Kriget i Ukraina

Transport stoppar ryska fartyg

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets styrelse har beslutat att varsla om blockad mot alla ryska och ryskkontrollerade fartyg i Sveriges hamnar.

– Förhoppningsvis kan det här sätta press på övriga EU länder att agera. Utan samordning på EU-nivå riskerar en blockad att ge väldigt liten effekt, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Förbundsstyrelsens beslut om blockad kom efter en intensiv vecka med genomgångar av hur eventuella stridsåtgärder ska få en reell effekt: Slå mot ryska intressen efter landets anfall på Ukraina.

– Vi har varit i kontakt med förtroendevalda och medlemmar i alla våra hamnar. Jag upplever att det finns ett starkt stöd för en klok blockad, en klar majoritet, säger Tommy Wreeth.

Blockad träder i kraft den 1 maj. Den långa varseltiden är medvetet satt:

– Det är för att ge möjlighet till företag att hitta andra leverantörer än ryska, och för möjligheten att kunna ta hem redan betalt gods, säger Wreeth.

Tommy Wreeth framhåller också att Transports medlemmar i hamnarna är starkt för ett stöd till Ukraina i det ryska anfallskriget, men att hamnarbetarna omöjligt ensamma kan bära ansvar för åtgärder. Från Transports hamnavdelningar framhålls även andra prioriteringar i sammanhanget: Stuveriarbetarnas vilja att göra ett bra jobb, utfört enligt avtal med arbetsgivaren.

Transports förbundsstyrelse diskuterade blockad redan vid sitt möte förra tisdagen, men beslutade då att avvakta. Den komplicerade frågan togs vidare till förbundets båda hamnavdelningar och diskuterades på deras årsmöten i torsdags.

EU-nivå

I måndags inleddes den blockad som Hamnarbetarförbundet, det andra facket som organiserar stuveriarbetare i svenska hamnar, tidigare varslat om.

Hamnarbetarförbundets blockad omfattar både ryska fartyg och ryskt gods. Hittills har befarad bananbrist hamnat i fokus. Hamnarbetare vägrar lossa bananlaster i Helsingborg, på väg till S:t Petersburg. Nästa bananbåt är planerad att anlöpa hamnen på lördag.

Hur länge Hamnarbetarförbundets blockad är tänkt att pågå är oklart i dagsläget.

Transport hade länge hoppats på en tydlig samordning för vad som ska gälla när det gäller hanteringen av ryska fartyg. Förbundet vände sig redan den 8 mars, tillsammans med arbetsgivarparten, Sveriges Hamnar, till regeringen med uppmaningen att lämna tydligt besked.

Båda Transport och Sveriges Hamnar och flera gånger upprepat önskningar om att alla sanktioner mot ryska fartyg samordnas på EU-nivå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.