Transport stämmer Gate gourmet till Arbetsdomstolen – på nytt
Flyg. Rättegången har ännu inte hållits om de uppsägningar som Transport anser saknar saklig grund. Men nu stämmer facket cateringbolaget Gate gourmet till Arbetsdomstolen. Igen. Företaget tillämpar fel avtal, hävdar Transport.
I den tidigare stämningen handlar det om uppsägning av ett 60-tal anställda som tidigare arbetade på Transports avtal vid Gate gourmets anläggningar på Arlanda, Landvetter i Göteborg och Malmö airport.
Facket kräver höga skadestånd och anklagar cateringjätten för att ha struntat i turordningsreglerna – när bolaget organiserade om sin verksamhet under flygkris och dalande resande.
I den nya stämningen, där Transport åter tar hjälp av fackets juridiska byrå, LO-TCO-Rättskydd, gäller det i stället de Transportmedlemmar som jobbar kvar. Det vill säga de arbetare som anställdes igen efter att samtliga sagts upp och nu enligt företaget ska arbeta efter Hotell- och restaurangfackets (HRF) cateringavtal. Det innebär nedhyvlad arbetstid, lägre löner och sämre villkor.
Hur många personer det rör sig om kan Transports flygombudsman Johan Einarsson i dagsläget inte svara på. Men klart är i alla fall att ingen som engagerat sig fackligt i klubben på Arlanda erbjöds ny anställning.
En del av Gate gourmets anställda jobbade redan tidigare på HRF:s avtal. Men Transport och HRF har gemensamt motsatt sig att företaget på eget bevåg byter till ett annat avtal. Facken hänvisar till att det avgörs av LO:s organisationsplan och fackförbunden, inte av arbetsgivarna.
Företaget har däremot hållit fast vid att HRF:s avtal ska gälla. Och i ett svar till Transportarbetaren förklarat att bolaget gör de uppsägningar och förändringar som krävs för att verksamheten ska fortleva, på sikt.
– Att Gate gourmet tillämpar fel avtal medför att de anställda vi företräder får fel ob- och fel övertidsersättning, säger flygombudsman Johan Einarsson.
För Transports medlemmar innebär det bland annat att veckoarbetstiden förlängs från 36 eller 38 timmar till 40. Därmed går transportarna miste om ob-ersättning, som de enligt Transports uppfattning ska ha.
Vad betyder det i lönebortfall för enskilda medarbetare?
– Det varierar från person till person, men handlar om allt från en tusenlapp till 7 000 kronor, beroende på hur medlemmarna jobbar, sägare Johan Einarsson.
Han står fast vid tidigare kritik, i tvisten som pågått sedan förra hösten.
– Det är väldigt tråkigt att företaget håller på så här och framhärdar i att tillämpa HRF:s avtal. Avtalsshopping är vad det handlar om när bolaget använder sig av ett billigare avtal för att betala lägre löner och ersättningar. Och samtidigt ta ut mer arbetstid av de anställda.
– För jävligt, på ren svenska, säger Johan Einarsson.
Gate gourmet har hittills inte lyssnat på Transports kritik och det är ovisst hur AD ser på avtalsbytet. Vissa undrar om det inte är dags för Transport att ge upp?
– Vi kommer inte att släppa det här. Inte en chans! Både HRF och Transport är överens om att det är fackföreningarna som bestämmer vilket fack som har organisationsrätten på en arbetsplats. Inte arbetsgivarna, säger Johan Einarsson.
Han tillägger:
– Ska arbetsgivarna få bestämma vilket kollektivavtal som ska gälla så försvinner hela den svenska modellen.