APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Transport största hamnfack på fyra av fem arbetsplatser

Hamn. I Transport är det många som tröttnat på halvsanningar och rena lögner som sprids i spåren av hamnkonflikten i Göteborg. Förbundets två stuveriavdelningar har gjort en noggrann kartläggning av den fackliga organisationsgraden i landets alla hamnar.

– Fakta är att Transport är Sveriges största hamnfack. Vi organiserar minst 55 procent av landets hamnarbetare och är störst på 58 av 73 arbetsplatser, säger Jörgen Johansson, ordförande i Transports stuveriavdelning 1.

Det är snart 46 år sedan hamnarbetarkåren splittrades i två förbund – Transport och det nybildade Hamnarbetarförbundet (HF). Under decennierna har HF marknadsfört sig som ett förbund utanför LO, utan kollektivavtal och utan fredsplikt.

Kampen om medlemmarna har periodvis varit skarp. I den inflammerade konflikten i Göteborg har HF gått ut hårt med att man är ”majoritetsfacket”, med 85 procent av medlemmarna i APM Terminals. Det var också huvudspåret i tv-programmet Uppdrag granskning.

Transports två stuveriavdelningar har gått igenom hamn för hamn, bolag för bolag, för att klarlägga hur situationen ser ut i verkligheten.

– Resultatet visar att HF är minoritetsfacket. HF organiserar dessutom långt färre än 85 procent av de anställda i APM Terminals, säger Jörgen Johansson.

Siffrorna som Transport plockat fram visar att HF är ”majoritetsfack” i ett par storhamnar, samtidigt som Transport dominerar stort i de flesta andra.

Här är nåra siffror:

  • Den fackliga organisationsgraden generellt sett är hög i hamnarna.
  • HF uppger själva att de har totalt 1 300 medlemmar. Transport har 1 600 yrkesaktiva hamnarbetare i en medlemskår på totalt över 59 000 medlemmar. Utgår man från de siffrorna har Transport 55 procent av medlemmarna i hamnarna och HF 45 procent.

– HF är alltså minoritetsfacket, om man nu över huvud taget ska använda det språkbruket, säger Transports avtalssekreterare, Peter Winstén.

Men mycket talar för att HF i potten på 1 300 räknar in alla sina medlemmar, även pensionärer och andra yrkesgrupper som av olika skäl gått med i HF. Exempelvis bussförare som är missnöjda med Kommunal.

En mer realistisk siffra för HF är troligen kring 1 100 yrkesaktiva hamnarbetare. I så fall organiserar HF bara omkring 40 procent av yrkeskåren och Transport närmare 60 procent.

Andra fakta:

  • Transport är det förbund som i alla år tecknat ett rikstäckande kollektivavtal med arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.
  • Sveriges Hamnar har 56 medlemsföretag som i och med medlemskapet automatiskt binds av avtalet med Transport. Där ingår APM Terminals i Göteborg. Transport har också så kallat hängavtal direkt med några företag.
  • Ett och samma hamnbolag opererar i en del fall i flera hamnar och det finns också hamnar, exempelvis Göteborg, där det finns flera olika hamnföretag.
  • Sammantaget finns det 73 arbetsplatser med stuveriarbetare i Sverige. Av dem är Transport största fackförbund på 58, visar Transports kartläggning. Teoretiskt kan HF alltså vara största fack på högst 15 arbetsplatser, att jämföra med Transports 58.
  • På 44 av de 73 arbetsplatserna har Transport 100 procent av medlemmarna. Motsvarande siffra för HF är högst fem arbetsplatser av 73. (I ett par små hamnar är det oklart om någon anställd är fackligt organiserad över huvud taget.)

Jörgen Johansson konstaterar att Transport växer i hamnarna. Han och andra fackligt aktiva transportare är också irriterade över att HF gått ut med att de två fackförbunden samförhandlar i många hamnar, bland annat längs Norrlandskusten.

Per-Olof Norgren, central stuveriombudman på Transports förbundskontor, säger:

– Så vitt jag vet finns ingen enda hamn där Transport i nuläget sätter sig vid samma förhandlingsbord som HF.

– Jag ser inget skäl till att Transport skulle göra det centralt heller. Det prövade vi 2008. Då släppte vi in HF i avtalsförhandlingarna. Efteråt gick HF ut och kritiserade uppgörelsen. Budskapet HF spred den gången var att det var bättre att stå utanför och inte ha fredsplikt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.