Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Transport stämmer Gate gourmet till Arbetsdomstolen – på nytt

Flyg. Rättegången har ännu inte hållits om de uppsägningar som Transport anser saknar saklig grund. Men nu stämmer facket cateringbolaget Gate gourmet till Arbetsdomstolen. Igen. Företaget tillämpar fel avtal, hävdar Transport.

I den tidigare stämningen handlar det om uppsägning av ett 60-tal anställda som tidigare arbetade på Transports avtal vid Gate gourmets anläggningar på Arlanda, Landvetter i Göteborg och Malmö airport.

Facket kräver höga skadestånd och anklagar cateringjätten för att ha struntat i turordningsreglerna – när bolaget organiserade om sin verksamhet under flygkris och dalande resande.

I den nya stämningen, där Transport åter tar hjälp av fackets juridiska byrå, LO-TCO-Rättskydd, gäller det i stället de Transportmedlemmar som jobbar kvar. Det vill säga de arbetare som anställdes igen efter att samtliga sagts upp och nu enligt företaget ska arbeta efter Hotell- och restaurangfackets (HRF) cateringavtal. Det innebär nedhyvlad arbetstid, lägre löner och sämre villkor.

Hur många personer det rör sig om kan Transports flygombudsman Johan Einarsson i dagsläget inte svara på. Men klart är i alla fall att ingen som engagerat sig fackligt i klubben på Arlanda erbjöds ny anställning.

En del av Gate gourmets anställda jobbade redan tidigare på HRF:s avtal. Men Transport och HRF har gemensamt motsatt sig att företaget på eget bevåg byter till ett annat avtal. Facken hänvisar till att det avgörs av LO:s organisationsplan och fackförbunden, inte av arbetsgivarna.

Företaget har däremot hållit fast vid att HRF:s avtal ska gälla. Och i ett svar till Transportarbetaren förklarat att bolaget gör de uppsägningar och förändringar som krävs för att verksamheten ska fortleva, på sikt.

– Att Gate gourmet tillämpar fel avtal medför att de anställda vi företräder får fel ob- och fel övertidsersättning, säger flygombudsman Johan Einarsson.

För Transports medlemmar innebär det bland annat att veckoarbetstiden förlängs från 36 eller 38 timmar till 40. Därmed går transportarna miste om ob-ersättning, som de enligt Transports uppfattning ska ha.

Vad betyder det i lönebortfall för enskilda medarbetare?

– Det varierar från person till person, men handlar om allt från en tusenlapp till 7 000 kronor, beroende på hur medlemmarna jobbar, sägare Johan Einarsson.

Han står fast vid tidigare kritik, i tvisten som pågått sedan förra hösten.

– Det är väldigt tråkigt att företaget håller på så här och framhärdar i att tillämpa HRF:s avtal. Avtalsshopping är vad det handlar om när bolaget använder sig av ett billigare avtal för att betala lägre löner och ersättningar. Och samtidigt ta ut mer arbetstid av de anställda.

– För jävligt, på ren svenska, säger Johan Einarsson.

Gate gourmet har hittills inte lyssnat på Transports kritik och det är ovisst hur AD ser på avtalsbytet. Vissa undrar om det inte är dags för Transport att ge upp?

– Vi kommer inte att släppa det här. Inte en chans! Både HRF och Transport är överens om att det är fackföreningarna som bestämmer vilket fack som har organisationsrätten på en arbetsplats. Inte arbetsgivarna, säger Johan Einarsson.

Han tillägger:

– Ska arbetsgivarna få bestämma vilket kollektivavtal som ska gälla så försvinner hela den svenska modellen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Före detta anställd:
    13 mars, 2021

    Johan larlsson OB blir sämmre efter som företager använder sej av hrf kollektivavtal där OB är betydligt lägre än transports OB och eftersom arbetsveckan blir 40 tim istället för 36 så blir även grunlönen sämre,

  2. Johan larsson:
    11 mars, 2021

    Hur just den förlängda veckoarbetstiden kan resultera i förlorad OB låter konstigt, Har själv fått ökad arbetstid fr 36 till 40 h med oförändrad månadslön, men OB påverkades ej.

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Ryanairplan i luften

Ryanair satsar men inte på Skavsta eller Bromma

Flyg. Lågprisbolaget Ryanair startar tio nya rutter från Sverige. Satsningen görs efter att regeringen gett besked om slopad flygskatt.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.