Gate gourmet Arlanda

Transport stämmer Gate gourmet för massuppsägning

(UPPDATERAD) Flyg. Transport stämmer Gate gourmet till Arbetsdomstolen. Förbundet kräver höga skadestånd till drygt 60 anställda, som facket anser har sagts upp utan saklig grund. Bolaget anklagas också för att ha struntat i turordningsreglerna.

En av de uppsagda, med flera decenniers arbete i Gate gourmet, är glad och lättad över beskedet att Transport nu för frågan vidare till Arbetsdomstolen (AD) för avgörande.

– Det har varit jättejobbigt att gå och vara orolig hela tiden och inte veta vad som ska hända. Efter fackmötet när vi fick beskedet känns det mycket bättre. Ljusare, jag kan slappna av mer. Vi är inne på rätt väg i alla fall. Även om vi inte vet vad utslaget blir är det lättare att vänta nu, säger hon.

Samtidigt får flygplatsarbetarna och Transports flygavdelning solidariskt stöd i sin kamp. Uppmuntran kommer i ett brev från fackförbundet Teamsters med 1,4 miljoner medlemmar i USA. Även de tvistar mot det globala företaget, vars verksamhet kantas av hård facklig kritik.

Bakgrunden till konflikten i Sverige, som rullat på under hösten, är krisen i flygbranschen. Transport har även anklagat Gate gourmet för att inte följa normal förhandlingsordning och behandla sina anställda under all kritik.

Det handlar om verksamhet vid både Arlanda, Landvetter i Göteborg och Malmö airport.

I korthet sa Gate gourmet först upp personalen i september i år. Efter central förhandling med Transport tvingades företaget backa och presentera en omplacerings-utredning. I oktober kom bolaget  igen med samma uppsägning av över 60 medlemmar. Därför har Transport skickat in två stämningsansökningar till Arbetsdomstolen (AD).

I bägge stämningarna hävdar Transport att Gate gourmet brutit mot turordningsreglerna i Lagen om anställningsskydd (las) – på två sätt.

Dels har medarbetare med längre anställningstid sagts upp, trots att andra med kortare tid i företaget fått behålla sina anställningar. Dels har anställda med längre tjänstgöringstid sagts upp tidigare än de med kortare, som fått stanna kvar i bolaget.

Stämningarna lyder i korthet:

• Uppsägningarna under 3–20 september. För de bägge brotten mot turordningsreglerna begär Transport att Gate gourmet ska betala ett skadestånd på 100 000 kronor plus ränta.

• Uppsägningarna 28 oktober-4 november. I första hand yrkar Transport att AD ska ogiltigförklara företagets uppsägningar och att de anställda ska få jobben tillbaka. Förbundet hävdar att det saknas saklig grund för uppsägningarna, alltså inte så stor arbetsbrist som arbetsgivaren hävdar. Dessutom ska Gate gourmet betala ett allmänt skadestånd på 150 000 kronor plus ränta till vardera medlem.

Går AD på arbetsgivarens linje, och anser att det finns saklig grund, yrkar Transport i stället på att varje medlem ska få 120 000 kronor i skadestånd från bolaget.

Transport föreslår att bägge stämningarna ska behandlas samtidigt och begär ersättning för rättegångskostnaderna. Samtidigt flaggar förbundet för att fler skadeståndsanspråk kan komma ifall medlemmar ”lider ekonomisk skada”.

Det var i augusti i år som Transport och företaget första gången förhandlade om den omorganisation och de nya så kallade kombitjänster, som ledningen ville införa. Innebörden är att all personal ska kunna jobba på alla avdelningar. Gate gourmet ville dessutom byta ut Transports avtal mot Hotell- och restaurangfackets (HRF) billigare avtal.

En del av personalen arbetade redan på HRF:s avtal.

Transportklubben protesterade. Bytet skulle innebära att medlemmarna förlorade flera tusenlappar i lön plus sämre villkor. Trots protesterna gick Gate gourmet vidare och införde sin nya organisation och HRF:s cateringavtal. Samtidigt ogiltigförklarade Transport uppsägning efter uppsägning och lokala förhandlingar avlöstes av centrala.

