Kriget i Ukraina

Transport stoppar ryska fartyg

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets styrelse har beslutat att varsla om blockad mot alla ryska och ryskkontrollerade fartyg i Sveriges hamnar.

– Förhoppningsvis kan det här sätta press på övriga EU länder att agera. Utan samordning på EU-nivå riskerar en blockad att ge väldigt liten effekt, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Förbundsstyrelsens beslut om blockad kom efter en intensiv vecka med genomgångar av hur eventuella stridsåtgärder ska få en reell effekt: Slå mot ryska intressen efter landets anfall på Ukraina.

– Vi har varit i kontakt med förtroendevalda och medlemmar i alla våra hamnar. Jag upplever att det finns ett starkt stöd för en klok blockad, en klar majoritet, säger Tommy Wreeth.

Blockad träder i kraft den 1 maj. Den långa varseltiden är medvetet satt:

– Det är för att ge möjlighet till företag att hitta andra leverantörer än ryska, och för möjligheten att kunna ta hem redan betalt gods, säger Wreeth.

Tommy Wreeth framhåller också att Transports medlemmar i hamnarna är starkt för ett stöd till Ukraina i det ryska anfallskriget, men att hamnarbetarna omöjligt ensamma kan bära ansvar för åtgärder. Från Transports hamnavdelningar framhålls även andra prioriteringar i sammanhanget: Stuveriarbetarnas vilja att göra ett bra jobb, utfört enligt avtal med arbetsgivaren.

Transports förbundsstyrelse diskuterade blockad redan vid sitt möte förra tisdagen, men beslutade då att avvakta. Den komplicerade frågan togs vidare till förbundets båda hamnavdelningar och diskuterades på deras årsmöten i torsdags.

EU-nivå

I måndags inleddes den blockad som Hamnarbetarförbundet, det andra facket som organiserar stuveriarbetare i svenska hamnar, tidigare varslat om.

Hamnarbetarförbundets blockad omfattar både ryska fartyg och ryskt gods. Hittills har befarad bananbrist hamnat i fokus. Hamnarbetare vägrar lossa bananlaster i Helsingborg, på väg till S:t Petersburg. Nästa bananbåt är planerad att anlöpa hamnen på lördag.

Hur länge Hamnarbetarförbundets blockad är tänkt att pågå är oklart i dagsläget.

Transport hade länge hoppats på en tydlig samordning för vad som ska gälla när det gäller hanteringen av ryska fartyg. Förbundet vände sig redan den 8 mars, tillsammans med arbetsgivarparten, Sveriges Hamnar, till regeringen med uppmaningen att lämna tydligt besked.

Båda Transport och Sveriges Hamnar och flera gånger upprepat önskningar om att alla sanktioner mot ryska fartyg samordnas på EU-nivå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.