Close
2022 års medlemskalender blev Transports sista.
Close

Transport slutar skicka ut almanackor

Medlemmar. Nyårets fyrverkerier har tystnat och många hör av sig och frågar: Vart tog almanackan för 2023 vägen? Svaret är att Transportarbetareförbundet inte längre kommer att skicka ut kalendrar med medlemstidningen Transportarbetaren.

Både Transportarbetaren och Transport får nu många samtal från medlemmar som undrar varför de inte fått Transports almanacka, som brukar skickas ut tillsammans med årets sista tidning. Förbundssekreterare Lars Mikaelsson förklarar beslutet att upphöra med medlemskalendrar:

– Jag är glad att almanackorna har haft så stort värde för våra medlemmar och kan bara beklaga att tekniken sprungit ifrån oss. Egentligen borde vi nog ha slutat med utskicken för flera år sedan, men behöll kalendrarna för att vi visste att de var populära.

Almanackorna kom ursprungligen till genom ett samarbete 14 LO-förbund emellan. Under åren som gått har det ena förbundet efter det andra hoppat av och till slut återstod bara fem fackförbund. Det betydde att kostnaden och arbetsinsatsen ökade för att ta fram en unik medlemskalender med Transportomslag och facklig information i inledningen, berättar Lars Mikaelsson.

– För mycket jobb och för dyrt helt enkelt. Och ovanpå det kom det höjda priset på papper som ju också drabbar Transportarbetaren.

Mikaelsson hänvisar till den ökade digitaliseringen i samhället som innebär att fler går över till enbart digitala kalendrar. Beslutet är inte direkt kopplat till att Transports budget går med underskott, säger han.

– Vi tog beslutet att sluta med kalendrarna i våras och jag beklagar att vi inte kommunicerade ut det till våra medlemmar tidigare.

Byggnadsarbetareförbundet har tryckt upp almanackor som deras medlemmar kan köpa. Kommer Transport att ha kalendrar i sin webbshop?

– Nej, ska en ha den så ska alla få den. Det skulle fortfarande bli väldigt mycket jobb för ett litet antal. Jag är ändå glad att det här är en fråga som berör folk i vardagen. Det är där vi vill vara, men tyvärr har tiden sprungit ifrån oss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Emily Johansson:
    22 januari, 2023

    Jättetråkigt att ni inte skickar ut almanackan längre. Jag använder den dagligen.
    Insåg att ni gett ut stadgar för svenska Transportförbundet i en större variant av almanackan.
    Och den kunde ni ha gett ut digitalt i stället!!!

    Ledsen medlem med utesluten almanacka

  2. Thomas Mattsson:
    9 januari, 2023

    Hej, jag är fortfarande medlem som pensionerat tidningsbud, detta sedan ett drygt år tillbaka. Har ändock fått "Stadgar för Svenska Transportarbetareförbundet" (61-sidig påkostad produkt gällande 2023) i min brevlåda. Men som pensionär har man väl knappast längre nån nytta av att lusläsa dessa paragrafer?
    Förslag: Skrota detta utskick till oss seniora medlemmar!
    Önskemål: De månadskalendrar som man förr hängde på väggen blir allt sällsyntare. En sådan skulle uppskattas!
    Mvh Thomas GBG

  3. Michael Eisengarten:
    7 januari, 2023

    Hej
    Jag och min fru med flera vi saknar våra almanackor som vi fått i MÅNGA år och att man inte gör någon form av medlemsundersökning i tex våran medlemstidning att ni tänker att bort denna känns väldigt underligt?
    Då hade man fått någon form av info om vilket intresse det finns för almanackorna och eventuellt förslag på hur vi skulle kunna fortsätta med den för de som vill ha den.
    Inte någon som helst information att den ska plockas bort utan ni kör ert eget race och bryr er inte om oss medlemmar känns det som!
    Sen till min förvåning så får vi en liten bok om våra stadgar?
    Vad har vi medlemmar för behov av våra stadgar?
    Var denna gratis att trycka upp?
    Vi är många som saknar våran almanacka och som sagt tillsammans är vi mäktiga!

Lästips:

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.