LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Under onsdagen den 23 oktober beslutade LO:s representantskap om linjerna inför kommande års avtalsrörelse. Några siffror på lönekraven är inte presenterade. Däremot enades förbunden som är med i samordningen om en låglönesatsning, krav på att minska ofrivilliga deltider och en snabbutredning om arbetstidsförkortning.

– Vi står redo och jag måste ge uttryck för att det känns uppfriskande att vara i gång med striden för att stå upp för våra medlemmar som går till jobbet varje dag och får hela Sverige att fungera, sa LO-ordföranden Johan Lindholm vid pressträffen då LO-samordningen presenterades.

Låglönesatsningen är till för alla som tjänar under 25 000 kronor i månaden.

– Det är ett styrkebesked att vi lyckas samordna i ett första steg. För oss i Kommunal är låglönesatsningen en viktig del. Många av våra medlemmar har det tungt ekonomiskt. Vi ska inte ha fattiga arbetare i Sverige, det är orimligt att vissa inte ska ha mat på bordet eller ha ångest för att inte ha råd att köpa vinterkläder, sa Kommunals ordförande Malin Ragnegård.

I många yrkesgrupper jobbar flera med ofrivillig deltidsanställning. För arbetsgivaren kostar det oftast inte särskilt mycket att ge fler timmar, så kallad mertid, om man jämför med kostnaden för övertidsersättning för heltidsanställda.

– Vi har medlemmar som jobbar 20 timmar i veckan men varje vecka jobbar tio timmar extra. En del arbetsgivare har satt det i system. För många av våra medlemmar är det inte ett val utan enda sättet att kunna betala räkningarna i slutet av månaden. En stor del av mertidsproblematiken är att timlönen är exakt samma som när du jobbar ordinarie timmar. Det är inte dyrare för arbetsgivaren att ha dålig planering, sa Handels ordförande Linda Palmetzhofer.

På LO-kongressen tidigare i år var frågan om arbetstidsförkortning en stor fråga. Där enades kongressen till slut om att föra upp frågan på dagordningen. Arbetstiden ska sänkas, helst avtalsvägen, men annars genom politiska beslut.

– Vi ska sätta i gång arbetet genom och utföra en egen utredning som ska titta på hur mycket vi ska förkorta arbetstiden och på vilket sätt, sa LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä vid presskonferensen och fortsatte:

– Sen är det naturligtvis en kostnadsfråga. Det är inte gratis att förkorta arbetstiden, även om jag tror att det finns en del vinster i att folk blir friskare. Vi kommer att lägga förslag på hur det drivs vidare, om det blir gemensamt eller i en samordning. Utredningen ska vara klar 15 maj nästa år.

Seko ville ha avtalskrav om arbetstidsförkortning och valde att reservera sig mot avtalskraven.

– Vår uppfattning är att LO-kongressen tydligt tog ställning för att arbetstidsmåttet måste sänkas. Vår uppfattning är dessutom att det arbetet bör påbörjas här och nu. Det finns ingen tid att vänta, säger Sekos förbundsordförande, Gabriella Lavecchia till Seko.se.

Inför den förra avtalsrörelsen, 2022, var Transport också med när samordningen drog i gång. Sedan valde facket att ställa sig utanför då de siffersatta lönekraven presenterades, de ansågs helt enkelt för låga.

Också i år är Transport med innan siffersättningen. Exakt hur stora lönekrav LO ställer beslutas under de närmaste veckorna och därefter kommer Transport och de andra LO-förbunden att lämna ett slutgiltigt beslut om de ska vara med i LO-samordningen. Beslutet ska lämnas till LO senast den 29 november.

Artikeln uppdateras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.