– Sedan blir ekonomin starkare, det ska vi inte förringa. Nu handlar det om att vilja, en sammanslagning är absolut möjlig om vi tycker att det är rätt väg att gå.