Transport stämmer hamnbolag på 4,2 miljoner
Transport stämmer det Piteåbaserade stuveribolaget Shorelink inför Arbetsdomstolen. Förbundet kräver 4,2 miljoner kronor i skadestånd. – Företaget har tjänat stora pengar på att runda vårt kollektivavtal, säger stuveriombudsman Peter Winsten.
Shorelink driver verksamhet i Kalix, Luleå, Piteå och Skellefteå. Merparten av stuveriarbetarna är med i Transports konkurrerande fackförbund, Hamnarbetarförbundet.
Men bolaget är likväl bundet av kollektivavtalet som tecknats mellan Transport och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar, betonar Peter Winsten.
Trots det har Shorelink brutit mot avtalet på en rad punkter, enligt stämningen till AD.
Winsten säger:
– Bolaget har struntat i att betala övertidsersättning till inhoppare, så kallade blixtgubbar. De har i stället fått en lägre ersättning som normalt betalas till fast anställd personal som går med på att förskjuta sin arbetstid.
– I Skellefteå har Shorelink tagit in en entreprenör som fått utföra hamnjobb, utan att förhandla med oss. Det strider också mot avtalet.
Transport har i omgångar förhandlat med Shorelink – utan att parterna kunnat enas. Stuveribolaget hävdar att man tecknat ett lokalt avtal med Hamnarbetarförbundet.
– Det är anmärkningsvärt att Hamnarbetarförbundet går med på en uppgörelse som innebär lägre löner till de anställda. Vi kände hur som helst inte till villkoren. Shorelink har tyvärr fått en konkurrensfördel genom lägre lönekostnader, säger Peter Winsten.
Vid felaktiga löner brukar Transport normalt kräva ut ersättning retroaktivt till medlemmarna som drabbats. I det här fallet är personalen inte med i Transport och förbundet yrkar i stället på allmänt skadestånd.
Transportarbetaren har sökt Shorelinks vd Susanne Jangdal för en kommentar. Hon har inte gått att nå.
I en tidigare artikel på Transportarbetarens hemsida bemötte Hamnarbetarförbundets (HF) ordförande Eskil Rönér anklagelserna om att HF skulle ha agerat lönedumpare i norrlandshamnarna. Han sa då:
– Jag vet att det finns elaka röster som säger att vi har dumpat villkoren, men det kan jag inte hålla med om. Jag är ganska väl insatt i Bottenviksavtalet och vet att det finns en del saker som är annorlunda. Men det innebär inte på något sätt att man lönedumpat.