Transport stämmer Varbergs taxi inför Arbetsdomstolen

Taxi. Facket har rätt att få ut uppgifter om övertid för alla anställda chaufförer, hävdar Transportarbetareförbundet. Men Varbergs taxi vill bara lämna ut anteckningar om medlemmar i facket. Nu stämmer Transport taxibolaget inför Arbetsdomstolen för brott mot kollektivavtalet.

Stämningen som Transport lämnat in, med stöd av fackets juridiska byrå LO-TCO Rättsskydd, riktar sig mot Varbergs taxi och företrädaren, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA. Tvisten mellan parterna gäller närmare bestämt tolkningen av en paragraf i taxiföraravtalet liksom tolkningen av en paragraf i arbetstidslagen.

Enligt arbetstidslagens 11 § ska arbetsgivare föra anteckningar om jourtid, övertid, och mertid. Där står också att anställda har rätt att själva, eller genom någon annan, ta del av de anteckningarna.

I det här fallet har fackförbundet Transport rätt att ta del av uppgifterna om övertidsuttaget på företaget, framhåller förbundsjurist Annett Olofsson på LO-TCO Rättsskydd. Men Varbergs taxi har svarat att de bara vill lämna ut övertidsrapporter om chaufförer som är medlemmar i facket, berättar hon.

Enligt LO-TCO Rättsskydd och Transport stämmer taxibolagets vägran att lämna ut alla uppgifter inte överens med bestämmelserna i kollektivavtalet. Arbetsgivaren och BA hävdar tvärtom att parterna förhandlat bort arbetstidslagens regel om rätten att få ta del av samtliga övertidsuttag genom en skrivning i kollektivavtalet.

Mot detta invänder facket att skrivningen i avtalet visst följer reglerna i arbetstidslagen. Om arbetsgivaren inte håller med om det så borde bolaget ha tagit upp det med Transport under överläggningarna om avtalet, menar Annett Olofsson.

Varför räcker det inte att taxibolaget bara lämnar ut uppgifter om Transports medlemmar?

– Då skulle det ju inte finnas någon bevakning alls av att arbetsgivaren följer reglerna om övertid. Men Transport har inte avtalat bort sin rätt att få ut de här uppgifterna, vidhåller Annett Olofsson.

Hon lyfter fram uppgifter i arbetstidslagstiftningens förarbeten liksom hos Arbetsmiljöverket om att facket har rätt att granska övertid, vare sig det gäller organiserade eller oorganiserade arbetare.

Ifall den här typen av tvister om brott mot övertidslagstiftning är vanliga eller inte vågar Annett Olofsson inte svara på.

– Men arbetsgivare söker generellt alla möjliga anledningar för att slippa lämna ut uppgifter om oorganiserade arbetstagare. Och i taxibranschen finns det mycket övertidsuttag, säger hon.

Bakgrunden till Transports begäran att få ut övertidsrapporter för alla anställda chaufförer var också misstankar om att förarna jobbade mycket övertid och i så fall fick för lite vila mellan arbetspassen.

Annett Olofsson bedömer att huvudförhandlingar i målet kommer att hållas om något år. Transport har begärt skadestånd från Varbergs taxi, ifall Arbetsdomstolen dömer till fackets fördel.

Till Hallands Nyheter säger pressansvariga Mattias Holmqvist på bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen i Varbergs taxis ställe:

– Vi kommenterar inte några ärenden av det här slaget. Det är av respekt för att det är en pågående process.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.