Transport stoppar coronatransporter i Skåne
Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.
Skånetrafiken upphandlar färdtjänst- och sjukresor i hela Skåne. Trafiken sköts av ett antal olika taxiföretag, som fått instruktionen att köra coronasmittade i de vanliga bilarna.
– Det som gör mig mest uppretad är att Skånetrafiken inte värderar chaufförerna utan anser att de kan köra smittade personer utan tillräcklig skyddsutrustning, säger Anders Palmqvist, regionalt skyddsombud på Transport i Malmö.
Han har beslutat om skyddsstopp på bland annat Vellinge taxi. Om arbetsgivarna så begär är det Arbetsmiljöverket som bedömer om förbudet ska gälla eller hävas.
Jörgen Nilsson, vd på Vellinge taxi, har förståelse för stoppet. Han poängterar att hans företag inte alls är emot att köra passagerare som är smittade eller misstänkt smittade av covid-19.
– Men vi måste i så fall ha specialfordon med plexiglas mellan föraren och passageraren. Och det ska vara frivilligt för chaufförerna som dessutom måste få skyddsutrustning och utbildning, säger han.
Han har själv föregått Transports skyddsstopp med att göra en riskbedömning. I den slår han fast att det är förenat med en omedelbar risk för livsfara för förare som tillhör en riskgrupp, och risk för åtminstone stor ohälsa för de andra chaufförerna. Han konstaterade också stora risker för passagerarna, både smittade och andra, med den information om hur resorna ska gå till som Skånetrafiken har levererat.
Instruktionen från Skånetrafiken är att resenärer ska sitta i baksätet och uppmanas att nysa eller hosta i en engångsnäsduk eller i armvecket. Taxibolagen har informerats om att vårdpersonal ska följa smittade personer till fordonet för att hjälpa till. Taxiföretagen uppmanades i går att informera sina förare om att Skånetrafiken ”öppnar upp för transport även av patienter med covid-19 infektion”.
– Jag blev chockad och bad om anstånd, men fick inget svar, säger Jörgen Nilsson. Jag måste ta fram vilka av mina chaufförer som ingår i någon riskgrupp.
Runt om i länet pågår diskussioner om hur taxiföretagen ska möta instruktionerna. Både på företagen och på Transports avdelningar. Enligt uppgifter är åtminstone något taxibolag på gång och specialutrustar bilar med avskilt förarutrymme och utbildade chaufförer.
Transportarbetaren har bett om svar från Skånetrafiken dels om ifall ansvariga anser att resorna sker på ett säkert sätt, dels hur bolaget agerar utifrån de skyddsstopp som lagts på flera av de upphandlade företagen. Svar kommer sent i eftermiddag, lovar Skånetrafiken. Vi skriver förstås mera då.
Martin Miljeteig, Transports centrala ombudsman inom arbetsmiljö, berättar att mejlboxen kokar av frågor och beskrivningar av hur transporten av coronasmittade går till i olika delar av landet.
– Det finns mycket oro bland förarna inom taxi och färdtjänst, berättar han. De är oroliga för egen del och de vill inte bidra till att smittan sprids till andra passagerare.
Martin Miljeteig beskriver ett läge där regioner och taxibolag agerar på olika sätt. På vissa håll är bra lösningar redan i drift. I andra regioner har Transport gjort en 6:6a-anmälan om farligt arbete till Arbetsmiljöverket. Och i Malmö ligger skyddsstoppet fortfarande kvar när detta skrivs klockan 13.30 på fredagen.
– Generellt är det ju arbetsgivarna som är skyldiga att göra en riskbedömning av arbetet. Det är olyckligt när de väljer bort att samverka med oss, säger Martin Miljeteig.