LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Under onsdagen den 23 oktober beslutade LO:s representantskap om linjerna inför kommande års avtalsrörelse. Några siffror på lönekraven är inte presenterade. Däremot enades förbunden som är med i samordningen om en låglönesatsning, krav på att minska ofrivilliga deltider och en snabbutredning om arbetstidsförkortning.

– Vi står redo och jag måste ge uttryck för att det känns uppfriskande att vara i gång med striden för att stå upp för våra medlemmar som går till jobbet varje dag och får hela Sverige att fungera, sa LO-ordföranden Johan Lindholm vid pressträffen då LO-samordningen presenterades.

Låglönesatsningen är till för alla som tjänar under 25 000 kronor i månaden.

– Det är ett styrkebesked att vi lyckas samordna i ett första steg. För oss i Kommunal är låglönesatsningen en viktig del. Många av våra medlemmar har det tungt ekonomiskt. Vi ska inte ha fattiga arbetare i Sverige, det är orimligt att vissa inte ska ha mat på bordet eller ha ångest för att inte ha råd att köpa vinterkläder, sa Kommunals ordförande Malin Ragnegård.

I många yrkesgrupper jobbar flera med ofrivillig deltidsanställning. För arbetsgivaren kostar det oftast inte särskilt mycket att ge fler timmar, så kallad mertid, om man jämför med kostnaden för övertidsersättning för heltidsanställda.

– Vi har medlemmar som jobbar 20 timmar i veckan men varje vecka jobbar tio timmar extra. En del arbetsgivare har satt det i system. För många av våra medlemmar är det inte ett val utan enda sättet att kunna betala räkningarna i slutet av månaden. En stor del av mertidsproblematiken är att timlönen är exakt samma som när du jobbar ordinarie timmar. Det är inte dyrare för arbetsgivaren att ha dålig planering, sa Handels ordförande Linda Palmetzhofer.

På LO-kongressen tidigare i år var frågan om arbetstidsförkortning en stor fråga. Där enades kongressen till slut om att föra upp frågan på dagordningen. Arbetstiden ska sänkas, helst avtalsvägen, men annars genom politiska beslut.

– Vi ska sätta i gång arbetet genom och utföra en egen utredning som ska titta på hur mycket vi ska förkorta arbetstiden och på vilket sätt, sa LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä vid presskonferensen och fortsatte:

– Sen är det naturligtvis en kostnadsfråga. Det är inte gratis att förkorta arbetstiden, även om jag tror att det finns en del vinster i att folk blir friskare. Vi kommer att lägga förslag på hur det drivs vidare, om det blir gemensamt eller i en samordning. Utredningen ska vara klar 15 maj nästa år.

Seko ville ha avtalskrav om arbetstidsförkortning och valde att reservera sig mot avtalskraven.

– Vår uppfattning är att LO-kongressen tydligt tog ställning för att arbetstidsmåttet måste sänkas. Vår uppfattning är dessutom att det arbetet bör påbörjas här och nu. Det finns ingen tid att vänta, säger Sekos förbundsordförande, Gabriella Lavecchia till Seko.se.

Inför den förra avtalsrörelsen, 2022, var Transport också med när samordningen drog i gång. Sedan valde facket att ställa sig utanför då de siffersatta lönekraven presenterades, de ansågs helt enkelt för låga.

Också i år är Transport med innan siffersättningen. Exakt hur stora lönekrav LO ställer beslutas under de närmaste veckorna och därefter kommer Transport och de andra LO-förbunden att lämna ett slutgiltigt beslut om de ska vara med i LO-samordningen. Beslutet ska lämnas till LO senast den 29 november.

Artikeln uppdateras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Dimitrios Nikopoulos, styrelseordförande, Taxi Stockholm

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Alexandras krönika. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.