APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Transport största hamnfack på fyra av fem arbetsplatser

Hamn. I Transport är det många som tröttnat på halvsanningar och rena lögner som sprids i spåren av hamnkonflikten i Göteborg. Förbundets två stuveriavdelningar har gjort en noggrann kartläggning av den fackliga organisationsgraden i landets alla hamnar.

– Fakta är att Transport är Sveriges största hamnfack. Vi organiserar minst 55 procent av landets hamnarbetare och är störst på 58 av 73 arbetsplatser, säger Jörgen Johansson, ordförande i Transports stuveriavdelning 1.

Det är snart 46 år sedan hamnarbetarkåren splittrades i två förbund – Transport och det nybildade Hamnarbetarförbundet (HF). Under decennierna har HF marknadsfört sig som ett förbund utanför LO, utan kollektivavtal och utan fredsplikt.

Kampen om medlemmarna har periodvis varit skarp. I den inflammerade konflikten i Göteborg har HF gått ut hårt med att man är ”majoritetsfacket”, med 85 procent av medlemmarna i APM Terminals. Det var också huvudspåret i tv-programmet Uppdrag granskning.

Transports två stuveriavdelningar har gått igenom hamn för hamn, bolag för bolag, för att klarlägga hur situationen ser ut i verkligheten.

– Resultatet visar att HF är minoritetsfacket. HF organiserar dessutom långt färre än 85 procent av de anställda i APM Terminals, säger Jörgen Johansson.

Siffrorna som Transport plockat fram visar att HF är ”majoritetsfack” i ett par storhamnar, samtidigt som Transport dominerar stort i de flesta andra.

Här är nåra siffror:

  • Den fackliga organisationsgraden generellt sett är hög i hamnarna.
  • HF uppger själva att de har totalt 1 300 medlemmar. Transport har 1 600 yrkesaktiva hamnarbetare i en medlemskår på totalt över 59 000 medlemmar. Utgår man från de siffrorna har Transport 55 procent av medlemmarna i hamnarna och HF 45 procent.

– HF är alltså minoritetsfacket, om man nu över huvud taget ska använda det språkbruket, säger Transports avtalssekreterare, Peter Winstén.

Men mycket talar för att HF i potten på 1 300 räknar in alla sina medlemmar, även pensionärer och andra yrkesgrupper som av olika skäl gått med i HF. Exempelvis bussförare som är missnöjda med Kommunal.

En mer realistisk siffra för HF är troligen kring 1 100 yrkesaktiva hamnarbetare. I så fall organiserar HF bara omkring 40 procent av yrkeskåren och Transport närmare 60 procent.

Andra fakta:

  • Transport är det förbund som i alla år tecknat ett rikstäckande kollektivavtal med arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.
  • Sveriges Hamnar har 56 medlemsföretag som i och med medlemskapet automatiskt binds av avtalet med Transport. Där ingår APM Terminals i Göteborg. Transport har också så kallat hängavtal direkt med några företag.
  • Ett och samma hamnbolag opererar i en del fall i flera hamnar och det finns också hamnar, exempelvis Göteborg, där det finns flera olika hamnföretag.
  • Sammantaget finns det 73 arbetsplatser med stuveriarbetare i Sverige. Av dem är Transport största fackförbund på 58, visar Transports kartläggning. Teoretiskt kan HF alltså vara största fack på högst 15 arbetsplatser, att jämföra med Transports 58.
  • På 44 av de 73 arbetsplatserna har Transport 100 procent av medlemmarna. Motsvarande siffra för HF är högst fem arbetsplatser av 73. (I ett par små hamnar är det oklart om någon anställd är fackligt organiserad över huvud taget.)

Jörgen Johansson konstaterar att Transport växer i hamnarna. Han och andra fackligt aktiva transportare är också irriterade över att HF gått ut med att de två fackförbunden samförhandlar i många hamnar, bland annat längs Norrlandskusten.

Per-Olof Norgren, central stuveriombudman på Transports förbundskontor, säger:

– Så vitt jag vet finns ingen enda hamn där Transport i nuläget sätter sig vid samma förhandlingsbord som HF.

– Jag ser inget skäl till att Transport skulle göra det centralt heller. Det prövade vi 2008. Då släppte vi in HF i avtalsförhandlingarna. Efteråt gick HF ut och kritiserade uppgörelsen. Budskapet HF spred den gången var att det var bättre att stå utanför och inte ha fredsplikt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Transportarbetarens logga

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.