Transport stoppar ryska fartyg
Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets styrelse har beslutat att varsla om blockad mot alla ryska och ryskkontrollerade fartyg i Sveriges hamnar.
– Förhoppningsvis kan det här sätta press på övriga EU länder att agera. Utan samordning på EU-nivå riskerar en blockad att ge väldigt liten effekt, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
Förbundsstyrelsens beslut om blockad kom efter en intensiv vecka med genomgångar av hur eventuella stridsåtgärder ska få en reell effekt: Slå mot ryska intressen efter landets anfall på Ukraina.
– Vi har varit i kontakt med förtroendevalda och medlemmar i alla våra hamnar. Jag upplever att det finns ett starkt stöd för en klok blockad, en klar majoritet, säger Tommy Wreeth.
Blockad träder i kraft den 1 maj. Den långa varseltiden är medvetet satt:
– Det är för att ge möjlighet till företag att hitta andra leverantörer än ryska, och för möjligheten att kunna ta hem redan betalt gods, säger Wreeth.
Tommy Wreeth framhåller också att Transports medlemmar i hamnarna är starkt för ett stöd till Ukraina i det ryska anfallskriget, men att hamnarbetarna omöjligt ensamma kan bära ansvar för åtgärder. Från Transports hamnavdelningar framhålls även andra prioriteringar i sammanhanget: Stuveriarbetarnas vilja att göra ett bra jobb, utfört enligt avtal med arbetsgivaren.
Transports förbundsstyrelse diskuterade blockad redan vid sitt möte förra tisdagen, men beslutade då att avvakta. Den komplicerade frågan togs vidare till förbundets båda hamnavdelningar och diskuterades på deras årsmöten i torsdags.
EU-nivå
I måndags inleddes den blockad som Hamnarbetarförbundet, det andra facket som organiserar stuveriarbetare i svenska hamnar, tidigare varslat om.
Hamnarbetarförbundets blockad omfattar både ryska fartyg och ryskt gods. Hittills har befarad bananbrist hamnat i fokus. Hamnarbetare vägrar lossa bananlaster i Helsingborg, på väg till S:t Petersburg. Nästa bananbåt är planerad att anlöpa hamnen på lördag.
Hur länge Hamnarbetarförbundets blockad är tänkt att pågå är oklart i dagsläget.
Transport hade länge hoppats på en tydlig samordning för vad som ska gälla när det gäller hanteringen av ryska fartyg. Förbundet vände sig redan den 8 mars, tillsammans med arbetsgivarparten, Sveriges Hamnar, till regeringen med uppmaningen att lämna tydligt besked.
Båda Transport och Sveriges Hamnar och flera gånger upprepat önskningar om att alla sanktioner mot ryska fartyg samordnas på EU-nivå.