Facket vidhåller att arbetsbristen inte är så stor som arbetsgivaren beskriver  inom Transports områden som bland annat transporter, lastning, lossning och påfyllning av flygplansvagnar. Transportarbetareförbundet lutar sig mot den plan företaget la fram i augusti. Enligt den skulle personalstyrkan, inom Transports avtalsområden, bantas ner till 64 anställda på Arlanda och elva på Landvetter, hävdar facket.

Under hösten fick Transport stöd av Hotell- och restaurangfacket. I en gemensam skrivelse till Gate gourmet betonade facken att Transports avtal gäller inom tidigare arbetsområden. Den grundar sig på LO:s organisationsplan och det är inte upp till enskilda företag att fritt välja avtal, poängterade förbunden.

– Det handlar om ren avtalsshopping och kan få stora konsekvenser för många fler löntagare om vi inte sätter stopp, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Tvisteförhandlingar om detta, alltså brott mot riksavtalet för arbetstagare inom civilflygsområdet, pågår också mellan parterna. Även den tvisten kan komma att avgöras i AD, men det är inte klart än.

Norgen ifrågasätter företagets inställning att det inte finns några jobb kvar inom Transports avtalsområden.

– Märkligt, eftersom de som blivit omplacerade gör exakt samma arbete som Transports medlemmar utförde tidigare.

Han tillägger:

– Jag har aldrig varit med om något så här rörigt förut. Aldrig så många ogiltigförklaringar på en gång och aldrig att en arbetsgivare sagt upp samtliga från ett speciellt avtal. I grunden handlar ju allt om att Gate gourmet vill ha ett billigare avtal, dumpa löner och villkor, i kristider. Som sagt, avtalsshoppa.

Hur AD kommer att döma törs Per-Olof Norgren inte sia om.

– Men jag hoppas verkligen att våra medlemmar får upprättelse. Som de har blivit behandlade.

Flygombudsman Johan Einarsson är också nöjd med att frågan ska prövas i rätten.

– Nu känns det som om vi tar sista steget vi kan ta, i rätt riktning mot ett avgörande. På medlemsmötet vi kallade till var deltagarna både positiva och glada över beskedet. Jag hoppas det var en sten som föll och en klump som släppte i magen.

– Nu avvaktar vi utslaget, förväntansfullt.

Under resans gång har Johan Einarsson hunnit samla på sig högvis med handlingar, uppåt 400 sidor. Hittills.

– För min del får det gärna bli 1 000 sidor. Viktigast är att våra medlemmar inte blir illa behandlade, säger han.

Gate gourmet företräds av arbetsgivarorganisationen Svenska Flygbranschen och Transport av

LO-TCO Rättsskydds förbundsjurist Anett Olofsson.

– Det är rörigt kan man lugnt säga. Bolaget hanterar hela situationen så oerhört tafatt. När det gäller själva förfarandet kan man undra om Gate gourmet ens vet riktigt vad de hållit på med, säger hon.

Med tanke på pandemiläget och att frågan måste utredas ordentligt bedömer Olofsson att det kan dröja minst ett år innan fallet tas upp i AD. Trots att ogiltigförklaringar ska handläggas med förtur.

Kommande dom vill Anett Olofsson inte spekulera i.

– Men jag kan säga så här, att hade vi bedömt läget som utsiktslöst så hade vi inte väckt talan. Nu får arbetsgivaren svara. Sedan finns alltid möjligheten för parterna att göra upp i godo. Men ska facket dra tillbaka en stämningsansökan så måste det alltid ske i samråd med berörda medlemmar, betonar hon.

Att ”göra upp i godo” kan exempelvis handla om att anställda får tillbaka sina anställningar eller en summa pengar, men det är än så länge inte aktuellt.

Fotnot. Gate gourmet är en del av koncernen Gate group, som är en av de största aktörerna i världen inom flygcatering, alltså hantering av mat, dryck och tullfria varor till flygpassagerare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars Johansson:
    11 december, 2020

    Hur kommer det sia att HRF och Transport inte kan komma överens om vilken organisation som skall teckna avtal med Gate Gormet? Hade HRF nekat så hade situationen varit annorlunda. Med andra ord, hur fungerar det mellan fackorganisationerna? Arga konkurrenter eller?

  2. Magnus weman:
    11 december, 2020

    Bra jobbat nu håller vi tummarna

Lästips:

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.