Transport stödjer de utestängda Ikea-arbetarna

Ikea i Richmond, Kanada, har stängt ute över 300 anställda i en mer än halvårslång "lock-out". Anledningen är att facket vägrar acceptera försämrade arbetsvillkor, bland annat lägre löner och sämre sjukförsäkring. I veckan kom en facklig delegation från Kanada till Sverige. Transport lämnade då över drygt 120 000 kronor till de drabbade kanadensiska familjerna.

Syftet med besöket var att väcka opinion och träffa fackliga representanter från Ikeas ursprungsland, Sverige. Ikea valde att inte möta delegationen. Företaget hävdar att tvisten är en fråga för det lokala Ikeabolaget i Kanada.

De kanadensiska fackliga ombuden var i går, torsdag, inbjudna till Transports förbundsstyrelse. En av dem var Grant Coleman från Teamsters Canada. Teamsters är Nordamerikas motsvarighet till Transportarbetareförbundet och finns i både USA och Kanada.

Coleman är mycket kritisk mot Ikea. När bolaget inte fick igenom avtalskraven bland alla anställda, valde man att stänga ute alla som inte skrev på.

– Företaget vägrar resonera med oss och försöker skrämma de anställda med repressalier. Nu måste vi trappa upp konflikten. Vi berättade för arbetsgivaren att vi skulle dra igång en mediakampanj. Det verkade inte som de trodde oss. Fast nu är vi här, säger Grant Coleman.

Kampanjen har varit framgångsrik och den senaste veckan har konflikten uppmärksammats stort både Sverige och Kanada. Keith Austin har jobbat på Ikea i Richmond i 27 år och ingår också i den utsända delegationen. Han tycker att Ikeas agerande är provocerande:

– Vi är vana vid att kunder kommer fram till oss och frågar hur det är att jobba för att svenskt företag. Svaret har alltid varit att Ikea tar väl hand om oss, enligt god svensk företagssed. Nu känner vi oss svikna och förstår inte varför vi inte kan få fortsätta som förut. Vi vill inte ha mer, utan bara ett rimligt kollektivavtal.

Ikea i Richmond har tagit till konfliktvapnet för att få sin vilja igenom, men hittills har företaget inte kunnat knäcka de anställdas kampvilja. Grant Coleman berättar att Ikea anlitat en advokatbyrå som specialiserat sig på att strida mot fackföreningar. På så sätt kan arbetsgivaren hitta kryphål för att pressa de anställda ännu mer, inflikar Coleman.

Ikea har också kopplat in ett bevakningsföretag för att filma fackliga aktiva personer, som funnits på plats under hela konflikten. Skriftliga varningar har utfärdats för småsaker, för att skrämmas, hävdar det lokala facket.

Keith Austin säger:

– Vi vet att om vi ger oss nu, är det här bara början. Jag tror inte att Ikea föreställde sig att det skulle bli så starkt motstånd.

Hamnarbetare i både USA och Kanada har uttalat stöd för de Ikea-anställda. Om konflikten trappas upp kan hamnarna komma att spela en nyckelroll.

– Ikeas distributionskedja är väldigt skör och vi vet vilka hamnar de använder sig av, säger Grant Coleman.

Efter att Transports förbundsstyrelse lyssnat till Grant Colemans och Keith Austins berättelser beslöt förbundet att omedelbart skänka 20 000 kanadensiska dollar (cirka 124 000 svenska kronor) till de anställdas familjer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.