Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Transport stämmer Gate gourmet till Arbetsdomstolen – på nytt

Flyg. Rättegången har ännu inte hållits om de uppsägningar som Transport anser saknar saklig grund. Men nu stämmer facket cateringbolaget Gate gourmet till Arbetsdomstolen. Igen. Företaget tillämpar fel avtal, hävdar Transport.

I den tidigare stämningen handlar det om uppsägning av ett 60-tal anställda som tidigare arbetade på Transports avtal vid Gate gourmets anläggningar på Arlanda, Landvetter i Göteborg och Malmö airport.

Facket kräver höga skadestånd och anklagar cateringjätten för att ha struntat i turordningsreglerna – när bolaget organiserade om sin verksamhet under flygkris och dalande resande.

I den nya stämningen, där Transport åter tar hjälp av fackets juridiska byrå, LO-TCO-Rättskydd, gäller det i stället de Transportmedlemmar som jobbar kvar. Det vill säga de arbetare som anställdes igen efter att samtliga sagts upp och nu enligt företaget ska arbeta efter Hotell- och restaurangfackets (HRF) cateringavtal. Det innebär nedhyvlad arbetstid, lägre löner och sämre villkor.

Hur många personer det rör sig om kan Transports flygombudsman Johan Einarsson i dagsläget inte svara på. Men klart är i alla fall att ingen som engagerat sig fackligt i klubben på Arlanda erbjöds ny anställning.

En del av Gate gourmets anställda jobbade redan tidigare på HRF:s avtal. Men Transport och HRF har gemensamt motsatt sig att företaget på eget bevåg byter till ett annat avtal. Facken hänvisar till att det avgörs av LO:s organisationsplan och fackförbunden, inte av arbetsgivarna.

Företaget har däremot hållit fast vid att HRF:s avtal ska gälla. Och i ett svar till Transportarbetaren förklarat att bolaget gör de uppsägningar och förändringar som krävs för att verksamheten ska fortleva, på sikt.

– Att Gate gourmet tillämpar fel avtal medför att de anställda vi företräder får fel ob- och fel övertidsersättning, säger flygombudsman Johan Einarsson.

För Transports medlemmar innebär det bland annat att veckoarbetstiden förlängs från 36 eller 38 timmar till 40. Därmed går transportarna miste om ob-ersättning, som de enligt Transports uppfattning ska ha.

Vad betyder det i lönebortfall för enskilda medarbetare?

– Det varierar från person till person, men handlar om allt från en tusenlapp till 7 000 kronor, beroende på hur medlemmarna jobbar, sägare Johan Einarsson.

Han står fast vid tidigare kritik, i tvisten som pågått sedan förra hösten.

– Det är väldigt tråkigt att företaget håller på så här och framhärdar i att tillämpa HRF:s avtal. Avtalsshopping är vad det handlar om när bolaget använder sig av ett billigare avtal för att betala lägre löner och ersättningar. Och samtidigt ta ut mer arbetstid av de anställda.

– För jävligt, på ren svenska, säger Johan Einarsson.

Gate gourmet har hittills inte lyssnat på Transports kritik och det är ovisst hur AD ser på avtalsbytet. Vissa undrar om det inte är dags för Transport att ge upp?

– Vi kommer inte att släppa det här. Inte en chans! Både HRF och Transport är överens om att det är fackföreningarna som bestämmer vilket fack som har organisationsrätten på en arbetsplats. Inte arbetsgivarna, säger Johan Einarsson.

Han tillägger:

– Ska arbetsgivarna få bestämma vilket kollektivavtal som ska gälla så försvinner hela den svenska modellen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Före detta anställd:
    13 mars, 2021

    Johan larlsson OB blir sämmre efter som företager använder sej av hrf kollektivavtal där OB är betydligt lägre än transports OB och eftersom arbetsveckan blir 40 tim istället för 36 så blir även grunlönen sämre,

  2. Johan larsson:
    11 mars, 2021

    Hur just den förlängda veckoarbetstiden kan resultera i förlorad OB låter konstigt, Har själv fått ökad arbetstid fr 36 till 40 h med oförändrad månadslön, men OB påverkades ej.

Lästips:

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.